Avverkning (slutavverkning)

Ful tall?

6 inlägg 4396 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ful tall?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710094
1618833944_img_20210419_135644.jpg

Jag håller på att avverka 0,6 ha åkerplanterad gran, finns ett fåtal tallar som jag tänkt spara, typ 3-4 st.
Vad säger folket om en sådan på bilden, har den bara haft otur, eller är den genetiskt dålig?

På ett annat område var det så fula tallar, krokiga, greniga, tvåstammiga etc, så virkesköparen tyckte inte ens att det var något att lämna som fröträd.
Han pratade då om att det en period såddes tall med dåligt importerat frö, kanske dessa var resultat av detta.

Alltså, ska tallen på bilden bort eller sparas?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Ful tall?

isteskog  
#710097 Spar den som naturvårdsträd om den inte står i vindriktningen. 😀

Avatar Fallback

Re: Ful tall?

Ekman  
#710117 Jag åker en del i Tyskland och där ser jag så mkt fula, fullkomligt sneda tallbestånd så jag hade ryckt dessa direkt om misstanke finns att det är tyskt skräp. Finns ett par fula lågvuxna tallbestånd i mina trakter med, det äldre gardet refererar till dem som tysktall och det sägs att de är resultat av dåligt/felaktigt frömaterial.

Avatar Fallback

Re: Ful tall? Är det kanske i närheten av Frankfurt? Där

Hanatorp  
#724962 Är det i Områdena runt Frankfurt så är det katastrofalt dålig tallskog. Går nog bara att flisa.

Användarvisningsbild

Re: Ful tall?

Mellberg  
#725042 Även fula föräldrar kan få vackra barn. :surp: Tror att det är en självsådd tall och så hemskt ful, tycker inte jag att den är. Så låt stå. 👍

Användarvisningsbild

Re: Ful tall?

Sjögården  
#725104 Även i de bästa familjer kan det födas en drummel har jag hört.. 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).