tor 11 mar 2021, 14:55#704665
Ingen vill lämna ut skördarmätningen. Är det någon som sett en kryssruta där man kan önska att få den, denna "i princip" enda sanna mätningen. Varenda bit och kap.
Nä, man tiger väl lättast ihjäl en förfrågan. Det finns nog massa svepskäl. En blandning av att man inte vill, får och orkar för man tjänar på att virkeshanteringen kan vara lite översiktlig och ungefärlig. Hur många lägg tror ni "försvinner" pga brott eller misstag varje dag. Det är absolut inte ett enda, åt andra hållet i alla fall. Jag lovar. Hur mycket "krångligare" tror ni virkesflödet från skog till panna skulle bli om man var tvungen hålla stenkoll på varenda pinne som köpare. Idag står ju leverantören för risken ända fram till vedgården.
Nånting i den här stilen har det låtit när man både tagit upp det såväl vid kontraktskrivning som efteråt:
- "jaha ja. Jaja". "Jag är ute nu men ska se när jag kommer tillbaka till kontoret".
- "Det har vi missat". "Få se om det går att få fram nåt så här långt efteråt".
- "Vi är inte så pigga på att lämna ut det". "Det är inte så enkelt att jämföra och det har blivit massa diskussioner".
- "Det vet inte jag nånting om, Mats har ju slutat". "Ja men det har vi ju i kontraktet. (för två år sen)" "Det har man nog missat så här långt efteråt".