Avverkning (slutavverkning)

Svagt resultat vid slutavverkning.

18 inlägg 6843 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svagt resultat vid slutavverkning.

Cguas  
#703457 Slutavverkning av Drygt 10 hektar i Ångermanland gav bara 897 m3, varför så lite?
Förvisso sk restskog E. Skogsvinge beräknade utfallet till 1300 m3. Finns det någon som kan ge mig en rimlig förklaring ? Skall inte Skogsvinge vara bättre?
Cguaä



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Svagt resultat vid slutavverkning.

Mellberg  
#703459
Cguas skrev:Slutavverkning av Drygt 10 hektar i Ångermanland gav bara 897 m3, varför så lite?
Förvisso sk restskog E. Skogsvinge beräknade utfallet till 1300 m3. Finns det någon som kan ge mig en rimlig förklaring ? Skall inte Skogsvinge vara bättre?
Cguaä


Du skulle ha sålt till Norra Skog istället. Var ju bara 44 % fel i detta fall. :facepalm:

Avatar Fallback

Re: Svagt resultat vid slutavverkning.

Aspåsnäset  
#703460 Hej. Blir fort överskattning av lasern då det är mycket skräp som inte är gagnvirke. Fanns det underväxt?
Mvh Andreas

Användarvisningsbild

Re: Svagt resultat vid slutavverkning.

Backmanmoron  
#703461 Avvikelser jag har upplevt i Skogsvingen är i lövbestånd där det tenderar att vara upptaget mer m3sk än verkligheten.
Antar att utfallet var beräknat i m3fub och inte m3sk


Norra skulle säkert ha hittat 400 fub till utan tvekan

Användarvisningsbild

Re: Svagt resultat vid slutavverkning.

Anton Holmström  
#703463 Kan inte uttala mig om Skogsvinge, men fjärranalys bygger på estimat som drar mot medelvärde, dvs ofrånkomligen så kommer låga volymer/sämre skogar att överskattas och fina virkesrika bestånd underskattas.

90m3/hektar låter som en riktig "skitskog" men överskattning av den graden låter speciellt. Ligger beståndsgränserna rätt? Hur mkt är lämnat i hänsyn? Skogsskador/avgång sedan området laserskannades?

Be att få ut skördarnota/hpr-data att jämföra med?

Användarvisningsbild

Re: Svagt resultat vid slutavverkning.

Lars Lundqvist SLU  
#703464 Är det samma enhet, eller m3sk jämfört med m3fub?

Avatar Fallback

Re: Svagt resultat vid slutavverkning.

odysses79  
#703466 Är hela arealen avverkat? Har gjort avverkning då hade dom lämnat mycket där det var brant.

Användarvisningsbild

Re: Svagt resultat vid slutavverkning.

Cguas  
#703512 Ja volymen är angivet i m3f. Särskilt mycket löv var det inte, bara 36 m3f (30 björkmassa och 6 aspmassa) av totalt 896 m3f.
I bästa fall står det väl kvar en del, men jag har inte haft möjlighet att kontrollera det ännu då vi fick så mycket snö, ca 1 meter på ett dygn här den 12 januari.
Cgua

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svagt resultat vid slutavverkning.

Anton Holmström  
#703548 Och Skogsvinge anger mest troligt i m3sk.

896 m3f = ~1050 m3sk. Lite hänsynsytor på det och generellt överestimat så är du hemma...

Avatar Fallback

Re: Svagt resultat vid slutavverkning.

Ekonom  
#704625
Anton Holmström skrev:Kan inte uttala mig om Skogsvinge, men fjärranalys bygger på estimat som drar mot medelvärde, dvs ofrånkomligen så kommer låga volymer/sämre skogar att överskattas och fina virkesrika bestånd underskattas.

90m3/hektar låter som en riktig "skitskog" men överskattning av den graden låter speciellt. Ligger beståndsgränserna rätt? Hur mkt är lämnat i hänsyn? Skogsskador/avgång sedan området laserskannades?

Be att få ut skördarnota/hpr-data att jämföra med?


Har en liknande upplevelse med dåligt netto i Medelpad. Begärde att få skördarmätning redan när avverkning beställdes. Var och frågade direkt hos entreprenören vid averkningstillfället, men han vågade inte lämna ut den utan hänvisade till Norrskog. Har stött på flera gånger hos Norrskog och även nu hos NorraSkog, det är fortfarande samma person som hanterar avverkningarna. Fortfarande ingen skördarnota! Känns inte så lockande att använda NorraSkog längre.

Användarvisningsbild

Re: Svagt resultat vid slutavverkning.

Backmanmoron  
#704629 I skogvingen så upptas skogen i M3sk.
I kontrakten från SCA upptas det i m3fub (för mig iallafall)

För att veta vad som har hänt i detta fall bör man kolla om allt är avverkat och begära ut data från skördaren.

Märkligt att Norra inte ger ut skördarmätningen till skogsägaren. Trodde det var en skogsägarförening.

Användarvisningsbild

Re: Svagt resultat vid slutavverkning.

Anton Holmström  
#704632 Om du orkar fighta så kontaktar du dem igen och begär utdrag av data, som din rätt enligt dataskyddsförordningen (GPDR). Utdraget ska enligt förordningen vara kostnadsfritt för dig, ske skyndsamt och dessutom vara i digital form (då data är insamlat digitalt och ska kunna om du så vill efterarbetas). Var också tydlig gentemot din kontaktperson att om han inte vill ge dig utdraget så ska han kontakta föreningens personuppgiftsansvarige så att denne kan svara dig. Det blir då smidigare för dig när du skickar klagomål till Integritetskyddsmyndighetern (tidigare Datainspektionen).
Som stöd har du Södra Skogsägarna, som ansåg att avverkningspolygonerna Skogsstyrelsen publicerar på sin hemsida, var att anse som känslig personuppgift enligt GDPR. De förlorade förvisso, men skördardata är så förbenat mycket mer känsligt än en avverkningspolygon utan innehåll. :)

Avatar Fallback

Re: Svagt resultat vid slutavverkning.

Ekonom  
#704663 Tack för utmärkt bra ide hur man ska hantera detta. Har retat mig länge nog nu. Tack för bra tips 😀

Användarvisningsbild

Re: Svagt resultat vid slutavverkning.

Anton Holmström  
#704664 Tack själv! Skriv gärna här hur det går för er. Jag har själv inte kunnat testa detta då jag inte äger skog, men jag är nyfiken på vad som blir effekten när skogbolag och föreningar blir uppmanade av skogägarna att följa lag. Med lite bitterhet i bagaget så är jag säker på att kappan kommer vändas efter vinden...

Avatar Fallback

Re: Svagt resultat vid slutavverkning.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704665 Ingen vill lämna ut skördarmätningen. Är det någon som sett en kryssruta där man kan önska att få den, denna "i princip" enda sanna mätningen. Varenda bit och kap.
Nä, man tiger väl lättast ihjäl en förfrågan. Det finns nog massa svepskäl. En blandning av att man inte vill, får och orkar för man tjänar på att virkeshanteringen kan vara lite översiktlig och ungefärlig. Hur många lägg tror ni "försvinner" pga brott eller misstag varje dag. Det är absolut inte ett enda, åt andra hållet i alla fall. Jag lovar. Hur mycket "krångligare" tror ni virkesflödet från skog till panna skulle bli om man var tvungen hålla stenkoll på varenda pinne som köpare. Idag står ju leverantören för risken ända fram till vedgården.
Nånting i den här stilen har det låtit när man både tagit upp det såväl vid kontraktskrivning som efteråt:
- "jaha ja. Jaja". "Jag är ute nu men ska se när jag kommer tillbaka till kontoret".
- "Det har vi missat". "Få se om det går att få fram nåt så här långt efteråt".
- "Vi är inte så pigga på att lämna ut det". "Det är inte så enkelt att jämföra och det har blivit massa diskussioner".
- "Det vet inte jag nånting om, Mats har ju slutat". "Ja men det har vi ju i kontraktet. (för två år sen)" "Det har man nog missat så här långt efteråt".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).