Avverkning (slutavverkning)

Erfarenhetsvärden volym vid slutavverkning

2 inlägg 2028 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenhetsvärden volym vid slutavverkning

Robur Clivus  
#700069 Tycker det hade varit intressant att diskutera vilka erfarenhetsvärden på höga slutavverkningsvolymer som olika forummedlemmar uppnått i sina skogar för varierande ståndorter? Tänker att man anger de värden man har om slutavverkningsbeståndet som tex ålder, volym,ståndortsindex,stam/ha, trädslagsfördelning och timmerandel.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhetsvärden volym vid slutavverkning

Torbjörn Johnsen  
#700187 Det här är intressant information att dela och diskutera. Jag tror att det finns en del liknande info i andra trådar. Ska se om jag hittar något jag kan länka in här. Jag vet att Vedproducent har lagt upp bilder och volymer på en del skapliga bestånd. Vill du se lite extremer så finns det två trådar här:

Kubikfabrik, slutavverkning av gran vid 58 års ålder (Video)

Besök i Kubik-Fabriken

1400 kubik i G40-skog

Alla exemplen är ganska extrema men helt klart borde vi rent generellt kunna hålla högre volymer i slutavverkningsskogen än vad vi gör i dag. Här finns mer om detta:

Alldeles för låga slutavverkningsvolymer

Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverkning?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).