Avverkning (slutavverkning)

Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

303 inlägg 41949 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699002 Jag sitter här och funderar lite, vi skall inte använda fossil energi, och vi skall inte använda energi från skogen bioenergi.
Vad återstår då för energi som vi kan använda?
Vet Viktor detta så vore ett svar bra att få.

I övrigt håller jag helt med om att vi i dagens samhälle har på tok för mycket onödiga förpackningar, typ kartongen runt tandkrämstuben ( fast just detta exemplet håller väl inte fullt ut idag?? Är väldigt längesedan jag köpte tandkräm som ligger i en pappförpackning).

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#699005
Zixten skrev:Vad återstår då för energi som vi kan använda?

El från sol, vind och vatten, utjämnat med gigantiska batterier. Australien planerar nytt storleksrekord med ett batteri på 1200 MW.

https://www.theguardian.com/australia-n ... -australia

Men vi kommer ändå behöva mer biomassa för att ersätta alla plastförpackningar och annat som tillverkas av olja.

Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

halvproffs  
#699016 Säkert 30 år sedan jag såg tandkrämstub i kartong. Det var då dom tog upp det horribla i ett tvprogram att tandkrämstuben låg i en kartong men inte kaviartuben. Kartongen försvann då på en gång.
Tänk alla dessa förpackningar, plastburkar mm som inte ens är halvfulla. Är ju inte klokt vad luft det transporteras.

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699019 I Gävle gör väl Nilar batterier för effektutjämning som bl a ska stå i batteripark i Uppsala. Kobolt och annat miljöfarligt/politiskt material som används i batterier används hanteras nu i lokalerna som byggdes av exporterande japanska Tomoku-hus. Men de är väl kvar i Insjön vid Brrgkvistsågen.
Elnätet är för vekt att försörja Uppsala så biologstudenterna kommer säkert känna sej framtida när man på mornarna får köra igång rosten och tekokaren på lagrad sol o vindel. Sen ska vi hantera uttjänt batteriacfall istf kärnavfall.

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699021 Uppsala har ju varit duktiga elda mossa från Svegs torvtäkt i decennier, transporterad på Inlandsbanan.
Kanske storebror på Söder drog alla linor även de från Forsmark till sej med hänvisning till att akademistaden ju har Fyrisåns aldrig sinande kraftreserver.
Uppsala behöver väl mer el men får tydligen inte haka på all passerande norrlandsälvarna nåt mer

Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

machonisti  
#699023 Rätt enkelt att bygga opinion mot skogsägare på den allmänt förekommande devisen att man är rik då man äger skog.

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

isteskog  
#699031
machonisti skrev:Rätt enkelt att bygga opinion mot skogsägare på den allmänt förekommande devisen att man är rik då man äger skog.

Avundsjukan är alltid gångbar......

Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Josephine  
#699044
halvproffs skrev:Säkert 30 år sedan jag såg tandkrämstub i kartong. Det var då dom tog upp det horribla i ett tvprogram att tandkrämstuben låg i en kartong men inte kaviartuben. Kartongen försvann då på en gång.
Tänk alla dessa förpackningar, plastburkar mm som inte ens är halvfulla. Är ju inte klokt vad luft det transporteras.


Här i Belgien förpackas den inte bara i en pappkartong utan dessutom för säkerhets skull plastas den in också! :-(
Man har kommit längre i Sverige....

Överhuvudtaget stör jag mig på att utvecklingen för att återvinna inte har kommit längre! Visste ni t.ex. att bara 5% av Lithium återvinns? Här vill man öppna en massa nya gruvor men det Lithium som redan finns uttaget slängs på sophögen? Fullkomligt vansinnigt!
Ställ krav på tillverkarna!!

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Bosse1  
#699050 Självägande bonden är fortfarande det största hotet mot v*****rvridna ideer. Det är därför den skall röjas undan.
Köp ingen elbil då....Josephine.

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

jannee  
#699052 Är det inte på så vis att det konsumenten efterfrågar får den.
Om plasttandkrämstuben blir högt beskattad och du i stället kan köpa tandkrämen i plåt eller glasförpackning, vad tror du sker?
Vill myndigheterna kan de styra produktion exakt att bli som den vill.
Tillverkarna tar självfallet fram den produkt som efterfrågas mest, förutom när de har monopol.
Bara att se hur många % plastkassarna har minskat med sedan skatten infördes.
Samma med elbilen, den subventioneras medan den fossildrivna straffbeskattas.
På sikt kan staten via subventioner eller straffavgifter helt och hållet styra svenskt skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

isteskog  
#699054 Blir en konsumentrörelse stark och ställer krav, så blöter nog politikerna fingret och kollar åt vart det blåser ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Josephine  
#699078
Bosse1 skrev:Självägande bonden är fortfarande det största hotet mot v*****rvridna ideer. Det är därför den skall röjas undan.
Köp ingen elbil då....Josephine.


Eller smartphone, eller dator, eller elektroniska barnleksaker, eller en vanlig våg - lithiumbatterier används överallt.
Tefal tillverkar stekpannor som håller max ett år innan de buktar upp i mitten och är odugliga att steka med. Ett sådant fruktansvärt slöseri med råvaror!
Varför reklamblad? Styr om produktionen från det som vi IntE behöver till det som vi behöver! Jag är ingen motståndare varken till el-bilar eller till motorer som drivs med biobränslen, alla vägar bort från kol, olja och gas bör tas i beaktande. T.o.m. vindkraftverken kan byggas av trä: https://fof.se/tidning/2020/7/artikel/t ... dkraftverk

Utvecklingen går frammåt! tänk t.ex. på sjukvården vad kirurgerna kan göra idag jämfört med för 50 år sedan.
Den första provrörsbefruktningen i Sverige ägde rum 1981. Idag är sådant rutin.

och här på forumet får jag läsa och följa våtmarksrestaurering - möjligheterna och metoderna finns,
allt som saknas är lite politisk vilja.

Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#699083
Josephine skrev:Styr om produktionen från det som vi Inte behöver till det som vi behöver!

Vem ska avgöra vilka produkter vi behöver och vad vi ska vara utan?

Behöver vi TV? Böcker? Tjugo grader varmt inne? Eget rum till barnen? Duscha varje dag? Hur ofta behöver vi tvätta kläder? Bio? Restauranger? Leksaker? Musik?

Tanken att någon centralmakt ska bestämma vad folk ska få ha och inte ha fungerar inte. Den typen av kommandoekonomi kollapsar förr eller senare. Historien visar att de allra flesta vill ha en dräglig tillvaro och lite högre levnadsstandard än de redan har. Alla vill inte ha mer pengar, men kanske arbeta mindre för samma lön? Bo bra, äta bra, en meningsfull fritid, osv.

Så vem ska avgöra vad du och jag oundgängligen behöver?

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

gurka  
#699087
Lars Lundqvist SLU skrev:Så vem ska avgöra vad du och jag oundgängligen behöver?


Våra folkvalda har i viss mån med skatter och subventioner redan pekat ut riktningen

T.ex.
Nödvändiga varor:
Elbilar, elcyklar ,kollektivtrafik, konst och kultur, renoveringar (ROT) osv. (och kanske varg)

Ej nödvändiga varor:
Fossilbilar Fossilbränsle, Tobak ,Sprit, El, Plastpåsar osv.

Personligen tror jag att man i framtiden måste tänka mer i ett rättviseperspektiv, då det drabbar eller subventionerar olika beroende på bostadsort.

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699112 Josephine är inne på en viktig fråga. Hur mycket sjukvård har vi råd med om vi stänger ner delar av näringslivet? Är provrörsbefruktningar nödvändiga t.ex?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).