Avverkning (slutavverkning)

Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

303 inlägg 41945 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Filip Lindström  
#695584 Hejsan ! Visste inte vilken tård detta passade i så jag gör en ny.
Denna film kanske redan har diskuterats här isåfall får ni säga till. Men jag har sett den börja delas på socialamedier via mer eller mindre inflytelserika personer. Jag vet inte vad jag tycker om detta då det ger en dålig bild av det morderna skogsbruket för den som inte är insatt i mitt tycke.

Vad tycker ni ?




Senast redigerad av Filip Lindström tor 21 jan 2021, 16:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Fredrik Reuter  
#695586 Hej Filip,
Jag tog mig friheten att ändra titeln på denna tråd, så den mer beskriver innehållet.

Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Mellberg  
#695590 Nu är det i huvudsak Skydda Skogens åsikter som förs fram av deras frontfigurer. Så vad kan man vänta sig. Men som vanligt faller man på målsnöret eftersom det fortfarande är den brukade skogen som tar upp mest koldioxid. Skyddad/obrukad skog avger över tid lika mycket co2 som den tar upp. :mrgreen:

Nya rön har dessutom visat att "kalmark" inte avger mer co2 än beskogad mark. Många påståenden är direkt felaktiga.

Den Svenska skogen hade 2020 en årlig tillväxt på ca 120 miljoner m3sk. 50 år tidigare 1970 var den endast 70 milj. m3sk. Samtidigt är totala virkesförrådet dubbelt så stort som för 100 år sedan. 😎

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

jannee  
#695591 "Lite" fakta fel här och var men intressant hur de kan vinkla svenskt skogsbruk.
En snabb förändring eller förbättring vore kanske att göra Sverige norr om 61 breddgraden till en gigantisk nationalpark.
Då borde i alla fall miljörörelsen delvis bli nöjd.

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

isteskog  
#695593 Då är du nog ovanligt naiv, Jannee! Miljörörelsen kommer aldrig att bli nöjd ..... De vill nog helst göra en nationalpark av hela Sverige (även nere hos dig) 😉

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

axwell  
#695601
jannee skrev:"Lite" fakta fel här och var men intressant hur de kan vinkla svenskt skogsbruk.
En snabb förändring eller förbättring vore kanske att göra Sverige norr om 61 breddgraden till en gigantisk nationalpark.
Då borde i alla fall miljörörelsen delvis bli nöjd.


isteskog skrev:Då är du nog ovanligt naiv, Jannee! Miljörörelsen kommer aldrig att bli nöjd ..... De vill nog helst göra en nationalpark av hela Sverige (även nere hos dig) 😉


Ja knep dom jannees skog så skulle dom nog vara nöjda, inga besvärande höga stubbar.

Fast bara i en vecka eller högst två. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Fredrik Reuter  
#695603 Jag har inte hunnit kolla på hela filmen, den var lång!

Det känns dock som att polariseringen ökar hela tiden numer.

Något som jag dock tar som mycket positivt i allt detta sett ur ett skogsägarperspektiv är att sågtimret hyllas av egentligen alla. Här finns ingen polarisering. Jag tror att man får leta mycket länge tills man hittar en skogsbruksmotståndare som inte gillar sågtimmer.

Det är i sågtimret den riktiga substitutionen ligger och det enda som kan stoppa utvecklingen inom detta sortiment är nog en global (ekonomisk) depression. Som grädde på moset är det primärsortimentet som ger nästan all lönsamhet för skogsägarens konventionella skogsbruk.

Ibland känns det som att om Sveriges massabruk varit spånskive- och OSB-fabriker så hade vi inte haft något problem? In med skogen i långlivade stommar i byggnader som kan ersätta stål och betong och princip alla blir nöjda?

Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Älgfoderodlare  
#695606 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:26, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

r93  
#695644
Fredrik Reuter skrev:Jag har inte hunnit kolla på hela filmen, den var lång!

Det känns dock som att polariseringen ökar hela tiden numer.

Något som jag dock tar som mycket positivt i allt detta sett ur ett skogsägarperspektiv är att sågtimret hyllas av egentligen alla. Här finns ingen polarisering. Jag tror att man får leta mycket länge tills man hittar en skogsbruksmotståndare som inte gillar sågtimmer.

Det är i sågtimret den riktiga substitutionen ligger och det enda som kan stoppa utvecklingen inom detta sortiment är nog en global (ekonomisk) depression. Som grädde på moset är det primärsortimentet som ger nästan all lönsamhet för skogsägarens konventionella skogsbruk.

Ibland känns det som att om Sveriges massabruk varit spånskive- och OSB-fabriker så hade vi inte haft något problem? In med skogen i långlivade stommar i byggnader som kan ersätta stål och betong och princip alla blir nöjda?


Med undantag av den lilla detaljen hur vi tar ut sågtimret, kalhygge, plantering, röjning, gallring...... ja i princip allt vi gör i skogen.

Jag har sett hela filmen och jag tolkar det hela som att, skogen måste stå kvar, alla träd.

Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Älgfoderodlare  
#695653 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:26, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

550  
#695656
Fredrik Reuter skrev:Jag har inte hunnit kolla på hela filmen, den var lång!

Det känns dock som att polariseringen ökar hela tiden numer.

Något som jag dock tar som mycket positivt i allt detta sett ur ett skogsägarperspektiv är att sågtimret hyllas av egentligen alla. Här finns ingen polarisering. Jag tror att man får leta mycket länge tills man hittar en skogsbruksmotståndare som inte gillar sågtimmer.

Det är i sågtimret den riktiga substitutionen ligger och det enda som kan stoppa utvecklingen inom detta sortiment är nog en global (ekonomisk) depression. Som grädde på moset är det primärsortimentet som ger nästan all lönsamhet för skogsägarens konventionella skogsbruk.

Ibland känns det som att om Sveriges massabruk varit spånskive- och OSB-fabriker så hade vi inte haft något problem? In med skogen i långlivade stommar i byggnader som kan ersätta stål och betong och princip alla blir nöjda?


Jag tyckte nog att kritikerna till att hugga gammal skog var samlade i filmen. Som r93 skriver menar de att kalhyggen släpper ut CO2 under för lång tid innan den nya skogen börjar få fart. Att man planterar direkt hjälper inte eftersom vi har klimatmål som ska uppfyllas år 2030, så vi borde inte få avverka något fram till dess var budskapet.

Att elda var inte heller bra. Vi har väl ersatt rätt många oljebrännare med flispannor ute i landet. Undrar om de tänkte att vi skulle återgå till att investera i fossilbaserade energislag eller om befolkningen ska frysa ihjäl? I och för sig så lär folket inte ha några bostäder att värma upp om man inte heller ska bygga med trä, stål och betong. Tanken som slog mig när jag tittade på filmen var om den är sponsrad av oljeindustrin? 🤣

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Bosse1  
#695664 I slutet ser man samma exkremister som alltid,och visst är länstyrelsemannen med :oops:

Avatar Fallback

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

r93  
#695673 Jo, det var ju bättre att elda kol än trä.

Pengar finns det bakom filmen i alla fall, mycket proffsig produktion!

Älgfoderodlare, jo det är ju tur att vi får göra som var och en vill än så länge.

Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Filip Lindström  
#695721 Det jag tycker är fel med att en sådanhär film delas bland folk är att den sprider fel bild av skogsbruket i Sverige särskilt för folk som inte är insatta i skogen själva.

Jag menar vill man ha nån form av förändring på skogsbrukets tillvägagångssätt borde man väl lyfta fram och visa intresse för alternativa metoder istället för att trycka på och vinkla dom problem som redan finns. Då blir det ju bara som två läger som skriker på varann det leder liksom ingenvart !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Torbjörn Johnsen  
#695796 Kjell Andersson på Svebio kommenterar filmen och framför allt en av personerna som deltar, Mary S Booth:

Mary S Booth är från USA, bosatt i Massachusetts och chef för Partnership For Policy Integrity som hon själv grundade 2010. Enligt hemsidan ska PFPI ”använda vetenskap, policyanalys och strategisk kommunikation för att stödja policy som skyddar klimatet, ekosystemen och människorna”.

I praktiken handlar PFPI:s verksamhet nästan uteslutande om att motarbeta bioenergi från skog och trä. Men inte bara bioenergi, utan också produkter från skogsråvara. Enligt Mary S Booth ska man enbart använda skogen till att lagra kol och bevara biodiversitet. Lämna skogen ifred för djuren. All skog ska skyddas från avverkning. Man ska restaurera skog och anlägga ny skog, där man emellertid inte ska bedriva skogsbruk.

Förbränning av biogena material ska motarbetas. PFPI listar på sin hemsida långa rader av projekt som man gått emot, främst i USA men också i andra delar av världen. Det gäller bioenergianläggningar för el- och värmeproduktion, inte bara sådana som använder skogsbränslen utan också anläggningar som vill förbränna returträ och andra typer av avfall.


Läs hela blogginlägget här.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).