Avverkning (slutavverkning)

Antal stammar gallring och slutavverkning

24 inlägg 9288 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Antal stammar gallring och slutavverkning

Skogshenke  
#692640 Vilken plan har ni/har haft och vad rekommenderar ni runt antal träd från plantering till slutavverkning? vad tycker ni idag är den bästa planen?
Självklart så är det olika för olika marker och olika delar av landet, men det är också därför det är intressant att höra vad man gör i verkligheten, inte bara teorier.

Hur många plantor sattes?
Hur många gallringar samt antal uttag per gallring? Eller gör ni ingen gallring?
Hur många stammar var det vid slutavverkningen?
Är ni nöjda med hur ni gjorde, skulle ni göra likadant igen?

Detta är såklart inte helt enkla frågor och det är kanske inte så många som kan svara från erfarenhet, men er plan kan också vara intressant att läsa om. Själv är jag osäker på om det verkligen är rätt att plantera runt 2500 plantor och sedan gallra flera gånger. Känns som det kanske är bättre med runt 1600 plantor och bara en gallring eller hur planerar ni?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

Mosstorpet  
#692669 Intressant tråd !
Är väl inte så många här på forumet som har hängt med hela omloppstiden 🙄 från plantering till slutavverkning.(Gran o Tall i alla fall). Men var och en har ju varit med lite här och lite där. På 90-talet gallrades det ner till 1500-1600 stammar/ha i första gallring. Nu talas det om 900-1100 stammar/ha. Vart går gränsen mellan att röja hårt eller gallra ?
Gallring i gammal/äldre skog går bort i alla fall (Gran).

Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

Sune__  
#692686 Planteringspunkten väljs med omsorg så det blir varken raka förband eller samma avstånd, men drygt 2 meter och nånstans runt 2000 plant per hektar.
Gallring görs försiktigt rent generellt, jag försöker dels läsa av hur beståndet mår och därefter göra ett lämpligt uttag. Blir nog ofta nån typ av låggallring samt att ja glesar ur där det är för tätt.
Min vision är stamtäta jämna bestånd som inte är söndergallrade, därav gallrar jag manuellt.
De bestånden ja hunnit växa upp med gör ja en ganska kraftig sista röjning precis innan det blir för grovt för röjsågen för att glesa ur och slippa åtminstone förstagallringen.

Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692687 Jag tänker försöka att inte ta in nån maskin för gallring. Jag har en del 25-35årigt som behöver gallras men jag ska försöka lösa det själv. Har en liten bra traktor nu o den ska kompletteras med nåt hjälpmedel i klenare gallring.
Har bra granmarker så det kommer bli sluttavv. vid ca 60 år om det inte ska bli för grovt. Då tänker jag att 1 gallring vid 25-30 år ska räcka.
Under många år nu har Farsan sparat mycket löv vid röjningen som vi sen gått in o plockat eftersom till ved. Då tar man ju oxå med nån gran där man ser att det behövs.

2019 så tog jag ner ett ha som farsan planterat 1957. Skulle tro att det sattes 2500 plant från början. Det vart dock ganska luckigt så det sattes i plant i dessa luckor runt -65.
1978-79 höggs det ved där o jag fick köra motorsåg för första gången :-).
Nån gång senare så har det gallrats med maskin men vilket år o volym vet jag inte nu men det finns i alla papper som Farsan just nu sitter o går igenom, han är ju 88 år nu o all dokumentation som han har ska jag ta hand om. Finns även dagböcker från min Farfar o Farfarsfar där dom noterat vad som gjorts i skogen.
Avverkningen gav iallafall 432 fub vilket åtminstone jag tycker är rätt ok. Det upplevdes som det fortfarande var lite luckigt så det kunde nog vart lite mer om planteringen lyckats bättre.

Mvh Magnus M

Avatar Fallback

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

jannee  
#692694 Boniteten har stor betydelse när du gallrar. På svagare marker måste du gallra hårdare och vice versa.
Ca 1500 stammar kvar efter 1:a gallring tycker jag är rätt ok på typ G 30
2:a gallring tar man bort ytterligare 30 %
Har jag tätare bestånd riskerar, jag i alla fall, få in röta eller självgallring.
På mina planterade mossodlingar har jag gjort en gallring, har nu kvar ca 1500 stammar/ha och så får det bli tills slutavverkning.
Allt ovan gäller gran, tall måste du friställa än mer.

Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

skogsjan695xl  
#692714 Jag tycker vid första gallring så ska det ner till runt 1100-1200 stam. Nästa gallring ner till 750-850 stam.
Men intressant vore att testa om det planterades runt 1500 stam ist, röja det bra flera gånger för å hålla sly borta. Sen gallra ner till 800-900 som senare får stå till SA.

Avatar Fallback

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

jannee  
#692739 Det gäller väl i så fall tallskog, eller?

Avatar Fallback

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

mappe70  
#692823 Plantera 1800 gran/ha med två ungskogsröjningar vid 5 o 10 års ålder. En gallring vid 28-30 år och slutavverkning vid 55-60 år. G30+ Småland.

Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

Skogshenke  
#692825
jannee skrev:Boniteten har stor betydelse när du gallrar. På svagare marker måste du gallra hårdare och vice versa.
Ca 1500 stammar kvar efter 1:a gallring tycker jag är rätt ok på typ G 30
2:a gallring tar man bort ytterligare 30 %
Har jag tätare bestånd riskerar, jag i alla fall, få in röta eller självgallring.
På mina planterade mossodlingar har jag gjort en gallring, har nu kvar ca 1500 stammar/ha och så får det bli tills slutavverkning.
Allt ovan gäller gran, tall måste du friställa än mer.


Skulle det vara möjligt att du skickar bild på mossodlingen? Gjorde du något speciellt när du planterade? Ska nämligen plantera på mossmark i vår med både gran och tall tänkte jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

Skogshenke  
#692830 Gallrar lite i ett område och i mitten går det en väg, på ena sidan är det planterad gran och på andra sidan så är det självföryngrad gran. Ungefär samma avstånd mellan granarna. Den lilla har diameter 7,3mm den stora 14,5mm, vilken skillnad. Avstånd mellan stammarna på träden på bilden var ca 20meter. På den större ser man att den de sista åren växt något lång sammare när kronan gått samman. Åldern är 22 och 23år. Snittet är från roten närmast marken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

jannee  
#692847 När jag övertog fastigheten brukades mossodlingarna för höslåtter och bete.
De var på god väg att bli försurade, sjönk regelbundet, fick rådet att plantera igen dessa.
Jag behandlade med Roundup på hösten och på några bearbetade jag senare med en tallriksharv.
Följande vår planterade jag sedan stora (3 och 4 åriga) granplantor, ca 2 000/ha.
Där jag INTE bearbetade med tallriksharven undvek jag i stort sett allt lövinslag.
Jag skulle gjort något annorlunda om jag i dag skulle göra samma sak igen.
Planterat glesare, 1500 plant räcker gott och väl.
Om jag gjort på så sätt hade det bara räckt med röjningar och sluppit alla gallringar.
Granrötterna på en mossodling blir väldigt ytliga = risken för körskador inte obefintliga.
Jag har nu under de senaste 10 åren endast satt ca 1500 plantor/ha, markbereder dock alltid.
Räknar kallt med att vid 1:a gallring blir det mer eller mindre bara björk som avverkas.
Finns absolut INGET att vinna på att plantera tätare.
Fördel med gles plantering är att dessa plantor då växer bättre, blir grövre, mer grönmassa, bredare rotsystem och 1:a gallringen görs när björken börjar skada granen.
Nackdel med att plantera glest är att man får röja något mer, risk finns för framtida luckor

Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

Mosstorpet  
#692930 När jag har planterat har jag gjort det i 1,8 meters förband. Rätt eller fel får tiden utvisa , kanske onödigt tätt. Jag har 2 bestånd inte långt ifrån varandra. Det ena självföryngrat 35 år , det andra 25 år förädlade plantor. Precis som Skogshenke vill påvisa skillnaden är det med mina bestånd. 25-årigt förädlat har kommit lika långt som det självföryngrade som är 35 år.
Vad drar vi för slutsatser av detta ?
Produktion ? Eller Kvalité ? Vilket lönar sig bäst ? (Troligen produktion)

Avatar Fallback

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

jannee  
#692960 Efter Gudrun lämnade jag ett skifte på knappt 1 ha (relativt fuktig mark) åt vår herre.
Har fått röja där flera ggr och idag är de självföryngrade granplantorna som står emellan björken ca 2 meter medans Gudrunplanteringarna är runt 7 meter.
Stämmer rätt väl med mosstorpets erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

Skogshenke  
#692984 Att låta träd självföryngra sig är ett lotteri, men med tiden borde det bara finnas bra genetiskt material i våra skogar som sprider sig.
Förra året gödslade jag små plantor och det gjorde stor skillnad redan samma år. Helt annan färg på barren. Tror bra med näring i början när de är små är viktigt och detta är en skillnad med odlade plantor. Vissa plantor såg döende ut och fick väldig fart. Några plantor tappade alla gamla barr och har nu bara nya friska barr på plantan, lite konstigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

Sid Fernwilter  
#693040
jannee skrev:Efter Gudrun lämnade jag ett skifte på knappt 1 ha (relativt fuktig mark) åt vår herre.
Har fått röja där flera ggr och idag är de självföryngrade granplantorna som står emellan björken ca 2 meter medans Gudrunplanteringarna är runt 7 meter.
Stämmer rätt väl med mosstorpets erfarenhet.


Ungefär som man kan förvänta sig på sådan mark.
Vad tycker du om ekonomin med valet du gjorde så här i efterhand?

Skulle gissa att du sparade runt 10000 kr.
Om pengarna hamnade på börsen så har väl OMXSGI ungefär fyrdubblats sedan gudrun så säg att det för en genomsnittlig investering är värt 40000 kr idag. Sedan tilkommer avkastningen på de återinvesterade utdelningarna under åren.
Sammantaget är det inte jättelångt ifrån vad det skulle kosta dig att köpa en 15 årig granplantering idag av motsvarande storlek och ändå ha din björk/gran mark dessutom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).