Avverkning (slutavverkning)

Kraftig Gran

25 inlägg 5863 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kraftig Gran

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685487 Med 15 toms kan ein fella relativt store trer 13 blir litt i minste laget men er meir egna til kvisting.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Kraftig Gran

Hilux  
#688635 Nu har jag fällt årets största träd för iår. En Gran som mätte 32m i längd, 140cm i roten å efter 17m så höll den en dia på 55cm, å där fick trädet en dubbeltopp på dom resterande 15m.

Fällde denna bjässe med en Stihl 500i å 20” svärd med instick framifrån, å de va precis att de gick för de blev en liten ”stolpe” kvar i mitten, men tyngden hjälpte mig över.

Denna växte utanför Falköping med en uppskattade ålder på 90-100år, så de va rejäla å jämna årsringar. Timmeråkaren uppskattade rotstockens som var 5,5m till runt 1500kg.

Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

Mikey_AX  
#688640 Jösses. Det var en bjässe! 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

Josephine  
#688652
anersimyra skrev: I övrigt är den absolut grövsta tall jag stött på en högst tio meter hög individ som var så grov att två man gick åt för att famna tallen.


Det finns en ute i skärgården på Träskö Storö som ser ut som en ek i formen( ! ) och som det behövs två personer för att famna. Tyvärr inget foto. :-/

Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

anersimyra  
#688677
Josephine skrev:
anersimyra skrev: I övrigt är den absolut grövsta tall jag stött på en högst tio meter hög individ som var så grov att två man gick åt för att famna tallen.


Det finns en ute i skärgården på Träskö Storö som ser ut som en ek i formen( ! ) och som det behövs två personer för att famna. Tyvärr inget foto. :-/

Växer den i närheten av det gamla skärgårdshemmanet så har jag den möjligen på bild..🙂

Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

anersimyra  
#688682 https://issuu.com/skargardsstiftelsen/d ... ket-2012-2 här ser vi delar av vad vi bärgat vid Träskö Storö under ett sedan några år avslutat projekt..💦🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

Josephine  
#688692
anersimyra skrev:
Josephine skrev:
anersimyra skrev: I övrigt är den absolut grövsta tall jag stött på en högst tio meter hög individ som var så grov att två man gick åt för att famna tallen.


Det finns en ute i skärgården på Träskö Storö som ser ut som en ek i formen( ! ) och som det behövs två personer för att famna. Tyvärr inget foto. :-/

Växer den i närheten av det gamla skärgårdshemmanet så har jag den möjligen på bild..🙂


Jajamensan! Visst är det den! :-) när mormors far (innan det såldes till stiftelsen) gick runt med någon som skulle fälla träd och de kom till den så sa skogsmannen (vet inte vilken titel han hade) "Den ska stå kvar!"

En annan rolig historia är när hennes farbror (han var den som var mest växtintresserad) ville plantera in näckrosor i insjön. Stegade in på plantskolan och sa "jag vill ha 50 vita och 50 röda näckrosor!" expediten tittade på honom med stora ögon "vet herrn hur en näckrosplanta ser ut?" Det visste förstås inte Axel... Expediten kom tillbaka med en näckrosplanta - rotsystemet fyllde en stor korg med en diameter på minst 50cm.... Det fick bli tio av vardera istället. De röda har dött ut, men de vita finns kvar. :-)

Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

anersimyra  
#688693 Det var en intressant historia som jag inte hört förut..👍🙂 Det ” skärgårdshemman ” som jag talar om är det s.k ” augustsonskans torp ” alldeles invid den stora naturhamnen.

Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

Josephine  
#688702
anersimyra skrev:Det var en intressant historia som jag inte hört förut..👍🙂 Det ” skärgårdshemman ” som jag talar om är det s.k ” augustsonskans torp ” alldeles invid den stora naturhamnen.


ok. jag trodde du menade husgrunds-ruinen borta i reservatet, trädet står till vänster om oranga rundan ca 100m efter ruinen. Stiftelsen hade kunnat få veta mycket om öns historia av mormor ifall de hade frågat henne. Det finns också ett par riktigt fina ekar längs med den promenaden - och! skärgårdsstiftelsens enda vedeldade bastu i naturhamnen där du får hugga och såga upp veden själv! = värme två gånger om. :-)

Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

www.tallar.se  
#691105 Jag har stött på ett 40-tal granar som är 4 meter eller mer i omkrets sista 5 åren. se min hemsida http://www.tallar.se 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).