SKOGSFORUM ARTIKEL 

Avverkning (slutavverkning)

Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

65 inlägg 19576 visningar 17 följer Svara, dela mm...   

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

r93  
#694482 Självklart, men staten blir väl inblandad hur eller hur här?

Något kontrollorgan måste väl finnas?

Om inte företagen var tvingade att köpa utsläppsrätter varför skulle dom göra det?

Eller så är det jag som inte förstår hur utsläppshandeln fungerar

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Anton Holmström  
#694491 Ta skogsbruk tex där certifieringarna ställer högre krav än vad staten gör. Behövs ingen statlig kontroll på detta när marknaden ställer högre/knepigare krav.

Behöver ej heller vara handel med utsläppsrätter, kan vara ren greenwashing det handlar om. Eller goda ambitioner, dåligt samvete, affärside, etc. Precis som med skogsbruk i övrigt så finns det olika industrier, affärsideer och betalningsförmåga.

r93  
#694496 Idén har ju funnits länge länge, men ändå har det inte blivit något av den.

På något sätt så måste detta legitimeras, skulle jag ringa runt till större företag och försöka sälja in att dom kan betala, och jag låter min skog stå kvar, så får dom ett fint diplom att hänga på kontoret så skulle jag nog bli utskrattad.

På lågstadiet samlade klassen ihop ganska mycket pengar som vi sen ”köpte” regnskog genom WWF för, så den inte skulle sågas ner, hade ett sådant diplom på väggen, undrar vad som hände med det sen.

Detta är ju något liknande.

Användarvisningsbild

Anton Holmström  
#695451 Legitimeringen görs ju genom att erbjuda transparens och spårbarhet.

Precis som med skogscertifieringen så tror jag skogsägarna hade skrattat åt dig om du för 40 år sedan ringt dem och berättade att de skulle få mer betalt för sin skog om de skrev på ett kontrakt och sparade lite träd här och där för att självdö? ;)

r93  
#695481 Hade jag följt skogsbruksplanen som farsan hade på fastigheten när jag tog över den så hade jag inte kunnat vara certifierad idag, allt löv skulle bort och ersättas med gran.

Men jag tyckte det verkade så tråkigt så jag struntade i att göra som ”experterna” sa.

Därför är jag ganska kritisk till alla profetior om framtiden, det blir oftast inte som dom säger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).