tis 01 dec 2020, 03:51#683239
Lars Lundqvist SLU skrev:Skog för mig är träden och allt det som lever i utrymmet mellan träden. Skog är mer än träden, och ju mer träd, desto mindre utrymme för annat. Alla som sett en tät granåker vet vad jag menar.
I vanlig ordning så blir det tyvärr att man svarar lite oeftertänksamt, igen ! När jag ser ditt inlägg " Lars L", kan jag ju inte bli annat än lite konfunderad. I en tråd, som handlar om ev. mänsklighetens villkor o beslutsbehov inför framtiden. Så väljer du att endast kommentera min epilog ? ! - Hmmmm. . . ? ? ? Varför undrar man då ? Jag har för ros skull under de senaste timmarna, haft det delikata nöjet att gå igenom de inlägg du gjort på SFo sen du blev medlem på forumet. Det är inte alltid en förnöjsam läsning. Ur mitt perspektiv på skogsskötsel, tillför du o din forskning något som kan skapa förändring / vara utvecklande ? -Nej ! Sammanställningen ger ju bara " fåren " mer bete ! Intressant ? - Nej ! Lärande ? - Nej ! De ofta så verbalt utvecklade o i forskningsspåren så kunskapsrika svaren i olika trådar, ger en känsla av att man ska tro att du värnar om det privata skogsbruket ( som den f.d. produktionsforskare du är). Men är det verkligen din avsikt ? Du ger råd o bevisar för oss alla vad som fungerar o inte, med en trovärdighet som inte känner några gränser ( hos de flesta ) ! Har svar o förtydligar i trådar som INTE handlar om skogsbruk, allt för att inge ett förtroende om att; - " Här har vi någon vi kan lita på " ! Tyvärr, mellan raderna läser jag; - Är han verkligen privatskogsbrukets vän ? Värnar han det som vi sätter högst på agendan ? Kan han vägleda rätt i alternativen ? Varför är han här ? Är han en skogsindustrins " mullvad " en av skogsindustrins " välvilliga infiltratörer ", eller ? Du skogsägare; - Tänk, läs o läs igen o sen tänk ett varv till, innan du köper allt det som forskningen har som svar på hur skog ska skötas, kanske det inte alltid är det bästa för just dig ! Inte många som är din " vän " på den andra sidan inte !
Och " Lars L ", ytterligare en . . .
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto