Tåndemåla skrev:Nä 4% vrak är något högt.
Tåndemåla skrev:Det kan ju med vara så att föraren tänkt till och räddat timmer som annars skulle vart vrak eller apterat massaved?
Max avdraget är ju 120 cm och det går inte att göra på en stock under 4,3 m. Då är det vrak. Men det blir 120 cm som inte räknas som leverans gill volym.
Men vad vet jag!🤔
Kokkaffe skrev:Du har som leverantör inte automatiskt rätt att få data från mätningen utöver mätbeskedet. Men eftersom du verkat få så mycket övermål tycker jag du kan kräva en modulträffsrapport av köparen.
Carabas skrev:Tåndemåla skrev:Det kan ju med vara så att föraren tänkt till och räddat timmer som annars skulle vart vrak eller apterat massaved?
Max avdraget är ju 120 cm och det går inte att göra på en stock under 4,3 m. Då är det vrak. Men det blir 120 cm som inte räknas som leverans gill volym.
Men vad vet jag!🤔
Det här kan väl inte stämma, utbytesförlust räknas väl inte in i övermål. Sämsta klass tolererar en utbytesförlust avseende krök på max 120 cm. Leverns gill volym är väl på hela stocken 4,3m. Här är då minsta utbyteslängs 280 cm, så kortaste stock med max utbytesförlust är 4m.
Här skulle man verkligen ha haft tillgång till mätdatat från kontrollstockarna som entreprenören har mätt in. Kanske har skördaren kapat med för lite övermål så att stockarna mäts in till en kortare modullängd än det var tänkt.
Tåndemåla skrev:Carabas skrev:Tåndemåla skrev:Det kan ju med vara så att föraren tänkt till och räddat timmer som annars skulle vart vrak eller apterat massaved?
Men vad vet jag!🤔
Det här kan väl inte stämma, utbytesförlust räknas väl inte in i övermål. Sämsta klass tolererar en utbytesförlust avseende krök på max 120 cm. Leverns gill volym är väl på hela stocken 4,3m. Här är då minsta utbyteslängs 280 cm, så kortaste stock med max utbytesförlust är 4m.
Här skulle man verkligen ha haft tillgång till mätdatat från kontrollstockarna som entreprenören har mätt in. Kanske har skördaren kapat med för lite övermål så att stockarna mäts in till en kortare modullängd än det var tänkt.
Övermål kan även vara under mål. Så om skördaren mäter under timmer diametern har det med med övermålande att göra. Så dålig kalibrerad diameter ger jed övermål i ett diagram
Allt efter min bror som döddar träd med sin skördare hela dagen
Tåndemåla skrev:Är då modulen typ 18 cm är ju allt klenare virke i övermålen. 🙃 övermålen står väl ändå köparen för? Det är ju deras instukion som är fel!🤔
Tåndemåla skrev:Är då modulen typ 18 cm är ju allt klenare virke i övermålen. 🙃 övermålen står väl ändå köparen för? Det är ju deras instukion som är fel!🤔
skogsjan695xl skrev:Såhär står det förklarat i våra uppföljningar vi har på Stora enso. Är väll sånt som kanske inte ska visas men jag har inget att skämmas för.
Detta diagram är för min skördare, volymer inmätt september och oktober månad.
skogsjan695xl skrev:Såhär står det förklarat i våra uppföljningar vi har på Stora enso. Är väll sånt som kanske inte ska visas men jag har inget att skämmas för.
Detta diagram är för min skördare, volymer inmätt september och oktober månad.