Avverkning (slutavverkning)

Vådan / nyttan av att kvarlämna löv vid slutavverkning

5 inlägg 3141 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vådan / nyttan av att kvarlämna löv vid slutavverkning

skogshare  
#675519 Med tanke på hur relativt stor lövandel vi nu har i den svenska skogen, givet nuvarande avsättningsmöjligheter för lövtimmer och hur stora arbetsinsats som krävs för att återkommande röja oönskat lövsly i kommande planteringar / ungskogar, ställer jag mig tveksam till det kloka i att kvarlämna lövträd i samband  med slutavverkning. Om det är av frostskydds- eller certifieringsskäl kan jag förstå det, men i övrigt, mot bakgrund av alla föryngringar man ser av framför allt gran där ffa björken - och eken i de sydligare delarna av landet - fullständigt tar överhanden, menar jag, att kvarlämnade lövträd efter slutavverkning med åtföljande förstärkt lövslyproduktion inte bara resulterar i onödigt merarbete utan också en försämrad / fördröjd ungskogsutveckling för granen, tallen och lärken - i synnerhet när de blir kvarstående i den uppväxande planteringen. Vid dålig röjningsdisciplin är ju också risken överhängande för omfattande viltskador i täta ungskogsbestånd. 



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vådan / nyttan av att kvarlämna löv vid slutavverkning

Badbollen  
#675651 Björken är granens moder :) Vet inte var du bor, men här i Småland finns goda avsättningsmöjligheter för löv. Björkkubb samt alkubb betalar Södra mer för än för grantimmer i nuläget, dock kvalitetskravem hårda. Omloppstiden för löv är också kortare.

Användarvisningsbild

Re: Vådan / nyttan av att kvarlämna löv vid slutavverkning

skogshare  
#675678 @Badbollen
Goda nyheter ! Nu bopålar Nyköping men för länge sedan uppvuxen i Nässjö.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vådan / nyttan av att kvarlämna löv vid slutavverkning

p till p  
#682808 Undrar hur många m3 björkstockar / ha i förhållande till granstockar.

Avatar Fallback

Re: Vådan / nyttan av att kvarlämna löv vid slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682826 Björkens tillväxt är hög i ungdomen och här betalas björkmassa bättre än barrmassa. En hög björkandel fram till första gallring är inte fel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).