Avverkning (slutavverkning)

Avverka NO bestånd på SBP

19 inlägg 4853 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avverka NO bestånd på SBP

Contårta  
#673533
nilsszzon skrev:hur kollar man på alla vis så att det inte är en nyckelbiotop? har tittat på skogens pärlor , lantmäteriet , skogsstyrelsen , artskyddsverket
men borde stått i SBP med om det varit en biotop?


Det kan vara en ”oregistrerad nyckelbiotop”. Det företag som köper virket därifrån (om det är en sådan) riskerar sin certifiering. Vilket ingen större certifierad aktör har råd med. Med oregistrerad nyckelbiotop” menar jag biotop som innehåller höga naturvärden som utgör grund för skapandet av en nyckelbiotop. Och är du dessutom certifierad så kan cerifieringsorganet göra en revision och se att du huggit något som är avsatt enligt plan och då blir du av med certifieringen vad jag förstår men ingen ytterligare straff.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673541 Här verkade inte köparen ha några problem så då är det lugnt.

Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

nilsszzon  
#673582 nej inköparen har inga problem alls , men upplever att det är lite mkt köpa ibland bara.
jag vill gärna sätta mig in mer i reglerna men upplever det som lite svårt att få svar på sina frågor från de nära som äger skog och även inköpare.... men ni ska ha stort tack för att ni inte idiotförklarade mina frågor i tråden
stort tack jag tar med mig er kunskap och ska göra en bra bedömning hur det blir =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverka NO bestånd på SBP

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673619 Att det är ett NO är inte hugget i sten, om man vid ett annat tillfälle bedömer att det inte finns skäl för NO-klassning så kan det ändras.

Däremot behöver man ha en viss areal NO/NS för certifieringen och om det fortfarande uppfylls och detta bestånd bedöms vara ett PG nu så är det bara att skicka in avv anmälan, utan att ställa till nåt med certifieringen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).