Avverkning (slutavverkning)

Brännved

24 inlägg 5690 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Brännved

jojo72  
#664241 [b]Hej,
Har gjort en större avverkning på mjukt underlag. Det överenskoms om att all grot skulle användas som underlag för maskinerna. Men det visade sig inte räcka utan man fick, utan använda mycket virke för att kavla.
Troligen fick skotaren ont om tid så man har lämnat kvar väldigt mycket av det kavlade virket.
Är detta godtagbart? Borde väl gott bra som åtminstone brännved?
Ingen kontakt med markägaren om detta förfaringssätt (utöver groten).



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Brännved

alias  
#664245
jojo72 skrev:[b]Hej,
Har gjort en större avverkning på mjukt underlag. Det överenskoms om att all grot skulle användas som underlag för maskinerna. Men det visade sig inte räcka utan man fick, utan använda mycket virke för att kavla.
Troligen fick skotaren ont om tid så man har lämnat kvar väldigt mycket av det kavlade virket.
Är detta godtagbart? Borde väl gott bra som åtminstone brännved?
Ingen kontakt med markägaren om detta förfaringssätt (utöver groten).


Inte helt givet enligt min mening.

Vad pratar vi om för kvarlämnad volym och för avverkningsvolym totalt?

Är det massaved eller brännved som använts som kavelbro?

Behöver du passera området med kavelbron för t.ex. markberedning eller dikesrensning?

Om alternativet hade varit att inte kunna få ut resten av virket så hade ju det varit helt klart sämre. Samtidigt så är det ju surt om problematiken med bärigheten förvärrats av köparen genom dålig planering.

Hade en avverkning delvis på mossmark som skulle avverkats i aug-sept 2019 men som blev försenad till mitten november (från nästan torrt i dikena till breddfullt). Skulle ha allt grotanpassat och utskotat men valde att offra en del grot för att undvika körskador.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Brännved

jojo72  
#664273 Jag får förtydliga på så sätt att den kavling jag nu talar om var på större delen av avverkningen p.g.a. mjukt underlag
Alla sorter är "kvarglömt"/lämnat och i alldeles för stora volymer.
Jag trodde att det var självklart att skotaren tog upp allt som man kört på förutom grotet?
En del ligger nertryckt i marken och är så klart smutsigt men det får väl brännved vara?
Om jag nu har rätt, hur rättar man till detta i efterhand? Kan det ligga till våren och ändå bli till brännved?

   TS
Avatar Fallback

Re: Brännved

tallen100  
#664278 Du menar alltså virke som dom lagt ner i körvägarna?
sånt som ska flisas får inte vara förorenat med sten och grus....

Avatar Fallback

Re: Brännved

Amatörhuggare 62  
#664281 Det som är kavelbro,är kavelbro.

Var det så mjukt,så kan inte skotarn.
Stå på sidan om. Å lasta.

Å kört på, är förbrukat. 👎
Ledsamt nog.

Användarvisningsbild

Re: Brännved

Camaro1969  
#664302 lite intressant.

jag är i ungefär samma situation.

fanns ett surdråg som behövde passeras och jag tyckte man kunde använda torrträd och vindfällen som det fanns gott om att köra på.. skrevs även in i direktivet.

men de använde timmer och löv att köra på..

känns inte okej, dock bara uppskattningsvis 10-15 m3 på avverkning om 900m3

mer som är fel i denna avverkning så vi är ännu inte överrens =)

Användarvisningsbild

Re: Brännved

Contårta  
#664420
jojo72 skrev:[b]
Är detta godtagbart? Borde väl gott bra som åtminstone brännved?
Ingen kontakt med markägaren om detta förfaringssätt (utöver groten).


Bara GROT räcker aldrig att köra på om det är mjukt. Det ”måste” gå åt virke om man ska minimera på körskadorna. Det går ju att köra brännved till en trakt och skota ut för kavling - det kan vara bättre och billigare än att ta färskt prima virke.

Användarvisningsbild

Re: Brännved

Contårta  
#664421
Camaro1969 skrev:fanns ett surdråg som behövde passeras och jag tyckte man kunde använda torrträd och vindfällen som det fanns gott om att köra på.. skrevs även in i direktivet.

men de använde timmer och löv att köra på..

känns inte okej, dock bara uppskattningsvis 10-15 m3 på avverkning om 900m3

mer som är fel i denna avverkning så vi är ännu inte överrens =)


Om inte skotaren är på plats och skördaren ska åka runt och dra med sig vindfällen och torrträd till ett surdrog så tar det inte långa stunden innan kostnaden blir likvärdig med att ta virke på plats. 10-15 fub är väl ganska billigt för att kanske få ut ett par hundra andra kubik?

Dessutom ”får” ju inte torrträd användas på det sättet vad jag vet 🤔

Användarvisningsbild

Re: Brännved

Camaro1969  
#664457 lämpligt material fanns nära till.

och skördaren går ju fram utan problem, det är ju skotarn som broar när den kommer..

OCH det var särskilt inskrivet i direktivet, så jag räknade med 0 färskt virke som brovirke

Användarvisningsbild

Re: Brännved

Contårta  
#664613
Camaro1969 skrev:lämpligt material fanns nära till.

och skördaren går ju fram utan problem, det är ju skotarn som broar när den kommer..

OCH det var särskilt inskrivet i direktivet, så jag räknade med 0 färskt virke som brovirke


Vad bestod det ”lämpliga materialet” av?

Skördaren måste hugga upp allt material som ska användas till bron.

Även om planeraren eller köparen skrivit i traktdirektivet att material från vindfällen ska användas så måste ju maskinförarna lösa det på något sätt om det materialet inte räcker till. Torrt gammalt virke håller inte. Hade det varit bättre att de avbrutit och lämnat trakten?

Jag upplever ofta att skogsägare inte förstår att det kostar mer att avverka om de har huggning på dålig mark. Varken köpare eller maskinförare kan trolla.

Användarvisningsbild

Re: Brännved

Camaro1969  
#664646
Contårta skrev:
Camaro1969 skrev:lämpligt material fanns nära till.

och skördaren går ju fram utan problem, det är ju skotarn som broar när den kommer..

OCH det var särskilt inskrivet i direktivet, så jag räknade med 0 färskt virke som brovirke


Vad bestod det ”lämpliga materialet” av?

Skördaren måste hugga upp allt material som ska användas till bron.

Även om planeraren eller köparen skrivit i traktdirektivet att material från vindfällen ska användas så måste ju maskinförarna lösa det på något sätt om det materialet inte räcker till. Torrt gammalt virke håller inte. Hade det varit bättre att de avbrutit och lämnat trakten?

Jag upplever ofta att skogsägare inte förstår att det kostar mer att avverka om de har huggning på dålig mark. Varken köpare eller maskinförare kan trolla.


jag har själv kört maskin så jag såg det gick att lösa väldigt enkelt.

vindfällen och torrträd är perfekt,

nu fick de istället köra över dessa.. och de höll för det så borde hålla som bro med =)

Avatar Fallback

Re: Brännved

jojo72  
#664649 Frågan är om det skall framgå av traktdirektivet vad man får lov att använda för virke?
Maskinförarna har nog förankrat sitt beslut hos bolaget?
Så fort kontraktet är underskrivet så har skogen övergått till bolagets ägo och skogsägaren saknar då inflytande. Den risken skall man nog vara medveten om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brännved

1470  
#664861 Certifiering tillåter inte att köra på död ved. Som Kavling är det värdelöst,håller något lass sedan går det av. Har Broat med 1% av virket för att köra blöt trakt,vilket måste ses som godtagbart för att undvika körskada! Om du kört maskin själv skulle du förstå ovanstående.

Avatar Fallback

Re: Brännved

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664863 Det jag har sett vid kavling är att det inte är så väldigt många kubik som går åt, du får välja på det eller att kostnad för skotningen drar iväg och sönderkörd mark, lerigt virke är förbrukat.

Avatar Fallback

Re: Brännved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664874 Man får känna sig som en naturhjälte som lämnat mycket död ved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).