ons 12 aug 2020, 10:45#660929
vinterrojarn skrev:Blivande snickare skrev:Peter Eklund skrev:Fakta från Biometria:
Företag som handlar med skogsråvara har möjlighet att redovisa sina affärer i Biometrias IT-stöd. Gällande mätbesked har de möjlighet att att välja att själva hantera mätbeskeden till sina leverantörer och andra parter.
Det finns också en möjlighet att via Biometrias IT-stöd skicka mätbesked till ingående parter i affären. Om man väljer Biometria så finns då möjlighet att välja periodisering dvs hur ofta mätbesked skall skapas och skickas ut. Man välja på dag, vecka, månad eller då köparen vill att de skall skapas. Det sista alternativet används oftast i samband med med avverkningsuppdrag och all inmätning är klar. Mätbesked från Biometria (när det är valt av det köpande företaget) skickas per post till skogsägare där köparen ansvarar för att adressuppgifterna är korrekta.
Är Biometria mätande företag som klassar och volymbestämmer är vi skyldiga att säkerställa att uppgifterna registreras enligt märkningen av virket.
Biometria har certifierat skördare för ersättningsgrundande mätning och under 2019 mättes c:a 0,9 milj m3fub,
Vårt uppdrag är att följa efterfrågan och visar det sig innebära att arbeten flyttas från mätstationer vid industrier till skördare, eller t ex fjärrmätningscentraler vid automatisering, så anpassar vi oss till det i alla delar av företaget.
Peter Eklund
VD
Känner ni er inte väldigt överflödiga?
Nu för tiden med maskiner som är väldigt exakta och har internet uppkoppling och snabbt och enkelt kan skicka informationen till inköparen, skogsägaren och till och med rakt till timmerbilen.
Personligen ser jag inte vad ni tillför i den kedjan, bara ännu ett led som ska ha sin del av pengarna.
Fub är också någonting ni borde sluta med men det är en annan diskussion.
Jaså låter det så nu...
Det är ju certifiering...
Det har ju varit så fantastiskt i andra trådar..
Trots att det kostat stora summor i onödan för de som blivit tvungna att ta det...
Skördaren ska vara certifierad.
Skotaren ska vara certifierad.
Det är tidens melodi, tur att man är fri...
Nu vet jag inte vad du yrar men certifiering som koncept har jag nog aldrig diskuterat tror jag, upplys mig gärna ifall jag har fel.
Att du är något av en bakåtsträvare har jag noterat förr men håller du inte med om att ärlighet och raka besked är bättre än en inåtvänd svårkommunicerad tredjepart utan egentlig funktion?
Du förespråkar ju hela tiden den frias rättigheter och förbarmar dig över de stora myndigheternas förfaranden över den lilla människan och skogsägaren, men nu försvarar du plötsligt en instans som enligt vad jag förstått står för en stor del av det du hatar.
Huvudet upp ur sanden nu å greppa högaffeln. Svenska skogsägare förtjänar rättvis och jämlik behandling av sitt virke.
Skogsola skrev:Ni har väl lite självverksamhet i Finland också med släta tallhedar där det går att köra Valtra-traktor? Hur mäts det virket?
Hehe, det är inte utan att jag noterar en viss skepticism i din text också Skogsola
Timmer mäts på fabrik i sorteringen, stock för stock och klassas då också. Grantimmer har två klasser medan för tall finns fyra klasser plus vrak tror jag. Björk vet jag inte hur klassningen funkar på.
Körs timmret t.ex. till tåg så mäts det i trav vid väg. Timmerbilen väger också partiet men är lite osäker på om det har nån annan betydelse än för just timmerbilens ersättning.
Massaveden kan mätas i trav eller med kranvåg på timmerbilen. Kör man till fabrik vägs lasset där också.
Senast jag hörde låg den genomsnittliga kranvågsmätningen på under 2% kast från faktisk vikt vid fabrik.
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow