Avverkning (slutavverkning)

Auto kontra Manuell aptering.

6 inlägg 3457 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Auto kontra Manuell aptering.

Hema  
#643377 Hej. (Avverkning/Virkesmätning?)

Jag ska avverka en liten yta (står gran där idag) för att göra plats för en byggnad.

Min fundering, efter att man valt virkesköpare så har man dennes prislista att arbeta utifrån. Jag tänker att det borde ge bättre utdelning om man först kvistar hela trädet, (ev lumpar vid röta?) och sedan går över stammen med klave för att notera var gränserna går för respektive sortiment.

Nu vet jag inte om jag alla använder fub, men bör man lägga till en cm med klaven (alltså kräva 19cm, för att säkerställa 18cm) för att inte passera toppdiameter?

Genom att märka ut sortimentgränserna borde man kunna välja, så att man får ut så mycket timmer. Vill inte missa en timmerstock för att man gjort rotstocken onödigt lång.

Jag tänker att man öppnar upp för möjligheter som annars kanske en skördare missar för att dess system bygger på hur normala träd ser ut?

Sedan kanske man i framtiden kan ha en drönare som mäter stammen och ger skogshuggare en visuell markering på stammen? Men det kanske kan bli en egen tråd..



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Auto kontra Manuell aptering.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643434 Visst är det bra att göra så om man har tålamod.

Avatar Fallback

Re: Auto kontra Manuell aptering.

Hema  
#643500 Visst tappar man lite effektivitet med att kvista hela stammen och sedan aptera, men vad kan det röra sig om 10-15%?

Min tanke va att kvista och på tillbakavägen mot rotstocken använda klaven för att ta ut minsta toppdiameter för timmerstock. Fästa måttbandet (kanske kan bli svårt?) och när man nått rotstocksändan har man totallängden, för vad som kan bli timmerstock.

Hur många använder sig av klave vid aptering?

   TS
Avatar Fallback

Re: Auto kontra Manuell aptering.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643504 Sällan klave men däremot ögonmått för att avgöra den definitiva timmergränsen. Ofta är det kvalitetsfel eller stor avsmalning som gör det före det absoluta minimåttet. Sen går jag tillbaka och delar upp stammen i lämpliga längder.

Avatar Fallback

Re: Auto kontra Manuell aptering.

Avslutat-02  
#643511 Är det klen skog med mycket olika sortiment så brukar jag hugga vägarna först sedan så fäller jag och kvistar bara stammarna, innan jag apterar.

Men jag använder måttbandet, inte klave.
Lägger inte på utan är minsta 13 cm i topp så kapar jag där stocken är 15 cm i topp.
Har aldrig haft avdrag för för klent virke.
Lägger på någon cm på längden också.
Men aldrig 5 cm.
Ca 2-3 cm.

Användarvisningsbild

Re: Auto kontra Manuell aptering.

halvproffs  
#643513
Skogsola skrev:Sällan klave men däremot ögonmått för att avgöra den definitiva timmergränsen. Ofta är det kvalitetsfel eller stor avsmalning som gör det före det absoluta minimåttet. Sen går jag tillbaka och delar upp stammen i lämpliga längder.


Håller med skogsola i det mesta där. Tyckte det var bättre för när vi kapade vid kvalitetsgräns. Då var det 1dm modul istf som nu 3dm modulmått.
Sen kan det vara svårt att göra lång stock med tanke på krök. Där har jag klantat mig många gånger speciellt när det varit snörikt. Brukar synas bra när stocken hänger i gripen.
När en del stockar ligger på sågbordet funderar jag ibland hur man har kunnat apterat så galet fel. :shock:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).