Jag ska avverka en liten yta (står gran där idag) för att göra plats för en byggnad.
Min fundering, efter att man valt virkesköpare så har man dennes prislista att arbeta utifrån. Jag tänker att det borde ge bättre utdelning om man först kvistar hela trädet, (ev lumpar vid röta?) och sedan går över stammen med klave för att notera var gränserna går för respektive sortiment.
Nu vet jag inte om jag alla använder fub, men bör man lägga till en cm med klaven (alltså kräva 19cm, för att säkerställa 18cm) för att inte passera toppdiameter?
Genom att märka ut sortimentgränserna borde man kunna välja, så att man får ut så mycket timmer. Vill inte missa en timmerstock för att man gjort rotstocken onödigt lång.
Jag tänker att man öppnar upp för möjligheter som annars kanske en skördare missar för att dess system bygger på hur normala träd ser ut?
Sedan kanske man i framtiden kan ha en drönare som mäter stammen och ger skogshuggare en visuell markering på stammen? Men det kanske kan bli en egen tråd..