lör 05 jun 2010, 12:02#93510
Hej Smålänning
Kanske är det lite typiskt Smålänningar att inse de okloka i att ”uppfinna hjulet igen”?! I en engelska versionen av ”grotmaterialet” (Green Energy from the Forest) har vi skrivit: It is impossible and also not nessesary to once again "reinvent the wheel". However to use fundamental knowledge and experience of others is both possible and rational.
Böckerna riktar sig i princip inte till de som äger flishuggen. Istället är det de olika leden FÖRE som kanske borde ta del av materialet: En stor del av utmaningarna kring ämnet är rena arbetsledningsfrågor. Och, ja, jag har försökt ”att stå mitt i rocken!”
Jag tror att det är bra, precis som du skriver, att kunna ”falla tillbaka på något” när man beskriver ett skeende” eller argumenterar för sin sak.
Jag har ”satt ned foten” i kanske kring kanske hundratals olika situationer, i dessa böcker. Och trots den bästa intention, medger jag, att jag kan ha fel, i någon detalj. Detta bekymrar mig inte något större, numer. (Och någon nämnvärd kritik har inte inkommit till mig, fram till dags datum.)
Men även OM det skulle finnas ett smartare sätt att arbeta, utgör innehållet i böckerna en grund, för en förhoppningsvis kreativ diskussion, som leder framåt, mot smartare sätta att arbeta och lägga upp arbetet!
Apropå något som skapar debatt, bitvis ”het” är sidan 39, Del 2, i upplaga 2008 (sidan 1:32, Del 2, i upplaga 2010.) Jag känner mig rätt trygg även med denna redovisning, och hävdar självfallet att jag har rätt, om inte annat för debattens skull! Och om inte annat har jag säker fått en och annan, inte minst mig själv, att grunna på hur man egentligen arbetar, i en viss situation!
Och när det gäller röjtolken: Självklart måste väl en röjTOLK vara designad för att klara språkförbistringar!?
Simba skriver följande: ALLA led ska fungera. Märks att det är en person som nog har en hel del genialiskt svensk-blod i sig! Detta är ju en av MINA käpphästar. Att man inte ska få ha något ifred…
När det gäller fällriktningen, och hur det redovisas, vill jag sända en hälsning till Stefan Lindgren, Örebro, som beskriver arbetet på detta sätt.
Apropå finnblod, så sträckläste jag förra helgen ut en bok om Lauri Törni, som handlar om en hårding till finne som slogs i 3 olika krig. Det var en ÄKTA finne det! De ”erfarna skördarförare som bleknar”, som du beskriver, tja, de är nog inte av den ”riktiga stammen” utan helt enkelt lite blodfattiga!?
Hälsar en som regelbundet och oregelbundet tunnar ut sitt blod, nämligen
/Per-Erik