sön 16 nov 2008, 13:14#40988
Hej Anders
Då får jag kontra med att det är kul att få vara med, en bland Er på detta nobla forum! Och var någonstans, på ett annat ställe, finns det möjlighet att ta del av en så stor kunskapsmassa, och funderingar, som är så direkt kopplade till det dagliga arbetet, i produktionen i skogsbruket idag!?
Jag har tidigare fått förfrågningar kring det du torgför. Men jag tycker att frågeställningen är svårare nu, än den någonsin varit. För vad ska egentligen en förare fokusera på? Den mänskliga hjärnan griper endast över en viss kunskapsmassa. Och yrket är något av det mest komplexa som finns!
En skördare byggd i slutet på –80 talet kunde man i princip hålla igång själv. När det gällde elektroniken klarade man sig långt med en provlampa, inköpt för några tior. Använder man en sådan idag formligen exploderar väl elsystemet! Jag körde en modern skördare för något år sedan. I den fanns 8 datorer som snackade med varandra! Det känns för mig som det mer handlar om att peka på vad man inte ska ta sig för mig och vilka risker som finns. Ta exempelvis xenon-lampor. Fram till lampan finns där idag 5000-10 000 volt. Om du byter lampan bör du först bryta hyvudströmmen, du ska bära skyddsglasögon, för lampan är gasfylld, och den kan tydligen explodera. Detta har tyvärr inte kommit med i upplaga 2 som du köpt från mig, men ligger med i den offsetkörning som vi börjar leverera av under nästa vecka.
Och gudskelov är det mycket mindre av skruvning på en maskin idag än det var ”förr”!
Å andra sidan är all typ av kunskap bra att ha med sig, och det går ofta att tillämpa den på något sätt. Och det är ju faktiskt riktigt otrevligt att vara helt utlämnad åt s.k. expertis!
Montering av hydraulslang och skötsel av däck kommer troligen att finnas med i upplaga 3 som förmodligen kommer ut under nästa säsong (08-09).
Har någon material som absolut borde vara med i en uppdatering, är jag självfallet intresserad av att ta del av detta!
Per-Erik