Avverkning (slutavverkning)

Höstangrepp av barkborre - lagringsröta mitt på stammen?

5 inlägg 2314 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Höstangrepp av barkborre - lagringsröta mitt på stammen?

alias  
#634525 Som den långa trådtiteln lyder så har helgens huggning av vindfällen och barkborretråd fått mig att observera ett fenomen som jag inte reflekterat över tidigare;

Som bakgrund kan nämnas att jag tillämpade sök & plock ett par vändor förra sommaren och kände mig tämligen nöjd i höstas med att jag inte kunde hitta fler träd med borrmjöl, barksläpp på stammen eller barr i gul/röd-skiftande färg (tror det var i slutet av september månad).

Fick i vintras reda på av farsan att han hittat några grupper med granar som var tämligen gröna i barren men där barken släppt ca en stocklängd upp på stammen.

När dessa träd nu avverkades i helgen så hade en del hunnit tappa barren medan andra hade gröna barr kvar i toppen, vissa hade rotröta medan andra var förskonade mot detta.

Nu till det som förbryllar mig - träd som är friska från rotröta i stubbskäret och där barken sitter kvar på förstastocken och som dessutom har lite gröna barr kvar i toppen har morotsfärgade kilar i splinten i kapytorna när man kapar andra- & tredjestocken där barken sitter löst eller har fallit av.

Utifrån mina kunskaper i skogliga skadegörare så kan det inte vara något annat än lagringsröta, men ska det kunna uppstå så snabbt vid tämligen kall väderlek (ja, jag vet att vi inte haft vinter utan bara en lång höst) och dessutom mitt på stammen?

Man blir ju lite brydd vid apteringen när man hugger 1600 (bör hålla ca 4,3 m medellängd och det får vara högst 10 % lagringsröta av bitens ändyta) samt 5090 (3-meters energived) och drar ut förstastocken 4-5 meter då man tror att den är fri från både skogs- & lagringsröta av rotskäret att döma. Känns inte som att man vill lumpa 1-2 meter grovt barr.

Är det någon mer som gjort samma/liknande observation, eller har förslag på vad det skulle kunna vara om det inte är lagringsröta?

Har tyvärr ingen bild.

MVH
Alias



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Höstangrepp av barkborre - lagringsröta mitt på stammen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634528 Det lär vara lagringsröta. Och det kan nog vara så att det är mycket med med så varm och blöt höst och vinter. Baggarna har snart varit i veden sedan slutet av augusti. Lustigt att ni inte har sortiment 5091 där nere. Här kör vi det mesta som 5091. Men det bör väl hålla 1600 nu?

Avatar Fallback

Re: Höstangrepp av barkborre - lagringsröta mitt på stammen?

alias  
#634541
Tåndemåla skrev:Det lär vara lagringsröta. Och det kan nog vara så att det är mycket med med så varm och blöt höst och vinter. Baggarna har snart varit i veden sedan slutet av augusti. Lustigt att ni inte har sortiment 5091 där nere. Här kör vi det mesta som 5091. Men det bör väl hålla 1600 nu?


Visst hade det gått att hugga bränveden i fallande längder, men nu hade jag en påbörjad välta med 5090 sedan förra året som jag fyllt på under vintern (har huggit massaveden 3-meters tidigare år).

Problemet i sig är ju inte oöverstigligt, men jag blev milt sagt förvånad över upptäckten.

Jag tror att det mesta klara högst 10 % av ändytan och farsan konstaterade att det brukar bli svårare för virkesmätarna att identifiera lagringsröta om traven får ligga i solen på hygget ett tag (själv är jag dock gladast om det hämtas omgående).

MVH
Alias

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höstangrepp av barkborre - lagringsröta mitt på stammen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634544 Lugnt på baggarna några veckor till skulle jag tro. Själv har jag inte hittat något nytt sedan jag högg i somras. Finns dock en 20-30 stö vindfällen. Men de blir nog kvar i skogen till stor del. Tar resten som ved.

Användarvisningsbild

Re: Höstangrepp av barkborre - lagringsröta mitt på stammen?

sundelius  
#634821 Upplevde ifjol när jag högg mycket 1600 sortiment att lagringsrötan kom förvånansvärt fort när virket låg i vältan.
Förmodligen på grund av de milda vintrarna

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).