Avverkning (slutavverkning)

JD 1170G

21 inlägg 5620 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

JD 1170G

nicklas_andreasson  
#634143 Undra om en JD1170G med H413 agregat, funkar till grov slutavverkning? 60cm+ i roten. Utan att behöva manuellfälla massor?.och en komatsu840x skotare.Till saken är den att en inköpare skall hugga ett bestånd på grannmarken,då ville han hugga mitt bestånd,som egentligen en annan skulle tat med en 1270JD och en 1910 skotare,Undrar om avverkningskostnaden blir högre med den jd1170? Ca 250meter skotning med komatsu840.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: JD 1170G

Fredrik Reuter  
#634144 Hej,

Så länge man klarar sig från manuellarbete så påverkas inte avverkningskostnaden för skogsägaren nämnvärt.

Men! Ett mindre aggregat mäter sämre i grövre skog och man riskerar tillredningsfel på timret som kan orsaka rätt så rejäla avdrag på nettot.

I slutavverkning ska de största slutavverkningsskördarna och aggregaten användas, det är min uppfattning.

Avatar Fallback

Re: JD 1170G

Aleck  
#634145 Kan vara rätt intressant att höra hur stor avverkningen är, om de extra träden som behöver manuellfällas kvittas ut av att flytta två maskiner till.

Maskinerna i sig bör ha samma avsättningsmall för Savv, så där bör det ej skilja i pris, oavsett om man hugger det med småmaskiner eller stora.

Avatar Fallback

Re: JD 1170G

nicklas_andreasson  
#634148
Aleck skrev:Kan vara rätt intressant att höra hur stor avverkningen är, om de extra träden som behöver manuellfällas kvittas ut av att flytta två maskiner till.

Maskinerna i sig bör ha samma avsättningsmall för Savv, så där bör det ej skilja i pris, oavsett om man hugger det med småmaskiner eller stora.

Hej, averkningen är på 3Ha 100årigt, jag klavade upp ca 150st som var 60cm+ i brösthöjd

   TS
Avatar Fallback

Re: JD 1170G

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634154 Skulle säga att det beror till stor del på vem som kör också, en duktig chaufför som vet med sig att aggregatet kanske är i minsta laget kan göra ett jättebra jobb och få bra mätning osv om man tar sig lite extra tid att ta stöd när man matar rotstocken tex... ingen garanti att ett stort aggregat mäter bättre om föraren är oengagerad...
Men visst träd på 60cm i brösthöjd börjar bli på gränsen till vad man får in i 413...
Annars har 413 en otrolig stamhållning, håller grova träd imponerande bra.

Är träden kvistiga eller finkvistiga?

Vad sitter det för aggregat på 1270 som skulle dit egentligen? Kanske sitter ett liknande?

Avatar Fallback

Re: JD 1170G

Tralsmo  
#634160 Som nämnt så betyder piloten det mesta.

Antar att det mäts på sågen ( hoppas ja).
Med rätt chaufför så apteras det fullt ok.

Skotare 840 ha inget me averkningskostnaden å göra.
Det är ackord å frågar du va de kostar så är det nog inget utöver det vanliga.
Ja kör me 845 å det beror på att ja vill va flexibel. Sämre netto på gallring, sämre netto på slutavverkning. Ja ä alla fall flexibel. Vet att att det finns andra åsikter på det, det kan man ju ha åsikter om men så har ja räknat, å så kör ja i min egen skog.

Avatar Fallback

Re: JD 1170G

Tralsmo  
#634161
Tralsmo skrev:Som nämnt så betyder piloten det mesta.

Antar att det mäts på sågen ( hoppas ja).
Med rätt chaufför så apteras det fullt ok.

Skotare 840 ha inget me averkningskostnaden å göra.
Det är ackord å frågar du va de kostar så är det nog inget utöver det vanliga.
Ja kör me 845 å det beror på att ja vill va flexibel. Sämre netto på gallring, sämre netto på slutavverkning. Ja ä alla fall flexibel. Vet att att det finns andra åsikter på det, det kan man ju ha åsikter om men så har ja räknat, å så kör ja i min egen skog.




Me sämre netto menar ja ju naturligtvis för mej, inte för skogsägaren.

Användarvisningsbild

Re: JD 1170G

Fredrik Reuter  
#634177 Risken är stor att du kommer få problem med en för liten skördare, oavsett hur duktig den som kör är.

Är det som du skriver över 150 träd som är över 60 cm BHD så är håller dessa träd troligtvis över 3 m3fub eller mer och då är risken stor att det kommer se ut som på videon nedan, eller värre, Ponsse H6 sväljer mer än H413 som enligt JD är lämpat för max klen slutavverkning.



Mätningen riskerar att bli fel och det har att göra med att längdmätningshjulet inte alltid kommer ligga optimalt mot stammen. Risken är stor att man ex kapar en stock som ska vara 52 dm till bara 50 dm. Då blir det en lång 49:a och denna kan vara rejält mycket sämre betalt än den föreslagna 52:an.

Användarvisningsbild

Re: JD 1170G

Fredrik Reuter  
#634178 Kolla 7:30 in filmen jag gjorde i veckan. Detta träd drygt 3 m3fub och liknande storlek som filmen ovan och man ser skillnaden med ett i detta fall Log Max 7000c.


Användarvisningsbild

Re: JD 1170G

skogsjan695xl  
#634179 Är grannfastigheten oxå en SA?
Då är det väll mycket bättre de stora maskinerna tar allt ist.
Dessutom öppnar inte 413 mer är 57cm mellan hjulen.

Avatar Fallback

Re: JD 1170G

tallen100  
#634183
Fredrik Reuter skrev:Risken är stor att du kommer få problem med en för liten skördare, oavsett hur duktig den som kör är.

Är det som du skriver över 150 träd som är över 60 cm BHD så är håller dessa träd troligtvis över 3 m3fub eller mer och då är risken stor att det kommer se ut som på videon nedan, eller värre, Ponsse H6 sväljer mer än H413 som enligt JD är lämpat för max klen slutavverkning.



Mätningen riskerar att bli fel och det har att göra med att längdmätningshjulet inte alltid kommer ligga optimalt mot stammen. Risken är stor att man ex kapar en stock som ska vara 52 dm till bara 50 dm. Då blir det en lång 49:a och denna kan vara rejält mycket sämre betalt än den föreslagna 52:an.

Det där såg tröstlöst ut :d

Användarvisningsbild

Re: JD 1170G

Fredrik Reuter  
#634184 Ja, det är det. Och jag engagerar mig för jag har själv sett liknande avverkningar och det brukar tyvärr sluta med att ingen är nöjd. Höga stubbar, en del lump och mycket nedklassning på mätbeskedet gör skogsägaren ledsen. Skador på och extra slitage på skördaren gör entreprenören missnöjd. Föraren får slita hund och blir också lätt missnöjd. Och virkesköparen riskerar att göra mindre affärer på sikt på grund av "surdegen".

Avatar Fallback

Re: JD 1170G

tallen100  
#634187 Första tanken är att det är synd om föraren, men mest synd är det om markägaren och entreprenören, rena förlusten för båda två.

Avatar Fallback

Re: JD 1170G

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634221 Men som jag skrev vad är det för aggregat på det andra alternativet? Tänk om det är ett 754? Då är det ju ett sämre alternativ, det vet vi ju inte bara för att det är en 1270d

Avatar Fallback

Re: JD 1170G

i skogen  
#634238 Ett 413 har inget i den skogen som du beskriver att göra, se till att du får en maskin som är anpassad för din skog! JD ja då ska det vara 1270 eller 1470 med 415agg. Eller någon större modell av andra märken med stort agg. i ditt fall är köparen bekväm eller okunnig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).