sön 17 maj 2020, 10:13#644912
Det kommer inte att bli någon ökning på priserna för virke, snarare tvärtom, allt kommer dala ner.
Och många småföretagare kommer att gå i konkurs, har man inte förstått vad som komma skall ska man nog sitta kvar i den båten som ändå redan har kapsejsat.
Den svenska ekonomin och staten har bromsat in, det är allvarligt och mycket mer allvarligt än någonsin tidigare.
Sveriges ekonomi var och är dåligt rustade för att försörja denna mängd med arbetslösa, exklusive dolda siffror av arbetslösa.
Vi har inte 7-8% arbetslösa, vi har vill jag påstå ca 25% arbetslösa, vilket alla vet om men få vill säga det.
Utöver detta ska vi inte kunna se en regering agera för allas bästa, utan där ska man bara sitta ner och vänta.
Hade man låst gränserna och sedan sänkt skatterna för jord och skogsbruket, så att den totala summan i procent vid anställning stannat på ca 40% skatt inkl sociala kostnader, så hade både skogsvården och bären,mjölken mm kommit fram och blivit gjorda, men nu står alla inför samma stålbad, där vi inte kan få igång verksamheter i tid eller pga att det kostar för mycket.
En stat som sänker skatterna, få ändå in konstanta medel med jämt flöde, medans en regering med ambitionen att höja skatten när sitt folk har det som sämst, riskerar att mista mer än de vinner.
Nä, ner rejält med skatterna och få snurr på landet i stort inte bara tänka städerna konstant.
Corona är det högst osäkert om vi ens blir av med, så då måste vi börja agera nu för scenarion där det blir värre.
I min region börjar nu fallen av smittade att öka i stora tal, sedan står det en smitskyddsläkare och talar om att min region är så dåligt rustade att man räknar stora dödstal inom de närmaste veckorna/månaderna...
Man har även missförstått att det skulle lugna sig nu till sommaren, men jag har hela tiden tänkt tvärtom och fick höra exakt samma sak härom dagen, att med semester, vikarier, dåliga rutiner mm
Så är detta bara början, så länder som nu öppnar och folk tror det är över, står inför en otäck mardröm...
De länder som nu öppnar börjar inse att det som fanns tidigare, kaffeer, butiker, byggare mm är borta, även massor av jobb är borta,vilket tar tid att få tillbaka.
Det går fort att rasera företag i botten,men att bygga upp dem är svårt och tufft.
Sedan detta med att man inte ska hjälpa företag/företagare, vem är det som har betalat för hela kalaset framtills nu?
Jo just det det är just samma kategori som man överger som ett sjunkande skepp.
Fram med stöd inte bara till större företag, utan till alla,och inga lån.
Uppskjutna skatter mm.
Utan direkta insatser framöver där staten betalar lönen för alla under några månader..
Hjälp bönderna, stötta branscher som kan fortfarande jobba vidare under detta, stötta de som inget har, genom att börja agera som en styrande regering så kan detta bli ganska okej i slutet,när vi alla ska bygga upp landet igen,men utan styrande och agerande är det totalt dömt att misslyckas.