Avverkning (slutavverkning)

Nyckelbiotopsregistreringar är överklagbart

5 inlägg 1838 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nyckelbiotopsregistreringar är överklagbart

Skogsvaktaren  
#632528 Anledningen till förvaltningsrätternas nya tolkning är enligt Anna Treschow, LRF Skogsägarnas rättspolitiska expert, den nya förvaltningslag som trädde i kraft 1 juli 2018.
– I den nya förvaltningslagen är man tydligare med att en hantering som får en normerande effekt för den enskilde definitivt är överklagbart.

https://www.landskogsbruk.se/skog/ny-la ... CLxFYXf5tI

Anna Treschow menar också att den nya förvaltningslagen har tydligare krav på att all myndighetsutövning måste vara proportionell. Det vill säga att syftet med myndighetsutövningen måste uppfyllas och det staten vinner måste vägas mot konsekvenserna för den enskilde.
– Det förvaltningsrätterna nu kommit fram till är att registreringen av nyckelbiotoper är en typ av ärendehantering som inte är proportionerlig i förhållande till syftet, säger Anna Treschow.
Enligt Anna Treschow slår förvaltningsrätten i Malmö dessutom fast att den ärendehandläggning som Skogsstyrelsen ägnar sig åt i fråga om registrering av nyckelbiotoper innebär ett sådant ingrepp i den enskildes äganderätt att dess maktutövning, enligt regeringsformens bestämmelser, kräver stöd i lag, förordning eller efter delegation myndighetsföreskrift.
– Nyckelbiotopsregistreringen undanröjs därför att Skogsstyrelsen saknar erforderligt författningsstöd.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotopsregistreringar är överklagbart

Tuss  
#632639 Äntligen, hoppas att de på skogsstyrelsen som misskött användandet av nyckelbiotopsregistrering också blir straffrättsligt ansvariga en dag i framtiden. Fängelse och skadestånd är en bra början både för enskilda tjänstemän och högre chefer.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotopsregistreringar är överklagbart

Avslutat-02  
#632662
Tuss skrev:Äntligen, hoppas att de på skogsstyrelsen som misskött användandet av nyckelbiotopsregistrering också blir straffrättsligt ansvariga en dag i framtiden. Fängelse och skadestånd är en bra början både för enskilda tjänstemän och högre chefer.


Akta dig för att vilja ha en rejäl rättvisa här.
För vissa anser visst att tjänstemän ska få härja fritt....utan ansvar och avsked..
Det fick jag erfara tidigare...
Jag håller med, avsked och åtal.
Personligt ansvar inför lagen och även ekonomiskt.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotopsregistreringar är överklagbart

Tuss  
#632666 Vinterrojarn, har du här på skogsforum haft diskussion tidigare om detta och mött motstånd?

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotopsregistreringar är överklagbart

Avslutat-02  
#632675 Motstånd skulle jag inte kalla det utan mer en nyans om att man anser att tjänstemän ska få härja fritt och leva ut miljörörelsens våta dröm...

Sedan att det drabbar en enskild skogsägare hårt både psykiskt och ekonomiskt är bara skitsamma ungefär.
Vet inte om de som tycker detta, får jobb av myndigheterna....

Jag är inte glad åt hur våra tjänstemän inom myndigheter bedriver sina arbeten.
Bara nu här i februari så röjde jag på ett ställe, sedan kom skogsstyrelsen och ville lämna ett större område för lavskrikan,,, det hela efter argumentation och även hjälp av jurist så fick skogsägaren rätt...allt städades bort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).