Avverkning (slutavverkning)

Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

95 inlägg 29042 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

isteskog  
#620469 Inte att förglömma att 150-årig tallskog också räknas som nyckelbiotop...... 😱

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Vågen  
#620472 Jag tror att det finns mycket stora chanser att få skogen inlöst i framtiden och få ersättning. Med den takt de sista gammelskogarna i Jämtland försvinner och plantageskogen breder ut sig så kommer dessa områden att bli mycket attraktiva för skydd i framtiden. Hade inte de senaste budgetarna blivit kapade hade det kanske funnits pengar redan nu. Det saknas pengar för skydd och det beror på politisk ovilja att skydda natur. Dessvärre är det snart slut på de områden. Själv kommer jag att hålla ett område på 25 ha som inte kunde ersättas nu. Tendensen är att går det 10 år till så är det väldigt lite kvar och då blir spillrorna värdefulla.
Tålamod är alltså rådet!

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

isteskog  
#620483 Det finns väl inga plantageskogar i Jämtland?

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Avslutat-02  
#620493 Hmm jag har själv hört virkesköpare sitta och säga: det kan ringa en kund i Härjedalen/Jämtland och inte kan jag åka dit och kolla allt, så då skickar man ett kontrakt och vältlappar...

Detta på ett statligt skogsbolag....
Så vad är det som är så svårt?
Var inte rädd för SS, de försöker endast skrämmas.
Om du inte fått krav på att om skogen rörs så ska vite betalas....då är läget annat.

Men utan krav på vite, inget att vara orolig över. Leta en virkesköpare en bra bit bort och kör...

Fick själv kontakta en virkesköpare ca 25 mil ifrån där jag högg när jag högg i Härjedalen,det var inga problem eller gnäll tankar, sa jag att virket var ok så var det ok..

Industrin behöver virke...oavsett...

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620529
karhuerik skrev:
jl skrev:Begär samråd och medla att ni tänker avverka nyckelbiotopen, då får du ut skogsstyrelsen att titta och bedöma om din bekant kan avverka delar av nyckelbiotopen.

Är det mer än 10% (som man ska tåla i generell hänsyn) som din bekant inte får avverka, är dom skyldiga att ersätta markägaren.
Då får ni i alla fall reda på om det är tillräckliga naturvärde för att bilda någon typ av skydd, och skulle det inte vara det har du eventuellt fått bra argument för en omprövning av delar av nyckelbiotopen.

Tyvärr kan det vara lite besvärligt att sälja virket från en nyckelbiotop, framför allt när det rör sig om så stora volymer.


Enligt SS regionchef så är de INTE skyldiga att ersätta nyckelbiotoper.
Markägaren får avverka( vilket inte är möjligt, vad skall denne göra med allt virke...)men ingen seriös aktör kan köpa något virke.
Biotopskydd bildas inte på större ytor än 20ha enl. SS.


Begär samråd i alla fall och säg att du ska avverka området, då får skogsstyrelsen komma ut och visa vad som kan avverkas och vad dom tycker du ska spara.

Skulle det vara så att en tjänsteman lite godtyckligt satt en större areal bara för att komma över gränsen för biotopsskydd, så kanske du då får bra argument för en minskning av arealen när dom måste visa vad dom tycker du ska spara. Och vill dom spara mer än 10 %, kräv inlösen alternativt förhandla med dom om att dom minskar arean på nyckelbiotopen mot att du accepterar att skydda lite mer än 10 %.

Som jag har förstått det kan man även kombinera olika sorters skydd exempelvis biotopsskydd och naturvårdsavtal, kan vara värt att kolla upp.

Det går antagligen att hitta en köpare till virket som är villig att man lägger virket från nyckelbiotopen i samma hög som en annan avverkning eller någon liknande lösning, men dom flesta virkesköpare har i avtalen med en klausul där säljaren garanterar att inte virket kommer från någon skyddad skog.
Så skulle man bli påkommen så är det nog man själv som åker dit på det.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620537 Egentligen är det kanske inte myndigheterna som skulle betala för att man inte kan sälja virket från nyckel biotopen.
Det är certifierings organisationerna som har bestämt att inte köpa virke från nyckelbiotoper, men glömt bort att man kanske skulle kompensera dom som blir drabbade av det, för annars blir det rätt så orättvist dom som värnar om naturen får betala och dom som skiter i det får mest betalt.
Och man riskerar en situation där alla rensar allt av naturvärde i sina skogar.

Sen utnyttjas det säkert av politiker och myndigheter och naturvårdsorganisationer också för att slippa betala.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622193 Inlägg #66 är nog den enda säkra lösningen. Lite fördyrande och inte bättre för miljön men gör du något snyggt och bra vill alla ha det, helst gratis. Gör du något som inte är lika snyggt och bra får du behålla det själv.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622198
vinterrojarn skrev:Fick själv kontakta en virkesköpare ca 25 mil ifrån där jag högg när jag högg i Härjedalen,det var inga problem eller gnäll tankar, sa jag att virket var ok så var det ok..


Det har ju kommit nya regler om spårbarhet för några år sedan. Om det var ett tag sedan, så kanske läget har skärpts?

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Avslutat-02  
#622202 Jag skickade i fjol höst...
Satt på anställningsintervju i våras...
Så bolagen gör nog lite som de vill, bara de fyller sina kvoter... :-bd

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Bosse1  
#630973 Laglös naturvård i de svenska skogarna?

https://www.blt.se/ledare/laglos-naturv ... -skogarna/

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Avslutat-02  
#630974 Fram med skördarna, så löser vi detta på en liten stund...
Äntligen en domstol som vågar sätta ner foten emot stampande myndigheter
..

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630976 Det är en första instans. Domen i Malmö är direkt kontraproduktiv mot oss skogsägare få om den finner laga kraft gör den att lagen skrivs om. Bättre med domen i jkpg! Bara dumt att hetsa wr.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Avslutat-02  
#630977 Fattas bara nu att en domstol går igenom fler myndighets beslut...och vem vet finner mera "olagliga" förehavanden...som att låsa upp mark för fåglar, svampar,insekter utan ersättning åt markägaren...och marknaden ska sätta priset...

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630982 Jo det drivs rätt så många rättsfall just nu. Och det Malmö kom fram till att dvs sysslar med olaglig verksamhet är inte en bra dom för oss skogsägarare. Än hur vi räknar wr.

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630988 Tåndemåla! Varför skulle då detta vara en dålig dom för oss skogsägare?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).