ons 22 jan 2020, 10:53#620457
vinterrojarn skrev:Det är bara att samråda, innan gallring och sedan låta maskinerna såg bort skiten...
.... Åklagarna inom miljömål hinner inte med, så har dessutom en tjänsteman gått emot ett myndighetsbeslut så är det redan färdigt...
Ja det var samråd du inte nämnde först vilket jag ville förtydliga vikten av, man anmäler om samråd gällande tänkt åtgärd och är enligt min uppfattning då juridiskt på det torra. Informella skyddet 'nyckelbiotop' innebär samrådsplikt och ger en chans då för skogsstyrelsen att berätta för skogsägaren hur de vill att skogen bör skötas. Det ger skogsstyrelsen makt utan att det kostar men något tvång blir svårt och detta då skogen inte är formellt skyddad, finns inte medel eller vilja till det liksom rättsväsendet där alla brott inte beivras, finns inte medel eller vilja till det heller. Avverkar man utan samråd och lämnar ett 35 ha kalhygge blir ju bevisbördan alltför lätt och sannolikheten för en rättsprocess skjuter i höjden.
karhuerik skrev:Drygt 8000m3f är lite väl mkt att dribbla bort...
Egentligen så är jag inte ute efter att "lösa" problemet tillfälligt, utan jag vill fortfarande ha nån sorts tilltro på staten och att de inte beslagtar mark utan att ersätta den.
De beslagtar inte marken..inte än..de bara hotar att man ska göra som de säger men det är hot som inte hör hemma i Sverige. Inget personligt men såna reaktioner är svagt motstånd och möjliggör fortsatt statlig rovdrift, detta garanterar jag kommer. För glesbygden är stadens skafferi att plocka lite som man vill ur, så resoneras det här i stan, det kan jag som infödd stockholmare intyga. Ska en förändring till måste människor ställa dessa värderingar mot egna värderingar där man går och hoppas på tillit till myndigheter, knyter näven och förmår frambringa endast en röst på 'bondepartiet'. Ingen kämparglöd utan en hemsk sorts offermentalitet är det, möjligtvis en rest från att vi haft det lite för bra.
Vinterröjarn hade inte haft problem att lösa virket från 35 av 900 ha. Det blir ju mer som en utmaning kan jag tänka mig. Ett par vintrar sen allt sålt.