Avverkning (slutavverkning)

Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

95 inlägg 29036 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

isteskog  
#635306 Horribelt! Nyckelbiotopsbegreppet har hamnat långt på sidan mot vad det var tänkt från början ..... 😤

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Avslutat-02  
#635315 Man får väl anmäla till JO och kanske kolla om det inte till och med går att hitta flera paragrafer till sin för del...

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Bosse1  
#635316 Ja, några drog på sig uniformen och gjorde sitt "jobb".Urrk det är människor bakom de värdefulla skogarna.och sen får de skit för det.Vad ska staten med med dessa arealer till?Hur mycket har man stulit hittils? Och hur mycket har de redan?????

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

isteskog  
#635319 Det finurliga med nyckelbiotoperna är att de fortfarande är skogsägarnas fast de inte kan bruka dom utan samråd av Skogsstyrelsen. Snacka om billigt skydd för staten ..... 😱

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Mellberg  
#635405 Duktigt folk på skogsstyrelsen som gör sitt jobb och sedan lockar ju självfallet premier för dom duktigaste :-bd

Duktiga skogsägare får sin bekräftelse, men får ingen bonus :mrgreen:

Vi får hoppas på att det blir enklare efter coronan 8)

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

machonisti  
#635418 Då kan man till och med få ett diplom i postlådan att hänga på väggen.

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

p till p  
#641426 Det värsta med nyckelbiotoper är vindfällen och barkborrar.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Lindianerna  
#641436 Är så jävla bitter idag.... fick min nya nyckelbiotop omprövad men beslutet om NB ligger fast.
För 4 år sedan gjorde skogsstyrelsen min skogsbruksplan och bedömde området till 80 år och produktionsskog. Nu säger dom 130+ och för gammal att avverka.
OCH jag som planerat ekonomiskt efter den planen :(( :((
Va fan gör man?

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

hfab  
#641447
Lindianerna skrev:Är så jävla bitter idag.... fick min nya nyckelbiotop omprövad men beslutet om NB ligger fast.
För 4 år sedan gjorde skogsstyrelsen min skogsbruksplan och bedömde området till 80 år och produktionsskog. Nu säger dom 130+ och för gammal att avverka.
OCH jag som planerat ekonomiskt efter den planen :(( :((
Va fan gör man?

Först så förklarar du för alla du känner, att skogsstyrelsen bjuder man inte in i sin skog om det inte är absolut nödvändigt.
Sedan letar du åt en o-certifierad maskingrupp som gör en höggallring.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Bosse1  
#661371 Innanför pannbenet och kollade..

https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... ingar-.pdf

rapport-2020-2-registrering-av-nyckelbiotoper-i-samband-med-avverkningsanmalningar-och-tillstandsansokningar-.pdf

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Bonzo  
#756871 Timmerställning behöver väl ingen avverkningsanmälan…
Ta ner hälften och resten när du fått föryngring under…
Hjälper väl dock inte om det redan är klassat som NB…

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

karhuerik  
#756912 Hej!
Tyvärr hjälper det inte då ingen kan köpa virke från nyckelbiotop.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Tralsmo  
#756950 Åtgärder i nyckelbiotop fodrar alltid samråd me skogstyrelsen.
Om skogstyrelsen medger huggning av vissa delar i nyckelbiotop så är det säljbart.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

karhuerik  
#756953 Säljbart ja, men inget företag köper virke från NB.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Bosse1  
#756954 Sen en viktig sak,säkert superduperviktig sak !!

1 Skogsstyrelsen har ett ansvar för nyckelbiotopsbegreppet eftersom myndigheten har definierat begreppet och också äger det.

2 Nyckelbiotopsbegreppet har blivit centralt inom certifieringssystemen, samtidigt som det är Skogsstyrelsen som definierat och äger det.

3 Skogsstyrelsen definierar och äger nyckelbiotopsbegreppet samt identifierar, avgränsar, bedömer och registrerar nyckelbiotoper

4 Nyckelbiotopsbegreppet används inte specifikt i Skogsstyrelsens instruktion. Det är Skogsstyrelsen som har definierat och äger nyckelbiotopsbegreppet

Glöm nu för allt i världen det här 😎 Jätteviiktigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).