Sida 6 av 7

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: tis 07 jan 2020, 09:43
av Skogsola
Är det till en asfalterad väg så kräver de dessutom att du asfalterar anslutningen. Då räcker inte de där "några hundralapparna" så långt.

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: tis 07 jan 2020, 10:20
av Bosse1
Nu har snålbönder snålåkare och snålarbetare levat i fin symbios sen kommer den onämnbare snåle parasiten och rakar åt sig i form av avgifter. URRk

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: tis 07 jan 2020, 11:57
av Tjingen
När vägen är byggd kan vara viktigt att tänka på. TRV kan bara ge tillstånd inom vägområdet. På en väg byggd före 1972 slutar vägområdet vid yttre släntkrön på diket. Är den byggd efter 72 tillkommer en kantremsa på 2m. Dvs på vägar före 72 ligger traven oftast utanför vägområdet. 🙂

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: tis 07 jan 2020, 14:51
av isteskog
Kollade med K.S på Rundvirke som kan vägar och han sa (om jag minns rätt) att allmänna vägar som är lite mindre så tar bolagen och söker rätt att lägga virke efter väg på stora områden (regioner) då kostar det inget. På större vägar är det avgiften 2900 kr som gäller och då är det per avverkning. Likaså tjällossningsvirke efter större vägar är det avgift på. Vilka vägnummer som gäller för större vägar finns på Transportstyrelsen vad jag förstod. :geek:

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: tis 07 jan 2020, 17:18
av bengt.a
Nån som har läst ? Kanske dags för ansvarig på Trafikverket att förklara vad som gäller.
https://drive.google.com/file/d/14H2aaU ... p=drivesdk

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: tis 07 jan 2020, 17:33
av Bosse1
Jodå,har läst verkar som markägaren måste ha en förmyndare WTF =))

Utanför vägområdet – kontakta markägaren och länsstyrelsen.

https://cornucopia.cornubot.se/2020/01/ ... ft-pa.html

Här är mer diskusitioner.

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: tis 07 jan 2020, 18:47
av 550
Skogsola skrev:Snackar vi allmän väg så finns det i allmänhet två körfält. På rena skogsvägar kan det bli stopp däremot men det var inte det frågan gällde. Intill allmänna vägar finns det i allmänhet hus, åkrar ladugårdar och en massa annat. Inte bara att börja bygga instick hur som helst.


Kommer man upp i vägstorlek så att det finns två körfält som är skilda med mittlinje emellan börjar det troligtvis bli så mycket trafik att en normal människa inte vill stå på vägen för att lasta/lossa.

Här har vi vägar som går både genom byar och skog. Det finns både belagda vägar och grusvägar. Gemensamt är att det är genomfartsvägar, även om storleken är mycket skiftande. Har exempel på smala vägar (3-3,5 m bred beläggning) där två personbilar nästan måste stanna för att kunna mötas på sommaren. Vid snövallar kanske backa till en korsning (riktiga mötesplatser har man inte lagt pengar på). Inga av vägarna som jag har i åtanke har ens sidolinjer utmålade även om de är belagda. Det är nästan bara ortsbor som kör på vägarna då det finns bättre vägar i närheten för genomfart till riksväg.

Det finns mätdata på hur mycket fordon som kör på nästan varje väg. Trots detta sätter man tillståndsplikt generellt. 3 m från kanten är generell säkerhetszon vid 70 km/h (vilket gäller på i princip alla småvägar då det är bashastighet). Ska man nöja sig med att inte få lägga vid vägen om entreprenören inte vet var vägområdet slutar och därför går efter 3 m?

isteskog skrev:Kollade med K.S på Rundvirke som kan vägar och han sa (om jag minns rätt) att allmänna vägar som är lite mindre så tar bolagen och söker rätt att lägga virke efter väg på stora områden (regioner) då kostar det inget. På större vägar är det avgiften 2900 kr som gäller och då är det per avverkning. Likaså tjällossningsvirke efter större vägar är det avgift på. Vilka vägnummer som gäller för större vägar finns på Transportstyrelsen vad jag förstod. :geek:


Det står inte så tydligt, men förmodligen är det bara en avgift att betala för att söka för ett helt län på vägnummer över 500 och max 2000 fordon per dygn. Dock måste man anmäla varje upplag också. Blir förstås en liten summa för ett stort skogsbolag om det är en avgift. Här har dock tidigare informerats om att det är man själv som ska söka tillstånd, bolagen står inte för det (osäker på om de får stå för det).

En annan sak jag funderar över är hur nära en allmän väg man får bygga en parallell skogsväg. Då skulle man nämligen kunna ha ett gemensamt dike. Vägbanan på skogsvägen skulle kanske också delvis kunna hamna inom dagens röjningszon. Man skulle slippa att röja ett dike då Trafikverket ändå röjer det gemensamma diket.

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: fre 10 jan 2020, 00:04
av Avslutat-02
https://blogg.atl.nu/utbobloggen/2020/0 ... -massaved/

Vete tusan om det blev mer klart eller ej?

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: ons 22 jan 2020, 11:40
av Fredrik Reuter
Tomas Ehnrot, infrastrukturminister ska nu enligt frågestunden häromdagen "titta närmare på" varför Transportstyrelsen enligt lag kunnat ta ut avgiften sedan 2012 men börjat 1 januari 2020.

Här kan du se ett videoinslag om utfrågningen: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/vid ... 20200116fs

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: lör 08 feb 2020, 21:54
av Lasse KVB
Tråkigt med nya pålagor och skatter. Tänk om dom kunde vara lika kreativa när det gäller att förenkla för den lilla människan. :???:

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: tis 29 dec 2020, 22:31
av 550
Har det hänt något nytt i frågan? Är det någon lösning i sikte? Såg att riksdagen under våren hade "rekommenderat" regeringen att ändra förordningen, men detta har säkert drunknat i all Coronahysteri i år. Hur löser ni andra som vill lägga vid allmän väg? Är detta en lösning:
https://cornucopia.cornubot.se/2020/01/losningen-pa-virkesupplag-vid-vag.html

Har ni byggt dyra och onödiga instick/skogsbilvägar? Slutat hugga själva och säljer allt till skogsbolagen? Skjutit upp planerade avverkningar?

För oss är det andra vintern med inställd slutavverkning. Det är liksom ingen mening om man ska bli punktbestraffad av myndigheter utöver skatter och låga virkespriser. Funderade ett tag på att bygga vändplan men det tar det mesta av pengarna som blir på det som går att slutavverka på området som är kvar. Ett är säkert, kommer inte att betala några hutlösa myndighetsavgifter för ingenting. Hellre bränna ner skogen så kan staten slippa skatteintäkter och få hantera ökad arbetslöshet.

Finns det något fall där man överklagat och drivit saken vidare är det intressant att veta om. Enligt länken ovan skulle det kunna vara en möjlighet. Litar dock inte på att man kan driva det helt utan kostnader. Räcker det tills man har fått virket hämtat och så släpper de frågan eftersom det inte är aktuellt längre?

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: tis 29 dec 2020, 22:41
av Skogsola
Lägger vid vägen som vanligt. Nu har nog alla glömt det där.

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: tis 29 dec 2020, 22:51
av Bosse1
Vi kör ut en varsin trave och märker med virkesupplag veden är billig.

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: tis 29 dec 2020, 22:55
av 550
Skogsola skrev:Lägger vid vägen som vanligt. Nu har nog alla glömt det där.


Vi fick påbackning redan året innan det kostade pengar att ansöka. Så är det samma folk som sköter den vägen så är det väl troligt att myndigheterna får påringning samma vecka som man lägger första gripen synligt från vägen...

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Postat: tis 29 dec 2020, 22:58
av Skogsola
Avundsjuka grannar? Vad är det för sorts väg? Är det tvåsiffrigt så är det förstås sämre.