sön 05 jan 2020, 19:19#604920
Fredrik Reuter skrev:Skogsola skrev:Fredrik Reuter skrev:Enligt Trafikverket själva så kommer det inte vara någon avgift om virket läggs utanför vägområdet.
Jag vet inte exakt men säg att vältan börjar ~0,5 meter efter att diket har slutat så är det ingen avgift.
Ref: https://www.atl.nu/skog/trafikverket-ta ... fter-nyar/
Har också på känn att hela diskussionen är en höna av en fjäder men det vore bra att få klarlagt vad som egentligen gäller.
Ja, så tillvida inte tjänstemannen på Trafikverket ljuger i intervjun med ATL så lutar det åt en höna av en fjäder.
Detta är ett mycket stort problem. Huvudskälet till många vägar finns är för att kunna frakta virke PUNKT. Bilar är sekundärt. Observera att även om man har fått tillstånd så måste man följa reglerna, vilket i princip inte är möjligt. Detta eftersom mindre vägar nästan överallt är backiga/krokiga och då ska man lägga 130 m ifrån krökar mm. Rakare vägar är ändå för stora med för mycket trafik. Reglerna är alltså helt orimliga för små vägar, även de mest korkade inser väl att det är en skillnad på om det är 50, 500 och 5000 fordon/dygn som kör på en väg?
Det är helt orimligt att betala 2900 kr om man lägger virke för runt 10000 kr på en del upplag. Avgiften går dessutom bara till pappersvändande, kan lova att de allra flesta tillstånden slentrianmässigt godkänns utan att man har kollat något på det. Trafikverket har dessutom ryggen fri i och med att man kan återkalla tillstånden.
12 m utanför området står det att man ska ha tillstånd från Länsstyrelsen. De verkar dock inte ha någon information om detta så de tillämpar nog bara det för typ byggnader. Annars behöver man en kranlängd på ca 20 m för att det ska gå smidigt
Det för mig väldigt oklart vad vägområdet omfattar. I den förenklade versionen betyder det ungefär den plats man har tagit i anspråk för att röja vägkanter mm. Vägar byggda efter den nya väglagen 1972 kanske alltid har ca 2 m kantremsa utöver dike? Särskilt sedan Gudrun har man med större och större maskiner röjt mycket brett i dikena. Ett till problem är att om man gör plats för virkesupplag kommer de nästa år att röja buskar där och då blir det automatisk en del av vägområdet vad jag förstår...
Detta är helt katastrof för samhället. Vi som upplåter mark för allmänna vägar ska dessutom bli tvungna att ta producerande skogsmark i anspråk för att göra massa inback/vändplaner/skogsvägar. Helt i onödan. Det har man förstås tänkt på, så en avgift för att ansluta till allmän väg är också införd nu (4600 kr).
Får istället bli att flytta allt virke till befintlig upplagsplats vid egen skogsväg/vändplan. Kommer att få lägga minst en arbetsdag och 100 km vägkörning med traktor utöver det vanliga. Eftersom gamla traktordäck har så bra grepp i det fantastiskt bra vinterväghållna mindre vägnätet så blir det säkert ingen ökad risk att dra fulla lass (kombinerat med bromsar på två hjul...). Helt i onödan så kommer detta alltså att leda till mer olyckor på våra vägar.