Avverkning (slutavverkning)

Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

129 inlägg 28095 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627676 Föryngring under skärm är väl ett slags kontinuitetsskogsbruk?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Sörlänningen  
#627683
Mangan skrev:Föryngring under skärm är väl ett slags kontinuitetsskogsbruk?


I Tyskland är det ju det i alla fall. Så länge jag inte hör något annat kommer jag tolka det så.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

rejser  
#627691 Tycker det låter vettigt.
Men jag är väl lite udda, men tycker fsc och pefc går åt rätt håll och detta är ett tämligen bra förslag.
Köra lite blandskog hyggesfritt.
Sedan att jag aldrig sett en skog som uppfyller något av kraven i sverige.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Hanatorp  
#627831 Det finns många sätt att kringgå detta. Man kan t ex avverka i rader och när man gjort det planterar man nya granplantor och så hugger man nästa rad och så vidare. Det står inget om krontäckning. Det innebär att man kan hugga så länge man har några träd kvar. Glöm inte att vi är experter på skog. SNF och kompani är experter på pippifåglar och det kan dem fortsätta med.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Hanatorp  
#627862 Certifieringen innebär ju att man skall kunna få bättre betalt av slutkunderna. Det måste innebära att avverkning (Gallring) av kontinuitetsskogar måste bli dyrare för slutkund. FSC måste marknadsföra sig hos slutkunden så att våra kunder tycker att det är en god sak att betala för vår insats för miljö och arter. om vi inte kan få bättre betalt faller certifieringen samman och då behövs inte FSC.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627865
Hanatorp skrev:Certifieringen innebär ju att man skall kunna få bättre betalt av slutkunderna. Det måste innebära att avverkning (Gallring) av kontinuitetsskogar måste bli dyrare för slutkund. FSC måste marknadsföra sig hos slutkunden så att våra kunder tycker att det är en god sak att betala för vår insats för miljö och arter. om vi inte kan få bättre betalt faller certifieringen samman och då behövs inte FSC.

Så kan man se det. Man kan också se det som så att får skogsbolagen inte tag på certifierad skogsråvara blir det ingen affär överhuvudtaget. Det ger inte mer betalt men de kan sälja sina produkter. Åtminstone är det så på premium produkterna.
Man kan har hur jäkla bra produkt som helst men är det inte från certifierat virke är det ingen affär. Så hur det gynnar skogsägarna att skogsbolagen inte kan sälja sitt virke och massa förstår inte jag.
Det jag förstått av den nya standarden är att det inte finns ett rätt utan det finns tolkningsutrymme på många bitar. Det kommer ta några år att veta hur det slår med flexdelen. Det är inte ens säkert att alla skogsägare måste leva upp till kravet om helheten i paraplyet gör det. Så ju större paraply desto lättare att klara kraven. Men den som lever får se.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627886 Jag tvivlar på att FSC-certifierat toapapper skulle kännas skönare mot baken. Däremot uppskattar jag när det finns toapapper på toaletten när behovet finns...

Samma sak med andra skogsprodukter. Det är viktigareför mig att de finns tillgängliga när de behövs, än att de är certifierade.

Så något certifieringsmonopol ska vi nog inte eftersträva.

Sedan tycker jag att om nu marknaden verkligen eftersträvar certifierad råvara, så är det också rimligt att det betalas ett rejält merpris för detta. Idag lönar det sig knappast att certifiera sig.

Jämför med jordbruket och KRAV-certifiering, där KRAV-certifierad rövarspråk betalas med 50-100 % mer än motsvarande konventionell råvara + en massa extra EU-stöd.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 27 feb 2020, 10:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#627888 Skit är skit...

Oavsett om det är på papper eller märkning...

Jag vill då inte ha detta...

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Palakangas  
#627890
vinterrojarn skrev:Skit är skit...

Oavsett om det är på papper eller märkning...

Jag vill då inte ha detta...

Skit i det då. Vi vet vad du tycker :(( samma med batterisågar😁

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627891 Du får betydligt större valfrihet som skogsbrukare utan certifiering.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627892
Palakangas skrev:
vinterrojarn skrev:Skit är skit...

Oavsett om det är på papper eller märkning...

Jag vill då inte ha detta...

Skit i det då. Vi vet vad du tycker :(( samma med batterisågar😁

Tja, krav på batterisågar och batteriröjsågar blir kanske en del av den framtida FSC-standarden. :d
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627894
Niking skrev:Jag tvivlar på att FSC-certifierat toapapper skulle kännas skönare mot baken. Däremot uppskattar jag när det finns toapapper på toaletten....

Samma sak med andra skogsprodukter. Det är viktigare att de finns tillgängliga när de behövs, än att de är certifierade.

Så något certifieringsmonopol ska vi nog inte eftersträva.
/Niklas

Ja då lär du få torka dig med certifierat toapapper från eukalyptus eller något annan skitfiber. Vill man inte certifiera sin skog gör man inte det. Så enkelt är det. Skulle det vara så att man har sin skog i nemoral zon hade inte jag heller inte var fsc.
Men som jag ser det nu är det fibern som styr certifieringen och den är svår nu att sälja om det inte är från fsc skogsbruk. Men ni får väl göra ved av topparna när ni hugger erat timmer. Certifieringen ställer stora krav på att man ska vara aktiv i sitt skogsbruk och är man det så slipper man besök av myndigheter som några av er är så rädda för.
Det är ju vanligare att jag sätter avvikelser på att markägaren inte röjt sin skog än att markägaren inte har hittat 5% att avsätta för annat ändamål än produktion.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627963 Så länge prisskillnaden på massaved är större mellan olika virkesköpare än certtillägg, så tror jag inte på att det skulle bli svårt att bli av med ocertifierad massaved...

Kom igen med den storyn den dagen du får mer för certifierad almassaved än ocertifierad barrmassaved. :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627967 Snälla Niking du är väl mer klok än så att du måste förstå att det är skillnad mellan massaved och massa. Massaved är det som köps in av skogsägarna. Massa är den produkt som säljs efter att den gått igenom en fabrik. Kostnaden för certifiering är långt mycket mer än de 10+10 kr man får för sålt certifikat virke.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628046 Snälla Tåndemåla! Du är väl mer klok än så? Överstiger skogsägarens kostnader (direkt och indirekt) vinsten av certtillägg, så är det ju bara Ebberöds bank att certifiera sig.

Min poäng är att certtillägget idag är alldeles för lågt, för att jag ska tro på virkesköparens påståenden om att ocertifierad massa(ved) är så svårsåld.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).