Jag vet inte om detta varit uppe till diskussion tidigare på Skogsforum men Leif Öster Twittrade idag om den nya punkten i standarden som heter 6.5.2.
Punkten 6.5.2 ställer krav att skogsägare som ska följa nya FSC-standarden måste avsätta minst 5% av sin skogsbruksareal till kontinuitetsskogsbruk eller likvärdigt skogsbruk. Detta är utöver den gamla punkten 6.5.1 som ställer krav att skogsägare ska avsätta minst 5% till naturvård (biologisk mångfald).
Totalt innebär detta att skogsägaren måste avsätta minst 10% av den produktiva skogsmarken till att ej omfattas av trakthyggesbruk.
Trots att att 10% av den produktiva skogsmarken avsätts för ändamål enligt 6.5.1 och 6.5.2 så är frågan hur detta kommer påverka skogsägarens ekonomi. Jag har själv inte plöjt tillräckligt i utkastet för att uttala mig om det men det är något vi kan diskutera här i tråden.
Utkastet till nya FSC-standarden: http://se.fsc.org/download.utkast-skogs ... 19.673.htm
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto