Avverkning (slutavverkning)

Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

129 inlägg 27891 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Fredrik Reuter  
#604017 Den senaste Svenska revisionen av FSC skogsstandard blev internationellt godkänd strax före jul och finns nu publicerad som utkast på Svenska FSC:s sajt. Den 28 januari 2020 ska FSC ta beslut om att anta utkastet.

Jag vet inte om detta varit uppe till diskussion tidigare på Skogsforum men Leif Öster Twittrade idag om den nya punkten i standarden som heter 6.5.2.

Punkten 6.5.2 ställer krav att skogsägare som ska följa nya FSC-standarden måste avsätta minst 5% av sin skogsbruksareal till kontinuitetsskogsbruk eller likvärdigt skogsbruk. Detta är utöver den gamla punkten 6.5.1 som ställer krav att skogsägare ska avsätta minst 5% till naturvård (biologisk mångfald).

Totalt innebär detta att skogsägaren måste avsätta minst 10% av den produktiva skogsmarken till att ej omfattas av trakthyggesbruk.

Trots att att 10% av den produktiva skogsmarken avsätts för ändamål enligt 6.5.1 och 6.5.2 så är frågan hur detta kommer påverka skogsägarens ekonomi. Jag har själv inte plöjt tillräckligt i utkastet för att uttala mig om det men det är något vi kan diskutera här i tråden.

Utkastet till nya FSC-standarden: http://se.fsc.org/download.utkast-skogs ... 19.673.htm



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Älgfoderodlare  
#604026 Ursäkta Fredrik, men borde det inte vara i frågeställningens inledning; " TILL FÖLJD av att 10 % av den produktiva skogsmarken . . . etc. Bara en tanke. Ursäkta hårklyveriet ! För mig är svaret; Ökad produktion / areal kvarvarande produktiv skogsmark !

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Brännledaren  
#604028 Hyggesfritt syftar på hur produktionsskogar kan skötas utan att kalavverkas så rubriken "....10% hyggesfritt" är lite missvisande.
Att avsätta 5% till naturvård är inte hyggesfri skogsskötsel, ev kanske man kan tolka in dessa nya 5% som ska avsättas för naturvårdande och socialavärden som hyggesfri skogsskötsel.
Personligen tror jag detta blir en tuff nöt att knäcka för många skogsägare, det är redan nu svårt att hitta 5% NO/NS bestånd på många genomhuggna fastigheter, att hitta ytterligare 5% i rena PG bestånd...🤔🤔

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

isteskog  
#604029 Nöj er med Pefc! Mycket lättare för en normal skogsägare att hantera det systemet. 👍

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#604030 Ja detta är något som jag har väntat på skulle komma för de som är certifriserade.....

Skulle aldrig tilllåta att någon certifrisering skulle komma med ytterligare avsättnings krav.

Hellre så får virket stå.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604036 Lite OT, men var det inte också tal om att renägare skulle få vetorätt mot avverkningar i renbetesland?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#604037 Har någon slagit ihjäl mig och jag vaknat upp i en annan dimension?

Detta är ju en ren mardröm.....

Vetorätt emot brukanderätt och äganderätt...

Usch, bara i Sverige...

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Älgfoderodlare  
#604038
vinterrojarn skrev:Ja detta är något som jag har väntat på skulle komma för de som är certifriserade.....

Skulle aldrig tilllåta att någon certifrisering skulle komma med ytterligare avsättnings krav.

Hellre så får virket stå.


Då blir ju effekten den samma i alla fall ? Det som bör bli intressantare är väl hur vi råvaruproducenter skall kunna "äta lika mycket av kakan som idag" ( trots ev. brukningsförlust i areal) och ändå ha en större del av kakan kvar till gagn för naturhänsynen ( för att blidka MP, EU etc.) ? Håller då vår mest generella brukningsmetod idag, även i framtiden ? Kan den kvarstå fast i förändrad form ? Hur skall då en ev. förändring ske ? Hellre tänker då JAG om än får restriktioner från annat håll som begränsar VAD jag kan göra o inte på den mark jag prioriterar bäst för mig själv som mest produktiv ! Det kan ju bli den jag istället förlorar.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#604039 Nja jag säljer mitt virke utan certifrisering och kommer aldrig att certifrisera.
Då tar jag hellre och gör ved av min skog eller sågar själv.

Vill man inte ha skogens virke utan krångel och trams då blir man utan.

Kan man tänka sig att de som verkligen ska ha något i saken att säga till om, så är det skogsägarna, vi är de som ska avgöra om det ska lämnas eller ej inte gamarna i staten eller Eu...

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Älgfoderodlare  
#604041
vinterrojarn skrev:Nja jag säljer mitt virke utan certifrisering och kommer aldrig att certifrisera.
Då tar jag hellre och gör ved av min skog eller sågar själv.

Vill man inte ha skogens virke utan krångel och trams då blir man utan.

Kan man tänka sig att de som verkligen ska ha något i saken att säga till om, så är det skogsägarna, vi är de som ska avgöra om det ska lämnas eller ej inte gamarna i staten eller Eu...


På det sättet är vi ju inte olika "rojarn". Är heller inte certifierad och tar mina små o få uttag till ved. Men min tanke är ju produktion för framtiden ! Men för att komma runt det som det mesta av vad svenskt skogsbruk ändå idag, "retar" mupparna med o även staten till viss del, krävs ju en mer generell förändring som det finns acceptans för men med mindre risk för att det även drabbar oss mer "fristående" ! Så då kan det ju inte vara fel att man även diskuterar HUR den förändring sker till minst men för de flesta av oss.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#604044 Hur jag ska sköta skogen är upp till mig.
Vill jag ha ett skogsbruk med långa omloppstider eller med korta är valfritt.
Vill jag ha ett skogsbruk som verkligen ger pengar för kvalitet så ska man ej sälja till industrin.

Vill man ha korta omloppstider med betalt för balsa trä så är industrin rätt val...

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604047 Vi kan ju börja med att fråga vad de menar med hyggesfritt för det vet de antagligen inte ens själva. Ibland kan det räcka med en fröträdställning för att det ska kallas hyggesfritt.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Älgfoderodlare  
#604048
vinterrojarn skrev:Hur jag ska sköta skogen är upp till mig.
Vill jag ha ett skogsbruk med långa omloppstider eller med korta är valfritt.
Vill jag ha ett skogsbruk som verkligen ger pengar för kvalitet så ska man ej sälja till industrin.

Vill man ha korta omloppstider med betalt för balsa trä så är industrin rätt val...


Ooops, ömma tår ? Känns väl lite som att du inte riktigt är i fas med tråden !

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604050
vinterrojarn skrev:Har någon slagit ihjäl mig och jag vaknat upp i en annan dimension?

Detta är ju en ren mardröm.....

Vetorätt emot brukanderätt och äganderätt...

Usch, bara i Sverige...


Nu bör jag förvisso inte i renbetesland, men om jag gjorde , så skelle ett sådant veto göra mig fullständigt omöjligt att FSC-certifiera mig.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#604051 Nej då inga ömma tår alls.

Jo då men hela frågan att man lägger på ytterligare krav i en certifrisering innebär kränkningar av äganderätten.

Är man idag så blind att man inte ser vart detta är på väg?

Att man beskriver något som hyggesfritt är en beskrivning om att man aldrig kan få ta bort skogen, inte ens när det börjar bli farligt för ägandet... Detta kommer inte att bli bättre, det blir sämre och kommer med bara mer och mer krav.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).