Avverkning (slutavverkning)

När blir skogen för gammal för att avverka?

15 inlägg 7720 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När blir skogen för gammal för att avverka?

snabben123  
#598423 Jag sitter och funderar på hur länge man vågar vänta med en avverkning innan man riskerar att få avslag på sin avverkningsanmälan för att skogen är skyddsvärd pga sin höga ålder.

Någon som har koll på nåt riktigt fall när detta inträffat?

/snabben



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: När blir skogen för gammal för att avverka?

surjämten  
#598424 Beror nog mycket/mer på hur miljön i stort ser ut.

Avatar Fallback

Re: När blir skogen för gammal för att avverka?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598426 Håller du rent för underväxt och döda träd så ska det inte vara någon fara. Möjligen är det vissa typer av lavar som de kan få ögonen på. Beståndsåldern i sig är inte straffbar.

Användarvisningsbild

Ok! Så ingen begränsning alls? Inte ens när beståndet börjar

snabben123  
#598427 Ok, så ingen begränsning alls? Inte ens om beståndet börjar närma sig 145-150 år?

   TS
Användarvisningsbild

Re: När blir skogen för gammal för att avverka?

Contårta  
#598429 Vissa skogstjänstemän på skogsstyrelsen är mycket rigida och drar i princip en skarp gräns på 200 år för tallskog - oavsett om den är gallrad och skött eller ej. Granskogar får ögonen lite extra på sig när de passerat cirka 140 år. Jämför och kolla på olika mallar för naturvärdesbedömningar - då tror jag åldrarna 200 respektive 140 står med. Kanske göra en bedömning på skogen och se om den faller in under nyckelbiotop?

Men det som är avgörande är strukturerna i beståndet - en granlåga med ullticka gör ingen nyckelbiotop men kanske ett parti med hänsyn. Har besökt 95-årig granskog som blivit nyckelbiotop då det varit en hel massa död ved p.g.a självgallring, toppbrott etc. Där var det en tydlig struktur med död ved vilket skapade biotopen - åldern spelade ingen roll.

Avatar Fallback

Re: När blir skogen för gammal för att avverka?

isteskog  
#598433 Enligt broder på SS så är tall över 150 år nyckelbiotopsgrundande! Och det i Jämtland .....

Avatar Fallback

Re: När blir skogen för gammal för att avverka?

Avslutat-02  
#598439 Ålder på skogen har ingen betydelse men detta har:

1. Vilket parti som sitter i ledande position.
2. Hur själva träden ser ut, grova kvistar med lav eller annat.

3. Om området är rensat på allt vad miljöproblem heter eller inte.

4. Tjänstemännens agenda.

Jag skulle inte våga vänta länge med tanke på vilka vindar som blåser.... :-ss :-ss

Avatar Fallback

Re: När blir skogen för gammal för att avverka?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598441 Punkt 1 är oväsentligt. Politikerna har abdikerat från styret av landet och gömmer sig i sin bubbla. Punkt 4 betyder allt.

Avatar Fallback

Re: När blir skogen för gammal för att avverka?

Avslutat-02  
#598459 Ja denna regering ja, men man vet aldrig med kommande... :-ss

Användarvisningsbild

Re: När blir skogen för gammal för att avverka?

Contårta  
#598489
isteskog skrev:Enligt broder på SS så är tall över 150 år nyckelbiotopsgrundande! Och det i Jämtland .....


Precis, har du en skogstyp som är ovanlig för ditt område så ligger du mer ”pyrt” till.

Avatar Fallback

Re: När blir skogen för gammal för att avverka?

isteskog  
#598495 Broder visade ett bestånd som enligt mig såg ut som en skött timmerställning, men det räknades som nyckelbiotop för att den var 150 år gamla tallar! :shock:

Avatar Fallback

Re: När blir skogen för gammal för att avverka?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598506 Det är skrämmande. :-ss Men har biotopspanaren inte hittat något på länge så får han väl ta det som finns.

Användarvisningsbild

Re: När blir skogen för gammal för att avverka?

Fredrik Reuter  
#598507 Hej,

Jag slår ett slag för diagrammen nedan från Skogsskötselserien från Skogsstyrelsen som visar när medeltillväxten i ett enskiktat bestånd kulminerar. Tyvärr verkar det bara finnas diagram för gran men jag gissar att man kan ta inspiration från dessa även för tall.

Skogsstyrelsen skriver att om man är ute efter att maximera volymproduktionen i ett bestånd så ska man slutavverka beståndet när kurvorna skär varandra.

Det betyder att en G32 ska avverkas vid ~100 års ålder, en G28 vid 115 års ålder och en G24 vid ca 120 års ålder.

Om jag fattat det hela rätt så är detta även något som @lars lundqvist har propagerat för tidigare här på Skogsforum.

Användarvisningsbild

Re: När blir skogen för gammal för att avverka?

Ängagärdet  
#598546 jag har en dålig dag idag, sålunda kan jag inte koppla vad som visas med röd resp grön kurva...

Avatar Fallback

Re: När blir skogen för gammal för att avverka?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598564 Den gröna är hur mycket det växer på ett år vid varje ålder. Lite i början, sen snabbt mer för att vara som mest i medelåldern sen går det lite neråt.

Den röda kurvan är genomsnittet hittills, dvs total tillväxt upp till ett visst år delat med antal år.

När den gröna kurvan korsar den röda, så kommer snittillväxten att minska.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).