SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverkning?

82 inlägg 37598 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Tralsmo  
#597262 Angående sveaskog så avverkar dom tall på tok för tidigt.
Dom har massvis me tall runt mina marker å avverkar bestånd som kunde stå minst 20 år till å ändå mer. Tror det kallas högt kassaflöde.
Ja tror det kassa flödet tar stopp rätt vadeä.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

isteskog  
#597264
Tralsmo skrev:Angående sveaskog så avverkar dom tall på tok för tidigt.
Dom har massvis me tall runt mina marker å avverkar bestånd som kunde stå minst 20 år till å ändå mer. Tror det kallas högt kassaflöde.
Ja tror det kassa flödet tar stopp rätt vadeä.

Jag kallar det för "pinkaibrallansyndromet" :wink:

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Alvarsson  
#597270 Men frågan är . varför gör dom på detta viset? det måste väl finnas duktiga skogsmänniskor inom Sveaskog?

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Vedproducent  
#597271
Alvarsson skrev:Men frågan är . varför gör dom på detta viset? det måste väl finnas duktiga skogsmänniskor inom Sveaskog?

Man måste visa en bra avkastningsränta på bundet kapital. Som jag skrivit så blir den högre med lägre virkesförråd. Men sen är det nog för att åldersfördelningen är väldigt skev också. Det tvingar dom att gå ner en period i åldrar.

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Tralsmo  
#597273 Det finns garanterat duktiga skogsmänniskor inom Sveaskog.
Kruxet ä som i alla andra verksamheter att kassaflödet måste hållas uppe. Annars får storgubbarna skäll.
Snart får dom skäll iallafall.

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Alvarsson  
#597275 Jo så är det nog.

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Höglandserik  
#597684 En liten teori. Kan det vara så att skogsodlingen på allvar tog fart först på 50 och 60-talet? De skogar som etablerades därinnan var gamla betesmarker som fick växa igen med lite stödplantering av gran och tall. 20 och 30-talen var väl något av en lågkonjunktur i skogen och skogsvården fick stryka på foten. Inom en tioårsperiod borde volymerna i avverkningsskogarna stiga något med denna teori.

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

rejser  
#597690 Hur ser man på effektiviteten och arbete i röjning med utvecklad utrustning, har det ändrats strategi?
Jag vet inget, men det känns ju som 2 röjningar med den andra väldigt sent och sedan en gallring i lite mitt emellan vad man hade gallrat 2 gånger ger en annan utgång än röjning 2 gallring?
Stamantalet ska ju bli samma i slutändan, men borde man inte kunna få ur användbart i en sådan gallring? Dvs inte massa.

Men jag har hållt på med skog i 2,5 år (dock med i min 5:e skogstidningsartikel idag) så här som sagt dålig koll.

Hemmapulade man mer med ved före 93 så man gjorde små uttag oftare?

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

e97eda  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597693 En anledning torde vara att innan indelningpaketet kom och avregleringen av skogsvårdlagen i början på 90 talet. Var skogsbruket väldigt fokuserat på att hugga den sämsta skogen i första hand och låta den bättre bestockade stå kvar och växa på sig. Men också den virkesrika skogen ska ju avverkas någon gång. Lägger man på det för lite röjning, för hårda och för sena gallringar. Samt tidigare slutavverkning då borde volymsutvecklingen stanna av.

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

p till p  
#598334 Då blev det mildare vintrar men det bör inte ha någon betydelse.

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598339
Alvarsson skrev:Men frågan är . varför gör dom på detta viset? det måste väl finnas duktiga skogsmänniskor inom Sveaskog?


För att de inte har samma ekonomiska mål, kanske? Eller annan syn på framtiden?

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Älgfoderodlare  
#598355 Vi hart tagit fasta på det här och grävt vidare i om det är självklart att volymen borde ha ökat. Vi tog ett annat angreppssätt och tittade på hur mycket det borde vara i bestånden enligt vedertagna gallringsmallar. Det visar sig då att det absolut borde vara mer och att De linjära progonserna som Fredrik dragit ut i grafen snarare är i underkant. Det finns mer om detta i tråden: Alldeles för låga slutavverkningsvolymer[/quote]

Jag stödjer nog den uppfattningen, att vi ej uppnår maximal produktionsvolym / ha som skogsbruket generellt bedrivs idag. De täta bestånd som jag har idag, undergallrar jag ju endast mycket lite med veduttag. Tätheten har ju medgett att jag inte haft några vindfällen eller snöskador att tala om vilket ger få avgångar av huvudstammar. Men de huvudstammar jag valt ut som ska stå vid slutavverkning, bör ju rimligen ha en exponentiell utveckling under de sista 30-40 åren som klart överstigen de få o små uttag jag gör fortlöpande. Inga intäkter av gallringar ? -Nä, men inga utgifter heller eller att jag skänker industrin något som kan sänka en möjlig framtida prisutveckling på det som då ska avverkas. Samt att VAD som ska gallras bort, det verkar skogen sköta väldigt bra själv. Kvar bli endast växtlig skog med grövre o grövre diam. Och med mycket små utgifter under tiden, bör ju rotnettot bli det högsta tänkbara i pengar mätt vid avverknings tillfället.
Skog för mig är de träd som bildar den, inte utrymmet mellan dom !

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Bosse1  
#598379 Sen är det väl bra om det är glest o välstädat innan slutavverkning.
Kanske inte blir nåt netto alls annars :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598414 Tätt ska det vara innan slutavverkning! Tätt med timmerträd cirka 30-35 cm i brösthöjd. Inte grövre och inte så många mindre heller. Har det gjorts någon skillnad mellan privat och bolagsskogar i undersökningen? Intrycket är att när bolagen slutavverkar så gör bonden (en kanske felaktig) sista gallring.

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598415
halvproffs skrev:
Mangan skrev:Men vänta nu? Det teoretisk innehållet på 700+ m3sk är ju om man inte gör något uttag i form av gallring och inget självdör?

Frågan är om många här skulle kalla en sån skog välskött?


Det teoretiska innehållet efter normala gallringar ska ju vara lika vid slutavverkning som ogallrat enligt expertisen.
Träden är ju så mycket grövre än vid ogallrat och ingen självgallring har skett.


Protest! All gallring och röjning sänker volymtillväxten. Är det bara volym vi vill ha så ska vi inte röra något alls. Men nu är det värde vi vill ha. Den orörda skogen innehåller mängder av klenvirke med lågt värde. Hur vi ska optimera värdet med röjning och gallring är den eviga frågan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).