SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverkning?

82 inlägg 37602 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Smess1  
#597065 Intressant! LSÅ sänktes med nya SVL. Men det här ska man fundera på ett tag.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

bgsentr  
#597069 Lätt!
Bestånden är sönderhuggna vilket orsakat sönderblåsta och barkborreskadade bestånd👎👎👎
Röj i rätt tid så har du råd att använda små maskiner i gallring och det blir 400 m3 i slutavverkning👍👍👍

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Fredrik Reuter  
#597072
Axl skrev:Men varför skulle tillväxten fortsätta? Någon stans når man ju ett max när det blir självgallring istället.


Hej, jo men tillväxten fortsätter för att nya bestånd kliver in en nya huggningsklasser hela tiden. Kanske kan man se det som ett löpande band där huggningklasserna är stationer, ett bestånd börjar från noll vid huggningklass A, sedan vidare till B, C och D, sedan avverkas beståndet och allt börjar från noll igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Vedproducent  
#597101 Den svenska slutavverkningsskogen 2018 hur gammal är den? Hur gammal var den på 90- talet? Jag tror ju inte det är hela förklaringen men det känns ju som det åker ner granåkrar i 45-50 årsåldern i dag med 300 m3 per hektar. Helt vanvettigt när skogen växer som bäst.

Att det gallras för hårt i många bestånd kan jag hålla med om.

Bifogar en bild på granåker drygt 600 m3 sk per hektar 47 år plus plantålder. Har ju inte tänkt ta ner den på i alla fall 20 år och då är det 900 m3 per hektar.

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597102 Jo i snitt är det nog det. Att ha ett snitt på 400 kubik. Tror det finns flera anledningar till haket i kurvan utan att läst så utförligt. Detta tror jag kan ha påverkat. 1 Skog på torvmark
2 lövskog räknas på nytt sätt
3 ädellövslsgen slår igenom på fullt
4 lägsta slutavekningsålder ändras.

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Traktordave  
#597129 Tror också att för hård gallring är en av orsakerna.
Läste för något år sedan om ett riktigt virkesrikt bestånd utanför Tingsryd. Gallrat manuellt med häst, en gång om jag minns rätt.
Kunde man garantera den volymen med manuell gallring skulle det vara affär alla dagar i veckan...:)
Senast redigerad av Traktordave fre 22 nov 2019, 14:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Traktordave  
#597130
Vedproducent skrev:Den svenska slutavverkningsskogen 2018 hur gammal är den? Hur gammal var den på 90- talet? Jag tror ju inte det är hela förklaringen men det känns ju som det åker ner granåkrar i 45-50 årsåldern i dag med 300 m3 per hektar. Helt vanvettigt när skogen växer som bäst.

Att det gallras för hårt i många bestånd kan jag hålla med om.

Bifogar en bild på granåker drygt 600 m3 sk per hektar 47 år plus plantålder. Har ju inte tänkt ta ner den på i alla fall 20 år och då är det 900 m3 per hektar.


Imponerande bestånd.
Vore kul att veta hur det är sköt/gallrat och stamantal?

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Vedproducent  
#597134
Traktordave skrev:
Vedproducent skrev:Den svenska slutavverkningsskogen 2018 hur gammal är den? Hur gammal var den på 90- talet? Jag tror ju inte det är hela förklaringen men det känns ju som det åker ner granåkrar i 45-50 årsåldern i dag med 300 m3 per hektar. Helt vanvettigt när skogen växer som bäst.

Att det gallras för hårt i många bestånd kan jag hålla med om.

Bifogar en bild på granåker drygt 600 m3 sk per hektar 47 år plus plantålder. Har ju inte tänkt ta ner den på i alla fall 20 år och då är det 900 m3 per hektar.


Imponerande bestånd.
Vore kul att veta hur det är sköt/gallrat och stamantal?

Historiken kan du få. Planterat våren 1972. 1:a gallring vintern 96/97 manuellt och utkört med fyrhjuling av mig själv. 2:a gallring vintern 07 med en engreppare 1070 och utkört av mig med en 678:a minibrunett. Inga fler gallringar ska göras. Bara växa på sig i 20 år till.
Stamantal har jag inte mätt men skulle gissa på runt 1000 st per hektar.

Tycker alla skulle ta för vana att låta bli skogen dom sista 25 åren. Har du bonitet på 8 så får du då 200 m3 sk ungefär i tillväxt. Sen ska man inte gallra och lämna mindre än 200 m3 sk efter sig per hektar. Då har du automatiskt 400 m3 sk minst när det är dags för avverkning under förutsättning att du inte drabbas av storm eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Mellberg  
#597137 Kan det vara så enkelt att man sänkte rekommenderad slutavverkningsålder 1993?

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597155
Fredrik Reuter skrev:Ja, läs gärna igen Mangan. Antagandet är gjort på att utvecklingen fram till 1993 skulle fortsatt. Det är detta värde, 405 m3sk i exemplet, som använts bl a vid den ekonomiska kalkylen.


Jag började läsa, men redan när jag läste detta

" I samma data från SLU så finns även snittboniteter med och för Götaland är snittboniteten 8,9 m3sk/ha/år. Tar man då rekommenderad slutavverkningsålder för denna bonitet (ca 80 år) så borde virkesförrådet i snitt och rent teoretiskt vara 712 m3sk per hektar i Götaland."

så reagerade jag. I snitt och rent teoretiskt borde inte alls virkesförrätdet vara så högt som du påstår, eftersom du helt bortser från uttag och själdött under perioden.

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Torbjörn Johnsen  
#597156 I stycket efter står det:

Men nu ska vi vara ärliga och säga att man inte kan räkna på detta sätt då boniteten utvecklats med åren. Bättre återväxt, längre växtsäsong, varmare klimat osv gör att detta blir missvisande.

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597159
Torbjörn Johnsen skrev:I stycket efter står det:

Men nu ska vi vara ärliga och säga att man inte kan räkna på detta sätt då boniteten utvecklats med åren. Bättre återväxt, längre växtsäsong, varmare klimat osv gör att detta blir missvisande.


Och fortfarande står der inget om uttag eller självgallring. Det får ju större effekt än allt det du nämner.

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Vedproducent  
#597162 Fler borde räkna på avkastningen i kronor per hektar. Tyvärr så räknar många och framförallt skogsbolagen med avkastningsräntan. Då blir den för låg med ett högt virkesförråd. Vilket leder till att inte ha det för högt vilket åtgärdas med för hårda gallringar och för tidig avverkning.

Det som är det viktiga för mig är lönsamheten och då är det ju avkastningen i kronor per hektar som är det enda viktiga. Då måste du låta skogen få växa så du utnyttjar så mycket som möjligt av tillväxten och då kan man inte gallra sönder skogarna och hugga ner dom 30 år för tidigt.

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

isteskog  
#597166 Kloka ord, Vedproducent! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Fredrik Reuter  
#597170
Mangan skrev:Och fortfarande står der inget om uttag eller självgallring. Det får ju större effekt än allt det du nämner.


Jag säger inte att du har fel Mangan men vill ändå testa en tes och börjar med definitionen på bonitet:

I skogliga sammanhang används boniteten för att beskriva växtplatsens potential att producera stamvolym, och uttrycks som trädens genomsnittliga volymproduktion per ha och år (m3sk/ha, år) under en omloppstid med optimala tillväxtbetingelser.


Så som jag läser definitionen så skulle självgallring kunna exkluderas ur boniteten, och självklart även gallringen som är en mänsklig åtgärd. Det har du själv skrivit i trådar som Mangan - För -emot gallring och Mangan - Stora-Enso sänker massavedspriset.

Därför är tesen att med en medelbonitet om 8,9 m3sk/ha/år i Götaland så är det teoretiska slutavverkningsbeståndet vid rekommenderad lägsta slutavverkningsålder 712 m3sk/ha.

Stämmer tesen så borde bonitetssiffrorna i skogsbruksplanen vara målbilder för skogsägare, om man som vedproducent vill maximera avkastningen på sitt skogsbrukande alltså.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).