sön 21 jul 2019, 07:54#577256
Att behålla tallarna dom redan fällt är inget som är intressant för mig.
Vet ju inte ens vad jag ska ha för dimensioner och längder och att hinna få 45m3 sågat nu direkt i semestertider blir ju svårt också. Tanken med dom där var ju att plocka dom efter behov under kanske 30-40 år framåt.
Fick faktiskt ett erbjudande direkt på telefon av han med skördaren om att dom kunde lägga undan tallarna till mig
om jag nu behövde virke
Jag antar att jag kommer att bli erbjudande av bolaget att kunna plocka ut en viss mängd virke från deras sågverk.
Troligtvis under en begränsad tid.
Vill ju så klart hellre ha virke än pengar men blir det tidsbegränsat uttag så blir man ju tillslut tvungen att ta ut allt för att det som är innestående inte ska bli kvar.
Då blir det ju lika illa som att börja såga upp dom som ligger nu och man får massa dimensioner som man inte behöver.
Det enda rätta vore ju om jag fick 30 likvärdiga träd öronmärkta till mig att hugga på deras skifte istället. Ett avtal som ska vara skriver på tex 50 år !
Träden ska vara lika lättåtkomliga som dom jag hade och hemkörningen ska vara lika lätt.
Dom jag hade nu syns t.o.m från köksfönstret !
Utöver det så lär det bli extremt bra betalt för dom som jag egentligen ville ha kvar.
Blir nog dock svårt att hitta likvärdiga träd för dom lär nog stå i nåt naturskyddat område isf.