Avverkning (slutavverkning)

Förbud mot motorsågsimport ska skydda skogen

4 inlägg 2439 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förbud mot motorsågsimport ska skydda skogen

Torbjörn Johnsen  
#570011 I Sri Lanka tar man till drastiska åtgärder för att skydda skogarna från skövling. Presidenten tillika miljöministern i landet förbjuder helt enkelt import av motorsågar. Allt enligt en artikel i den finländska sajten Svenska YLE. Förbudet gäller även "andra avverkningsmaskiner".

För fyra månader sedan blev invånarna i Sri Lanka tvungna att registrera sina motorsågar hos polisen och skaffa sig tillstånd för användning av motorsåg.

President Sirisena säger att skogsarealen på Sri Lanka har minskat betydligt under de senast åren.

I dagens läge består Sri Lankas landområden till 28 procent av skog. Presidentens mål är att nå upp till 32 procent.



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 07 jun 2019, 23:05, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Förbjuden motorsågsimport ska skydda skogen

alias  
#570032
Torbjörn Johnsen skrev:I Sri Lanka tar man till drastiska åtgärder för att skydda skogarna från skövling. Presidenten tillika miljöministern i landet förbjuder helt enkelt import av motorsågar. Allt enligt en artikel i den finländska sajten Svenska YLE. Förbudet gäller även "andra avverkningsmaskiner".

För fyra månader sedan blev invånarna i Sri Lanka tvungna att registrera sina motorsågar hos polisen och skaffa sig tillstånd för användning av motorsåg.

President Sirisena säger att skogsarealen på Sri Lanka har minskat betydligt under de senast åren.

I dagens läge består Sri Lankas landområden till 28 procent av skog. Presidentens mål är att nå upp till 32 procent.


@Torbjörn Johnsen:
Blir inte rubriken lite missvisande?
Jag tolkar det som att det är förbud mot motorsågsimport som skall rädda skogen på Sri Lanka och inte att det är import av förbjudna motorsågar som skall rädda densamma, vilket trådrubriken fick mig att tro...

Kanske bara är jag som tolkar det hela fel, ber om ursäkt i så fall.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Förbud för motorsågsimport ska skydda skogen

Torbjörn Johnsen  
#570034 Du har en poäng där @alias !
Har uppdaterat rubriken. Skyller på kokt mässhjärna😬

   TS
Avatar Fallback

Re: Förbud för motorsågsimport ska skydda skogen

Avslutat-02  
#570037
Torbjörn Johnsen skrev:Du har en poäng där @alias !
Har uppdaterat rubriken. Skyller på kokt mässhjärna😬


Lät si så där, vad serveras till?

Nä, men helt rätt.
Det behövs ett hårdare tag för att bevara skogen.
Även om vissa delar man läst är lite lustiga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).