Avverkning (slutavverkning)

Striden om skogen från Sveriges Radio

8 inlägg 3381 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Striden om skogen från Sveriges Radio

Fredrik Reuter  
#562007 Sitter just nu dumt till att gräva djupare i detta men Sveriges Radios Kaliber släpper idag en stor granskning av skogsbolag som avregistrerar nyckelbiotoper och anmäler sedan skogen för avverkning, detta enligt Kalibers granskning.

Är det någon som sitter bättre och vill kolla på denna artikelserie SR och sedan återge sin syn här på Skogsforum?

https://sverigesradio.se/stridenomskogen



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Striden om skogen från Sveriges Radio

Fredrik Reuter  
#562008 Det verkar som att drevet nu går mot skogsbolagen och att de själva styr över vad som ska vara nyckelbiotoper på sin egna mark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Striden om skogen från Sveriges Radio

Avslutat-02  
#562009 Det borde alla få göra...

Lägg ner myndigheten som ansvarar för detta, och ge tillbaka pengarna till folket.


Eller ännu bättre, lägg ner SS och ge pengar direkt till den som VILL spara sin skog.

Användarvisningsbild

Re: Striden om skogen från Sveriges Radio

Fenrir  
#562010 Det är ju inte olagligt att avverka nyckelbiotoper, men för enskilda markägare där SS pekat ut biotopen krävs först ett samråd. Men vad gäller för bolagen: Om de hittar ett område med lika bra, eller bättre, naturvärden, avsätter det och avverkar den gamla nyckelbiotopen, är det då OK enligt certifieringen? Vad gäller nyckelbiotoper har ju staten eller lagen egentligen inget med det hela att göra.

Användarvisningsbild

Re: Striden om skogen från Sveriges Radio

Fenrir  
#562030 Och så här säger Sveaskog själva: https://www.sveaskog.se/press-och-nyhet ... lbiotoper/

Avatar Fallback

Re: Striden om skogen från Sveriges Radio

Bosse1  
#562034 Mmm,hur det ser ut fuskstaten,skärp er innan ni ger er på självägande småbönder :shock:

Avatar Fallback

Re: Striden om skogen från Sveriges Radio

Avslutat-02  
#562040 I den andra tråden om Sveaskog påstår man visst att man inte har gjort ditten och datten, men jag undrar jag....

Användarvisningsbild

Re: Striden om skogen från Sveriges Radio

Mellberg  
#562090 Otroligt vinklat och ett helt obegripligt program, för de flesta i detta land. Det är väl bra att områden som felaktigt klassats som nyckelbiotop avregistreras.

Kaliber borde istället granska tillämpningen av artskyddsförordningen och fågeldirektivet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).