Avverkning (slutavverkning)

Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

66 inlägg 20853 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561773 Jag tycker ibland känslan ang prissättning är ungefär "går det, så går det".
T.ex något som utspelade sig för 14 år sedan:

En kompis som hjälpt mig jättemycket med mina fordon och t.o.m fixat en gratis traktor jag plogade med i tio år, ringer och frågar om jag kan hjälpa honom att fälla två stora tallar på hans tomt. Tallarna var raka och ståtliga, han och grannen hade en stor gemensam grusparkering mellan husen, lämplig att lägga träden på.
Han hade fått ett pris på 6000 kr, han tackade nej. Jag svarade att det gick att lösa.......samtidigt som vi pratade så ringer trädfällaren upp på en annan telefon och prutar till 3000 kr förutsatt att skylift ej behövdes. Han tackade åter nej.

Jag lånade med mig traktor och huggarvagn, säkrade med vinschvajer men fällde med kilar. Körde bort riset och fick själv behålla stockarna.
Blev en hel hög virke, två klassiska spikar efter fågelholk renderade i någon hundrings straffavgift för slipning av bandsågsblad. Alla nöjda och ett jobb mindre för trädfällaren.

Hade denne bara bemödat sig med att titta på plats, sett hur enkel fällning det var och därefter sagt 3000 kr så är jag övertygad att han fått jobbet.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

jannee  
#561776 I den region anersimyra har sin sysselsättning är folk ganska prisokänsliga.
Är de inte mångmiljonärer uppträder de i alla fall som sådana.
Finns gott om träd i Stockholms förorter för eventuella aborister att utöva sin verksamhet och dessa har lärt sig att verkligen ta betalt.
Här nere i Småland kostar det inte ens hälften att få motsvarande arbete utfört, men så är den "bistra" verkligheten.
Jag missunnar inte anersimyra lättförtjänta pengar, men verkligheten är för den skull inte Stockholmsmodellen förutom just i och runt Stockholm.
Finns trädfällare här nere som försökt med Stockholmspriser, dessa håller just nu på med erbjudande på mellan 30 till 50 % rabatt men även trissbiljetter.
Regelbundna annonser i lokaltidningarna.
Här finns alltid någon som känner någon som har tillgång till en skördare, vilket gör att även svåra trädfällningar kan gå som en dans, dessutom har nästan varje villahemsägare tillgång till motorsåg och inte direkt födda bakom flötet :lol: .
I Stockholmsregionen fungerar det inte med skördare, finns ingen tillgång dessutom är det "lite" väl trångt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561778 Väldigt fokus på trädfällning hemma hos privatpersoner. Men tråden frågar efter erfarenheter från "manuellt skogsarbete". Fler exempel från den typen av arbete skulle vara intressant. De priser jag exemplifierade med är inriktade på den typen av uppdrag. Här där jag verkar så hanteras tomtträd i huvudsak enligt "janne-modellen".

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

utgård  
#561788 Vid röjning har jag 355 kr timmen plu moms. Eller ibland fast pris ha 2740 kr ha. Arbete med motorsåg 400 kr timmen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

röjar kalle  
#561822 Har nog ingenting med att pungslå kunderna.Jag vet efter så många år var gränsen går blir en fällning för dyr blir det inget jobb.Jag har alltid jobbat efter att vara så effektiv som möjligt.Var på en fällning förra veckan 7 träd tog 4.5 Tim inkl kaffe drickning tog 6000 kr för jobbet efter rut 3000.Damen var hel nöjd

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

röjar kalle  
#561825 Sen beror det var i landet man är verksam medborgare i stora städer har en annan prisbild och andra inkomster.En fattig landsbygd bo har ju inte samma prisbild och inkomster.Bor man i Småland får man skylla sig själv. =))

Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561833
jannee skrev:I den region anersimyra har sin sysselsättning är folk ganska prisokänsliga.

Med tanke på att det går att debitera 7 kr/km så stämmer nog den bilden.

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#561835 Det går alltid att debitera, frågan är om man får betalt?

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

röjar kalle  
#561840 Det är därför du inte fäller längre.
😀

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#561846
röjar kalle skrev:Det är därför du inte fäller längre.
😀

Nä, pga det som hände.....

Det står om det i öppna kategorier.......
Tyvärr,,,, så litar jag inte längre på mig själv, har väldigt många som frågar och vill betala, men jag orkar inte psykiskt.....

Ledsamt......

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

röjar kalle  
#561865 [url]:P[/url]

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

röjar kalle  
#561866 Förlåt tar tillbaks det jag sa.

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#561867 Det är ingen fara jag tar inte åt mig. Men tack för hänsynen, jag måste leva i verkligheten, men tråkigt är det att jag inte psykiskt klarar av att fälla på det sättet längre, det var bra betalt och roligt.

:-bd 🤗

Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

StihlMannen  
#564277
jannee skrev:Frugan sprang på ett äldre par inne i samhället som hade 3 björkar modell större (ca 60 år) som de ville ha ned.
Kostnadsförslag från entreprenör låg någonstans runt 6 till 8 000 kr allt beroende på om de också skulle aptera upp virket och eller transportera bort allt.
Orsaken till att träden skulle ned var för att en ny granne hade ont av skuggan och löven, gamlingarna är så timida och vill vara alla till lags lovade lyda grannens önskning.
Björk är ju det enklaste trädslaget att fälla, går inte att misslyckas och nu fanns det plats att slå ut träden på vägen.
Grabben och jag fixade detta en tidig lördagsmorgon och allt som allt tog det mindre än 3 timmar och då var allt borta -soprent.
1 000 kr rent i fickan + veden tyckte vi var helt ok.
T.o.m. utan motorsågskort :lol:


Tråkigt att ni tar såna jobb svart och alldeles för billigt vilket förstör för oss seriösa försäkrade Kortinnehavare!!

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#564280 Jag har inget kort och jobbar sällan svart, aldrig vid trädfällning.

Jag tycker att man ska våga ta betalt vid arbete.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).