Avverkning (slutavverkning)

Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

66 inlägg 20838 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561640 Mycket moget, varning på den??

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#561642
Mettämies skrev:Just snyggt språkbruk 👎
Jag skrev ju positivt om din prissättning, att det är bra för kunden, och får ett sånt svar på det?
Trevlig kille.



Jag tror kanske det var mig han menade........ :-ss :-ss :-ss :-ss

Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

anersimyra  
#561648
Mettämies skrev:Just snyggt språkbruk 👎
Jag skrev ju positivt om din prissättning, att det är bra för kunden, och får ett sånt svar på det?
Trevlig kille.

Positivt!! I en raljant ton vill du påskina att jag fäller tomtträd för småpengar i form av någon hundring stycket. Men nej, jag har naturligtvis en fast timpenning som beräknas utifrån samtliga kostnader för att bedriva verksamheten, och det är faktiska mätbara kostnader och ingen abstrakt mumbojumbodebitering som inte är mätbar..☝️

Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561658
anersimyra skrev:
Mettämies skrev:Just snyggt språkbruk 👎
Jag skrev ju positivt om din prissättning, att det är bra för kunden, och får ett sånt svar på det?
Trevlig kille.

Positivt!! I en raljant ton vill du påskina att jag fäller tomtträd för småpengar i form av någon hundring stycket. Men nej, jag har naturligtvis en fast timpenning som beräknas utifrån samtliga kostnader för att bedriva verksamheten, och det är faktiska mätbara kostnader och ingen abstrakt mumbojumbodebitering som inte är mätbar..☝️


Ta det lite lugnt, jag undrade om du tar några hundra för en enkel fällning. Om du har ett timpris på tex 450kr/tim i skogen och tar samma för tomtfällning så borde det bli några hundra för en enkel fällning? Det är verkligen inget spydigt eller raljerande, det är bara du som väljer att läsa det så.

Jag jobbar inte likadant utan tar/tog betydligt mer betalt för fällning på tomt. Jag vet inte varför du blir sådär upprörd över det.

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561682 Tror @Anersimyra är en aning instabil i psyket, inget att bry sig som @Mettämies

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#561686 Hoppsan Kerstin va det tog fart då....

Jaja, är väl vår i luften, själv har jag en kattjävel som skriker..... Alla har vi nån.

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

jannee  
#561694 Frugan sprang på ett äldre par inne i samhället som hade 3 björkar modell större (ca 60 år) som de ville ha ned.
Kostnadsförslag från entreprenör låg någonstans runt 6 till 8 000 kr allt beroende på om de också skulle aptera upp virket och eller transportera bort allt.
Orsaken till att träden skulle ned var för att en ny granne hade ont av skuggan och löven, gamlingarna är så timida och vill vara alla till lags lovade lyda grannens önskning.
Björk är ju det enklaste trädslaget att fälla, går inte att misslyckas och nu fanns det plats att slå ut träden på vägen.
Grabben och jag fixade detta en tidig lördagsmorgon och allt som allt tog det mindre än 3 timmar och då var allt borta -soprent.
1 000 kr rent i fickan + veden tyckte vi var helt ok.
T.o.m. utan motorsågskort :lol:

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561701
jannee skrev:Frugan sprang på ett äldre par inne i samhället som hade 3 björkar modell större (ca 60 år) som de ville ha ned.
Kostnadsförslag från entreprenör låg någonstans runt 6 till 8 000 kr allt beroende på om de också skulle aptera upp virket och eller transportera bort allt.
Orsaken till att träden skulle ned var för att en ny granne hade ont av skuggan och löven, gamlingarna är så timida och vill vara alla till lags lovade lyda grannens önskning.
Björk är ju det enklaste trädslaget att fälla, går inte att misslyckas och nu fanns det plats att slå ut träden på vägen.
Grabben och jag fixade detta en tidig lördagsmorgon och allt som allt tog det mindre än 3 timmar och då var allt borta -soprent.
1 000 kr rent i fickan + veden tyckte vi var helt ok.
T.o.m. utan motorsågskort :lol:


1000kr för 6 timmars jobb??

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#561702
jannee skrev:Frugan sprang på ett äldre par inne i samhället som hade 3 björkar modell större (ca 60 år) som de ville ha ned.
Kostnadsförslag från entreprenör låg någonstans runt 6 till 8 000 kr allt beroende på om de också skulle aptera upp virket och eller transportera bort allt.
Orsaken till att träden skulle ned var för att en ny granne hade ont av skuggan och löven, gamlingarna är så timida och vill vara alla till lags lovade lyda grannens önskning.
Björk är ju det enklaste trädslaget att fälla, går inte att misslyckas och nu fanns det plats att slå ut träden på vägen.
Grabben och jag fixade detta en tidig lördagsmorgon och allt som allt tog det mindre än 3 timmar och då var allt borta -soprent.
1 000 kr rent i fickan + veden tyckte vi var helt ok.
T.o.m. utan motorsågskort :lol:



Men herregud, fixade ni detta UTAN kort.....
😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱

Enligt vissa på detta forum så är ju helt otänkbart, för då skulle man ju vara helt obildad och oerfaren, vilse mm

Men jag skulle tro att ni har precis som vi andra, nämligen gjort detta flera gånger tidigare.....

:-bd :-bd :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#561710 1000 kr för 6 timmars jobb?

Ja fan det stämmer ju.....

Nä det var dåligt....

1800 kr exklusive moms hade det blivit med 300 kr exklusive moms i timmen.

Mindre än så är ju dåligt.

Undrar vem som skrattade bäst på kvällen?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

anersimyra  
#561711
vinterrojarn skrev:1000 kr för 6 timmars jobb?

Ja fan det stämmer ju.....

Nä det var dåligt....

1800 kr exklusive moms hade det blivit med 300 kr exklusive moms i timmen.

Mindre än så är ju dåligt.

Undrar vem som skrattade bäst på kvällen?
. Men de fick ju veden också..🤑🤑🤑🤑

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#561714 Ved som betalning?
Nej tack bara mera arbete innan pengarna kommer.....

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

röjar kalle  
#561715 Jag hade gjort det för veden förstår inte att Janne hade mage att ta betalt också. 😀

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#561719 Ni är billiga i drift....

:-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

JörgenO  
#561722
vinterrojarn skrev:Ni är billiga i drift....

:-bd :-bd


Utan Motorsågskörkort har man ingen pricing power #:-s
Vi utbildade känner ju förstås till sånt som tumstocksfällning (några snabba snitt i varierande höjd så viker trädet ihop sig som en tumstock i 30cm-bitar o lägger sig färdigstaplat medan grenverket dråsar ner bredvid, nära släpkärran.) Även andra tekniskt avancerade fällningar som är väl förborgade skråhemligheter bland oss AB-are kan tas till i villaträdgårdar.
Bara detta brukar rendera nån tusing i dricks samt kaffe o kakor 🙏

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).