Avverkning (slutavverkning)

Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

66 inlägg 20858 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

StihlMannen  
#564284 Absolut ska man ta betalt för det farliga arbetet vi håller på med! Allt kan hända ÄVEN om man bedömt, bankat, kontrollerat träden.

Min förra kommentar var menad till Jannee.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#564286
StihlMannen skrev:Absolut ska man ta betalt för det farliga arbetet vi håller på med! Allt kan hända ÄVEN om man bedömt, bankat, kontrollerat träden.

Min förra kommentar var menad till Jannee.


Jo jag uppfattade det. Uttrycke min åsikt bara.

Jag menade enbart att vissa är för dåliga på att ta betalt.
Det är ett eller flera riskmoment som kan bli jävligt dyra om saker och ting händer.
Tänk er för allihopa, och våga ta betalt, det ska kosta att anlita ett proffs och det ska löna sig att jobba med detta.

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

tallen100  
#564347 Antingen för dyrt eller för billigt, alltid retar det nån :wink: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

jannee  
#564427 Jag/vi ställer gärna upp och hjälper varandra utan för den sakens skull behöva skörta upp dem.
Ändå känner jag inte som om att man/vi utnyttjas.
Tjänster och gentjänster allt jämnar ut sig i längden och SISTA kostymen har inga fickor. :lol:
Träd som vilken bondpojke som helst kan fälla med lite enkla hjälpmedel ska inte behöva skinna äldre pensionärer, men en del har tydligen ingen skam i kroppen :!:
Däremot är jag införstådd med att träd som behöver plockas ned, kanske t.o.m. med kranbil kan och ska kosta vad det är värt, men en enkel fällning ut på plan mark är i princip som att fälla vilket/vilka träd som helst i skogen, t.o.m. enklare, och dessutom björk - hur kan man misslyckas :?:
Sak samma som att byta olja och filter på bilen, inte f*n kör jag till en verkstad och gör det + betalar dubbla priset för olja och filtret + 5 till 700 kronor för jobbet när jag själv kan göra det på 1/2 timme.

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#564433 Visst kan vi hjälpa varandra, men när man anlitar så måste det vara lönsamt åtminstone för min del, om jag ska ställa iordning allt för att bara tjäna en tiondel av att röja hela dagen då får trädet vara.

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Jonashuggare  
#564597 Hej, Vi är en liten firma som kör helentreprenad med 3 Huggare o en skotare, jag behöver ha minst 380 kr per timme för huggarna, men vi tar nån tia till. Man måste räkna alla kostnader o ska en huggare ha en timlön på 160 kr i
timmen så är det ett måste. Det blir ca 5000-7000kr över varje månad när alla kostnader är dragna på varje huggare, men då är inte kurser, ev sjukdagar, stillestånd( lön ska betalas vid stillestånd) mm inräknade. Man tar givetvis något högre betalt för riskjobb. Har varit med om misslyckat jobb o då ska man betala självrisk bla.
Allt annat snack som beskrivs här är ren välgörenhet eller okunskap.
Ha de gott.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).