Avverkning (slutavverkning)

Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

66 inlägg 20860 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Abbeskog  
#561473 Hej!

Jag hjälper nu min far som med 35 års erfarenhet av manuellt skogsarbete nu ska börja som F-skattare, Västra Götaland.

Har läst här i olika forum att man bör lägga sig runt 350-400kr/h?
Tar man något betalt för slitage av maskiner eller bara milersättning utöver timersättningen?
Ligger man lägre i timpeng om man utför arbete som plantering?
Om man utför riskfällning i exempelvis trädgårdar på villatomter så antar jag att det är en högre peng?

Om ni har fler bra tips så mottages det varmt :smile:

Oerhört tacksom för alla dom tips och vi kan få



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

röjar kalle  
#561478 Det ligger nog i det spannet.Jag har sysslar bara med tomt fällningar nu mer jag tar 500 kr/h ex moms.Räknar ut hur lång tid jobbet tar ger kunder ett fastpris minus rutavdrag.

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#561479 Va tänker ni er?

Röjning ca 300-400 kr exklusive moms i timmen.

Huggning, ca 500-1000 kr exklusive moms i timmen.

Trädfällning in på gårdar mm
Ca 1500-3000 kr exklusive moms i timmen.
Eller per objekt, räkna högt det behövs.

Plantering ca 1-3 kr/ planta, eller samma timpeng som röjning.

I alla summor ingår allt, bränsle och sågar, bil, däremot resersättning tillkommer.

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Abbeskog  
#561494 Vad fint! Tusen tack för snabbt svar! 🙂

När du gör jobb som huggning, räknar du med maskinkostnad då såsom en fyrhjuling med släp då för priset 500-1000kr/h? Eller är det bara "fällning"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

anersimyra  
#561495 Motivera aldrig en hög timpenning med att jobbet är riskabelt, det är i praktiken att tala om för kunden att risken för att det ska gå illa är hög. Det är antal personal och mängden använd utrustning som ska styra timdebiteringen. Kan man utan problem helfälla ett tomtträd på samma sätt som i skogen så ska ju inte den fällningen vara dyrare bara för att trädet växer på en bebyggd tomt.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#561497
Abbeskog skrev:Vad fint! Tusen tack för snabbt svar! 🙂

När du gör jobb som huggning, räknar du med maskinkostnad då såsom en fyrhjuling med släp då för priset 500-1000kr/h? Eller är det bara "fällning"



Maskiner tillkommer alltid, priser jag angett är rena fällning och röjning.

Om du ska ha ytterligare maskiner då tillkommer det.

Frakter mm.


Sedan måste man kolla över vissa saker, jag skulle aldrig fälla ett träd utan att ta bra betalt inne på gårdar, att ta betalt samma summa som inne i skogen är vansinnigt.

Du har dyrare försäkringar, mer utrustning, mer utbildning oftast, kanske till och med klätterutrustning.

Det är högre riskfaktor, och det gör man klart för kunden, även att man fäller utan personligt ansvar, det gör man bäst att ha papper på, det har räddat mig några gånger.

Svårfällt, ska kosta pengar, anlitas proffs så betalar man för proffs.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561534
anersimyra skrev:Motivera aldrig en hög timpenning med att jobbet är riskabelt, det är i praktiken att tala om för kunden att risken för att det ska gå illa är hög. Det är antal personal och mängden använd utrustning som ska styra timdebiteringen. Kan man utan problem helfälla ett tomtträd på samma sätt som i skogen så ska ju inte den fällningen vara dyrare bara för att trädet växer på en bebyggd tomt.. :-bd


Håller inte riktigt med, det är skaplig skillnad i försäkringskostnad om man fäller i skogen eller på tomten i sitt företag (alltså 100% ena eller andra).
Dessutom är det högre risk för incidenter även om man kan fälla trädet "som i skogen", grenar som smäller av kan orsaka skador på egendom och person.

När jag var med på fällningar i stadsmiljö så tog vi fast pris på träden, det tar ju inte lång tid att markfälla ett träd men man vill ha bra betalt. Annars kan man lika gärna fälla i skogen där risken är minimal i jämförelse...

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#561536 Klart som fan man ska ha bra betalt, det är farliga och svåra jobb.

Är man proffs så är man och då kostar det.
Jag skulle aldrig fälla inne på gårdar för under 1500 kr.

Sedan ta extra för kvistning, och uppkapning, bortforsling allt kostar.

Men det gör det att tanka bilen också.

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

röjar kalle  
#561543
anersimyra skrev:Motivera aldrig en hög timpenning med att jobbet är riskabelt, det är i praktiken att tala om för kunden att risken för att det ska gå illa är hög. Det är antal personal och mängden använd utrustning som ska styra timdebiteringen. Kan man utan problem helfälla ett tomtträd på samma sätt som i skogen så ska ju inte den fällningen vara dyrare bara för att trädet växer på en bebyggd tomt.. :-bd

1+ på den.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

anersimyra  
#561545
Mettämies skrev:
anersimyra skrev:Motivera aldrig en hög timpenning med att jobbet är riskabelt, det är i praktiken att tala om för kunden att risken för att det ska gå illa är hög. Det är antal personal och mängden använd utrustning som ska styra timdebiteringen. Kan man utan problem helfälla ett tomtträd på samma sätt som i skogen så ska ju inte den fällningen vara dyrare bara för att trädet växer på en bebyggd tomt.. :-bd


Håller inte riktigt med, det är skaplig skillnad i försäkringskostnad om man fäller i skogen eller på tomten i sitt företag (alltså 100% ena eller andra).
Dessutom är det högre risk för incidenter även om man kan fälla trädet "som i skogen", grenar som smäller av kan orsaka skador på egendom och person.

När jag var med på fällningar i stadsmiljö så tog vi fast pris på träden, det tar ju inte lång tid att markfälla ett träd men man vill ha bra betalt. Annars kan man lika gärna fälla i skogen där risken är minimal i jämförelse...

Jag har aldrig varit försäkrad i något bolag som har en högre premie för fällning på tomt, den försäkring jag har via IF har ingen sådan uppdelning, där anges endast att min verksamhet är skogsentreprenader. Och, som sagt, det är ju arbetet omkring själva fällningen som får avgöra kostnaden oavsett var det växer.

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561548 Ansvarsförsäkring på nån miljon är bra.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561561
anersimyra skrev:
Mettämies skrev:
anersimyra skrev:Motivera aldrig en hög timpenning med att jobbet är riskabelt, det är i praktiken att tala om för kunden att risken för att det ska gå illa är hög. Det är antal personal och mängden använd utrustning som ska styra timdebiteringen. Kan man utan problem helfälla ett tomtträd på samma sätt som i skogen så ska ju inte den fällningen vara dyrare bara för att trädet växer på en bebyggd tomt.. :-bd


Håller inte riktigt med, det är skaplig skillnad i försäkringskostnad om man fäller i skogen eller på tomten i sitt företag (alltså 100% ena eller andra).
Dessutom är det högre risk för incidenter även om man kan fälla trädet "som i skogen", grenar som smäller av kan orsaka skador på egendom och person.

När jag var med på fällningar i stadsmiljö så tog vi fast pris på träden, det tar ju inte lång tid att markfälla ett träd men man vill ha bra betalt. Annars kan man lika gärna fälla i skogen där risken är minimal i jämförelse...

Jag har aldrig varit försäkrad i något bolag som har en högre premie för fällning på tomt, den försäkring jag har via IF har ingen sådan uppdelning, där anges endast att min verksamhet är skogsentreprenader. Och, som sagt, det är ju arbetet omkring själva fällningen som får avgöra kostnaden oavsett var det växer.


Ok, det är ju perfekt för kunden som kan få ett stort tomtträd fällt för småpengar. Det blir nån hundring för en markfällning?

Avatar Fallback

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Avslutat-02  
#561562 Så här blir det med prissättningar där hela bilden är fel, klart som fan att det kostar, och det ska kosta.

Ingen fäller träd inne på gårdar efter ledningar utan bra betalning.

Jag har hållit på med detta länge och jag har alltid fått bra betalt för jag har vågat det.

Ingen fällning under 1500 kr exklusive moms, kvistning och kapning tillkommer, med ca 375 kr timmen.

Det kostar med utrustning och kompetens.
Ska du dessutom ha behörighet eller att du tagit "korten" då behöver man ha högre summor då det är vad det kostar företaget som styr prisbilden.

Risker, och farliga moment gör att priset stiger, men för fan ingen fäller för ca 300 kr exklusive moms inne på gårdar. Konstigt att arborister klarar av att leva på att leka apa annars. Lägg ner.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

anersimyra  
#561633 Är du korkad på riktigt, Mettämies.. :lol: för det första så har du ingen aning om vad jag fakturerar, för det andra kan du ta dina korkade dumdryga kommentarer och stoppa dom långt upp i rövhålet och sluta kvida över att det finns de som tar rimligt betalt och inte skinnar kunderna med någon jävla riskdebitering.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hjälp för prissättning för manuellt skogarbete

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561637 Just snyggt språkbruk 👎
Jag skrev ju positivt om din prissättning, att det är bra för kunden, och får ett sånt svar på det?
Trevlig kille.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).