Avverkning (slutavverkning)

Gallra själv isf enligt redan tecknat leveransrotköp

6 inlägg 3417 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra själv isf enligt redan tecknat leveransrotköp

Dalskog  
#557364 Jag tecknade i somras avtal med en av våra stora aktörer på marknaden. Det gällde både ”Leveransrotköp till självkostnad” för gallring och ”Leveransrotköp till fast rotnetto” för slutavverkning. De har inte ännu hunnit påbörja åtgärderna, men de har slitslat upp beståndsgränserna som förberedelse.

Nu har jag ”blivit med” gallringsskördare, och tänkte göra åtminstone förstagallringen med den egna maskinen. Därmed skulle det tecknade avtalet om gallring behöva ändras till ”Leveransvirke”.

Någon som har erfarenhet av ett sådant lappkast? Kan man förvänta sig glädje eller sorg hos virkesköparen?
Det som de går miste om är väl det som de skulle tjäna på sitt omkostnadspåslag för avverkningskostnaden. Jag antar att de brukar lägga på några procent där?

Eller, kan man tänka sig att de blir glada för att slippa dra dit en gallringsskördare och tvärtom omfamnar mig och bjuder gott för virket levererat vid skogsbilsvägen?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Gallra själv isf enligt redan tecknat leveransrotköp

Fredrik Reuter  
#557373 Hej,
Jag gissar att det kan vara svårt att svara på eftersom det så mycket att göra med planeringen hos köparen.
Teoretiskt sett kan köparen bli överlycklig om det ligger mycket i banken som måste betas av.
Annars så är ditt planerat i närtid och då blir det värre.

Skotar du själv också?
Om inte så är ju det en nackdel tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv isf enligt redan tecknat leveransrotköp

Stavve  
#558340 Eftersom gallringen sker till självkostnad för skördning + skotning så bör väl Du kunna vara självkostnaden för skördning och sedan kan de/Du ta in en skotare.

Men ja, i princip så "förlorar" Du då den administrationsprocent som kanske är 5 % på att Du gör det. Å andra sidan så är det kanske en tillfredsställelse att göra det själv på egen mark.

Jag tror inte de har något problem med att Du själv vill skörda.

Sedan tycker jag Du inte ska vara så orolig för köparens reaktion, det är ju de som vill ha Ditt virke som kommer från Din fastighet så för mig är det enkelt, det är bara att Du säger att Du vill sköta skörden. Hänvisar de då till skrivet avtal, ja då kanske det inte blir så många fler avtal?

Avatar Fallback

Re: Gallra själv isf enligt redan tecknat leveransrotköp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558351 Det är väl bara att höra av sig och säga att nu tänker jag börja hugga själv eftersom det inte verkar bli något för er. Så får de väl tala om hur de ställer sig. Antagligen bryr de sig inte ett smack om vem som hugger bara de får virket. Men ska du börja köra skördare själv och inte har gjort det förut så blir det inte nådigt för den stackare som ska skota ihop det.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv isf enligt redan tecknat leveransrotköp

hemhuggare  
#558356 Jo det är ju spännande att skota sånt 😀 😉

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv isf enligt redan tecknat leveransrotköp

stackenas  
#558404 Nu såg jag inget om storleken på objektet etc. Generellt vill köparna styra flödet av virke så att det kommer när det passar till industrin samt ha rätt längder och sortiment.

Så jag hade ringt och pratat om planen för att stämma av läget! Har du egen skördare kanske du till och med kan få lite extrajobb i mån av tid.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).