tis 27 aug 2019, 16:10#584061
Hej,
Tänkte dela med mig en liten uppföljning hur det gått under sommaren med "Holkmedtoden" och jakten på barkborrarna?
Jag hade 4st områden med angrepp under 2018 som jag hållit extra koll på och jag har prövat lite olika sätt att bekämpa barkborrarna på (se tidigare i tråden)
Alla 4 områdena har jag använt mig av "Holkmedtoden" men jag har även satt ut på Skogmas Barkborre fällor ( 3 st) på det största och mest drabbade området.
FAKTA:
Hur fördelar sig omfattning av skador på dom olika områdena under 2018?
Område 1: Här var ca 10st granar angripna 2018, ålder ca 30år. Ståndort index G24 (Tåndemåla skulle säkert skriva upp alla SI till närmare 30?) 😉
Område 2: Här var ca 40-50 st granar angripna 2018, ålder ca 45 år. Ståndort index G24
Område 3: Här var ca 5st granar angripna 2018, ålder ca 40 år. Ståndort index G24
Område 4: Här var ca 5 st granar angripna 2018, Ålder ca 50 år. Ståndort index G24
Område 1,3 och 4 var gallrade under februari 2018, alltså en störning var gjord i bestånden. Område 2 var gallrat vintern 2017. Det är ca 200-400 meter mellan områdena.
Ska också tilläggas att jag haft fler träd som varit angripna men det har varit enstaka träd utanför dom här specifika områdena.
Resultatet har varit väldigt positivt måste jag säga så här långt, Jag har inte haft några angrepp av barkborrar på dessa 4 områden! Barkborre fällorna har jag haft som en referens på hur mycket barkborre som rör sig under en vecka. (tömmer på lördagar). Den veckan jag fångade mest under försommaren/sommaren så var det ca 5000st barkborrar / fälla.
Nu till det tråkiga, i februari 2018 så slutavverkades ca 1 Ha ( vi kan kallad det område 5) . Hade inga angrepp där sommaren 2018 vad jag kunnat se? men i år så slog Barkborren till där i hyggeskanten, har ca 10-15st granar som (än så länge) blivit angripa i sommar.
Jag har fällt dom (sparat ett torrträd) och randbarkat och flyttat 2 av barkborre fällorna dit, har även satt upp 3 st holkar inför våren 2020.
I detta område nr 5. Så har jag nästan uteslutet fångat ljusbruna Barkborrar, som som blev kläckta för ca 4 veckor sen.
I den fällan som sitter kvar vid område 2 så fångar jag fortsatt mörkbruna/svarta borrar. i lördags var det bara ca 50st i den. och på hygget vid område 5 så var det ca 500st/ fälla. Det är ca 500meter mellan områdena.
Detta ska på inga sätt tas som vetenskaplig studie utan är bara för min egen del där jag vill lära mig mer om Barkborren och på lite olika sätt att bekämpa dom på?
Jag tror på en kombination av naturliga fiender och kanske lite hjälp av fällor?
Laddar upp bilder på hur det ser ut idag där det var angrepp under 2018.
Bild 1 och 2 är från område 2.
Bild 3 är från område 1.
Bild 4 är från område 3.
OBS! Tittar man lite noga på bilderna så ser man att holkarna sitter lite varstans på granarna.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa kontoSenast redigerad av Clippie tis 27 aug 2019, 16:22, redigerad totalt 2 gånger.