Avverkning (slutavverkning)

Leveransvirke

5 inlägg 3198 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Leveransvirke

sveakatten  
#553311 Hur fungerar det med inleverans av stamblock?
Vägen börjar ju lena upp och har snart fullt på mitt upplag, har kvar att hugga, men vet inte hur länge jag kan hålla på. Så här står det på Rundvirkes sida.
"1 augusti t o m 30 juni. Stamblock avverkade under perioden 1/8 - 30/9 samtfr.o.m. 11/4 skall levereras senast 3 veckor efter fällning. Stamblockstimmer är en färskvara och får inte lagras under bevattning. Därför kan leveransperioden tvingas att avslutas före senaste leveranstid, om leveranssituationen omöjliggör normal mottagning. Leverantören bör därför hålla sig informerad om timmerflödet under perioden maj – juni. LEVERANSTID KNIVFURA 1 december – 31 mars. Knivfuran får inte avverkas före den 15 oktober."
Som jag tolkar det kan jag hugga till 11/4, utan att vara orolig, men vad händer om inte vägen är öppen?
1551029318_20190224_112907_resized.jpg




   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Leveransvirke

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553320 Prata med din inköpare

Användarvisningsbild

Re: Leveransvirke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553347 Har du ett kontrakt? och att de varit ute och synat ut stamblocken som du hugger? då vet de ju om att det är en leverans på gång och då torde inte någon vecka hit eller dit betyda något. Om du inte har något kontrakt och kommer in med en leverans en månad för sent riskerar du att få virket klassad till en lägre kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Leveransvirke

sveakatten  
#553396 Har ju kontrakt, men det är skrivet på 2år.
Har sänt en fråga till inköparen få se vad han säger, skulle gärna göra färdigt detta område, så jag kan börja städa, nästa år. 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Leveransvirke

sveakatten  
#553595 Frågade inköparen, och han frågade sina transportörer i sin tur, och nu är allt virke redan borta.
Dom var väldigt angelägna om att få bort virket så snart som möjligt, dom trodde ruschen skulle komma när som helst.
1551192080_20190226_132805_resized.jpg

Sista bilen blev rätt full. :-bd

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).