Avverkning (slutavverkning)

Mer barkborre

242 inlägg 55318 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

bgl  
#568487 Länk till insändare i Nerikes Allehanda, skriven av en person tidigare verksam inom Domänverket.
Handlar om Sveaskogs möjligen bristande ambition att ta hand om borrangripna granar:
https://www.na.se/artikel/insandare/ang ... r-insekter

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

isteskog  
#568496 Det var likadant på Korsnäs-Marma när jag jobbade där på slutet av 70-talet. Man tog reda på vindfällena och satte ut kusfällor när angreppen var stora. Då fanns det folk i byarna som hade koll på bolagsskogen och den sköttes betydligt bättre än idag när det är Sveaskog som är ägare.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568565 Kojdag, om inte annat utmärkt barkborreväder... +10,5
P_20190530_153011.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Stavve  
#569993 Hur många kubik/träd har ni de facto avverkat/konstaterat barkborre i utifrån total volym i år?

På 200 hektar prod i Halland bedömer jag att det är hugget 6 kubik hittills, hittade något enstaka ytterligare nytt jag hittat idag.

Så känns för närvarande att problemet är överdrivet! (?)

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Nyborg  
#569995 Vädergudarna har nog varit med oss hittills! :-bd \:d/ 🤗

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570002
Stavve skrev:Hur många kubik/träd har ni de facto avverkat/konstaterat barkborre i utifrån total volym i år?

På 200 hektar prod i Halland bedömer jag att det är hugget 6 kubik hittills, hittade något enstaka ytterligare nytt jag hittat idag.

Så känns för närvarande att problemet är överdrivet! (?)

Du har din fastighet på rätt sida av landet förnärvarande, de är mycket mer på östsidan.
Kolla på Södras barkborre karta så ser du lite mer vilka ställen de hittats mycket i fällorna MEN de kan bli väldigt stora lokala skillnader

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

alias  
#570029
gnisten83 skrev:
Stavve skrev:Hur många kubik/träd har ni de facto avverkat/konstaterat barkborre i utifrån total volym i år?

På 200 hektar prod i Halland bedömer jag att det är hugget 6 kubik hittills, hittade något enstaka ytterligare nytt jag hittat idag.

Så känns för närvarande att problemet är överdrivet! (?)

Du har din fastighet på rätt sida av landet förnärvarande, de är mycket mer på östsidan.
Kolla på Södras barkborre karta så ser du lite mer vilka ställen de hittats mycket i fällorna MEN de kan bli väldigt stora lokala skillnader


Instämmer med Gnistens kommentar. Det är inte läge att slappna av ännu konstaterade jag idag.

Vi högg ca 15-20 m³fub barkborregranar nu i helgen och när jag idag av en slump gick förbi ett av områdena som vi högg på för mindre än en vecka sedan så var det stora mängder borrmjöl på träd som stod intill de vi högg då och som jag vet att jag inspekterade på ca en ½ meters håll och inte kunde se varken borrmjöl eller borrhål på när vi högg barkborreträden intill.

Har kollat på tre av de fyra ställen vi högg barkborreträd på för mindre än en vecka sedan och har konstaterat 13 nyangripna träd så jag räknar med att söndagen innebär huggning av minst 5-10 m³fub barkborreträd ytterligare beroende på om jag hittar ännu mer...

F.k. jag högg ca 20 m³fub barkborrevirke i juli förra året och har försökt sanera en del senare funna angrepp i samband med vinterns gallring. Detta är på ca 110 ha produktiv skogsmark.

Hörde att en tjänsteman på Långasjö VO hade fått uppgifter om att barkborrarna fortfarande svärmade i början av innevarande vecka, något som verkar stämma för vår del här i södra delen av Kronobergs län.

Jag trodde att jag skulle kunna ta ett avbrott från barkborre huggningen i tre-fyra veckor efter förra helgens arbete, men det kan nog bli en utdragen historia i år istället...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Brozzlaren  
#570063 Hittade också nyborrade träd igår, kan det va så illa att det redan finns en ny generation. dom va ju igång redan i april.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Sörmlandsskog  
#570065 Vad gör ni av era angripna stockar nu på försommaren? Verkar finnas många åsikter när jag läser på olika ställen. Bäst är förstås att snabbt skicka till industrin, men om det inte går vad gör ni då?

Räcker det att barka stockarna även när det är så sent på våren som nu? Läste att då bör man elda barken, annars är det inte säkert att det hinner göra nytta.

Trava och täcka stockarna med presenning?

Klyva till ved, hinner det torka tillräckligt för att krypen inte ska hinna lämna boet?

Hur gör ni?

Mvh Sörmlandsskog

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Brozzlaren  
#570072 Enstaka träd, sågar bara ett spår genom barken 3-4 cm mellanrum hela trädet, verkar som det räcker att ta borrsidan men där är jag lite osäker. Ligger det besvärligt eller man helt enkelt vill lägga tiden på nåt annat så låt skiten ligga kvar. Ha lite koll så att inte larverna överlever, annars barka igen.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570078
Brozzlaren skrev:Hittade också nyborrade träd igår, kan det va så illa att det redan finns en ny generation. dom va ju igång redan i april.

Kollade runt ett fjolårsangrepp för en vecka sen o nu när jag skulle hugga dom är de dubbelt så många.
Som tur är går de ta de flesta med Arbron så jag inte behöver va ute så mkt i regnet

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Stavve  
#570079 Våra granstockar är lagda i sjön 3 dygn med hopp om att larverna dränks! När jag tittade under barken här om dagen såg jag väldigt få levande typ en larv så verkar OK.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

halvproffs  
#570080 Frugan och jag tog en tur o retur till Åland från Kapellskär igår. Vägen dit kantades av omkullblåsta träd i mängd. Virkestravar lite här o var efter vägen.
Frågan är hur borrarna kommer att föröka sig. Är ju fortfarade mängder av träd som bara ligger där.
Är lite rädd att det sprider sig hit trots 10-15 mil ifrån.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

alias  
#570160
gnisten83 skrev:
Brozzlaren skrev:Hittade också nyborrade träd igår, kan det va så illa att det redan finns en ny generation. dom va ju igång redan i april.

Kollade runt ett fjolårsangrepp för en vecka sen o nu när jag skulle hugga dom är de dubbelt så många.
Som tur är går de ta de flesta med Arbron så jag inte behöver va ute så mkt i regnet


Instämmer även i detta av Gnistens inlägg. Sett till antal träd så tror jag att jag har hittat nästan lika många nya angrepp igår och idag som vi högg upp i lördags-söndags...

Bara att nyttja morgondagen till att hugga och skota ut dessa träd också, så att man kan få bort skiten till industrin.

Känns som att helgdagarna som jag avsatt för lövröjning försvinner i en oroande takt i år p.g.a. detta oplanerade och brådskande arbete. :sad:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

sveakatten  
#570164 Usch, det låter inget vidare, får nog gå ut och kolla igen.
Är det några särskilda område jag ska titta på först?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).