Avverkning (slutavverkning)

Mer barkborre

242 inlägg 55671 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

JerryH  
#587067 Hej
Nu gissar jag att de flesta av er håller till lite mer österut än mig som håller till i Halland och är rätt så förskonad än så länge. Förra året var det väl ~15m3 som gick som special + en backe som åkte ned för att "rensa" upp". I år rör det sig om några enstaka träd på knappt 80ha produktiv skog.
Hur är era skogar uppbyggda? Är era avdelningar flera (10tal) ha stora med ren granskog? Jag har ca 85 avdelningar på hela fastigheten om 100ha och då är förvisso åkrar etc inräknade, men mina skogsavdelningar snittar drygt 1.1ha eller däromkring, vilket gör att jag ändå har rätt så mycket lövträd utspridda mellan granavdelningarna. Och nu läste jag något häromveckan att barkborrana inte gillar doften av björk och att man därför skulle försöka ha lite björk i / kring granbackarna.

Så kort o gott:
Har ni stora avdelningar med flera ha stora granbackar?
Hur ser det ut runt de angripna backarna? Är det bara gran så långt ögat når eller är det precis jämte en fin björkbacke?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

hlb  
#634547 Nu har vi tagit upp barkborretimret, som lagrats under vatten sedan Augusti förra året. Tungt som bly, en del flyter inte, men de sågade bräderna har inte tappat något i kvalitet, Nu blir det att stapla och torka i vårsolen. Återkommer med bilder på det torkade virket.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Williamm  
#713362 Hej! nu har jag inte satt mig in i detta med borrarna men jag fik en ide.

På filmer om skogsbrukets utveckling så är det oftast men barkningsmaskiner i början (1930-40?)
Är det inte dags att ta fram dem i gen? Dem verkar vara effektiva på att barka virket så att det kan vänta längre.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Sture Andersson  
#713377
hlb skrev:Nu har vi tagit upp barkborretimret, som lagrats under vatten sedan Augusti förra året. Tungt som bly, en del flyter inte, men de sågade bräderna har inte tappat något i kvalitet, Nu blir det att stapla och torka i vårsolen. Återkommer med bilder på det torkade virket.

Har missat detta ,att du testa detta ,kommer du ihåg att jag höll på med detta med ,män jag lät det bara ligga några veckor ,
så dom j..lar , vakna till ändå .har du kunnat se att dom blev kvar och dog .

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

hlb  
#713378 Ett år sen nu, men jag kan inte minnas att jag såg några borrar. Gick tillbaks i tråden och började undra vem som hade tagit så fina bilder, men det var ju jag. 😀

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Sture Andersson  
#713403
hlb skrev:Ett år sen nu, men jag kan inte minnas att jag såg några borrar. Gick tillbaks i tråden och började undra vem som hade tagit så fina bilder, men det var ju jag. 😀

Om jag får små mängder angrep så kommer jag testa låta det ligga länge denna gång .

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713462 Håller på att hugga spridda vindfällen men inga borrar i dem så här långt. Kommande veckan blir kritisk men hoppas att skogen blivit stärkt av det myckna regnet. Mellersta Värmland.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Fixaren1  
#713484 Du skulle ju kunna hugga upp men vänta med skotning. Om eller när de fylls med baggar så skotar du ut och barkflänger dem. Som en barkborrefälla liksom.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713501 Fångstvirke kallades det förr. Att barka känns lite överkurs men går det att få till borttransporten precis när de har gått i så gör det samma nytta.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Brozzlaren  
#714405 Nu har jag fått ett nytt barkborre ryck! En månad senare i år, hoppas det betyder en avmattning, men det hänger väl på vädret förstås.
I förrgår hittade jag dom första angreppen på en vindfälla, har lyckligtvis inte så många i år. Fick in en fullträff förra året strax efter midsommar, 110 fub borre. Höst angreppet märkte jag inte av men tyvärr så blev där nåra st som tappade barken på senvintern. Det fick bli ved.
Idag tog jag med mig en yxa och ett bandjärn för barkning, men det blev bultning istället. Varje hög med farinsocker fick en dagsedel med yxnacken. Efter en stunds ihärdigt bankande så kom det dessutom upp en o annan borre som kunde studeras lite närmare innan avrättning.
Från roten och 5-6 m upp på ett 35 cm träd tog inte jättelång tid, dessutom har jag ju dragåteln kvar. Nu ska jag titta till det på Söndag igen.
Några angrepp på stående hittade jag inte, nu har ju vädret varit ogynnsamt för borren, så man är allt ganska nervös inför stundande högtryck.
Undrar om granarna återhämtar sig efter 2018, Där är ju väldigt lite barr på 50+ skogen. Tillväxten ligger på - bonitet, undrar när och om det vänder.
Ett idiotryck, hoppas ingen såg mig. Men nu har jag ju skrivit ner det, aj aj 😱

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

hlb  
#714408 Tog , i veckan, upp och sågade resten av stockarna, som lades i vattengraven i Augusti 2019. Fortfarande inget kvalitetstapp. Nästa test får väl bli 10 år, men nu är det tomt i vattenhålet. Barkborrarna lyste med sin frånvaro.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Brozzlaren  
#714447 Kul att det funkar, har inte sett nån bevattning på virke vid sågverken sen Gudrun. Inte har man väl lagt av med det?

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Larsi  
#714463 Vidas såg i Alvesta vattnar för fullt

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Brozzlaren  
#716339 Knacka bagg: Kan kanske vara något för oss mindre skogsägare med små angrepp. Det verkar i alla fall fungera bra. Ska hålla koll hela sommaren, framförallt intressant att se om det är liv i vindfällan i höst.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716572 Största sågverket i norra Värmland har inkörningsstopp på timmer. Barkborrregran huggs till enbart massaved. Hur kul känns det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).