Avverkning (slutavverkning)

Mer barkborre

242 inlägg 55300 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Avslutat-02  
#579220 Bilden över den stilige och tuffa skogshuggaren kanske behöver en översyn...



Ha en bra och säker dag ute i borreskogarna......

Själv sitter jag med ett ben som troligen gör att jag får åka på röntgen.....
🤗

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Robertberg  
#579260 Förra året avverkade vi 11 m3fub/hektar 1600 virke.
I måndags ringde vår inspektor som hade hittat nya angrepp.
Han sa att det har blossat upp efter midsommar och sedan gått fort. Lite mer inåt landet i Torsås kommun har det märkts tidigare, ut mot kusten kommer angreppet något senare.
Mest bara äldre/större träd som blivit angripa nu.

Vi skrev kontrakt på ytterligare 7 m3fub/ hektar. Der var så mycket vi uppskattade volymen till.

(Jag har alltså slagit ut vår avverkade volym på så många hektar skog vi har, att bara säga att man avverket 100 m3 säger ju inget om angreppets storlek)

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579737 Ja då var jag igång en runda till med missade träd från 1a svärmningen o nyangripna, suck

Mäthjulet var inte kompis med de färska granarna direkt :-bd

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579762 Haft skördare och huggit härom dagen, högg ca 115 fub på 80 ha skogsmark, stor del av den är planteringar i varierande ålder. I våras höggs det 30 fub. I det som höggs nu var där en hel del ny angripna träd med mycket borrmjöl.

Detta i nordöstra Skåne

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Svenf  
#579776 Inventerade skogen vid midsommartiden, avverkade träd med borrmjöl vecka 27, 28 både manuellt och med maskin. Mycket av den angripna skogen var äldre grov skog i år. Nu är det nog dax att ta en ny runda för att leta nytt borrmjöl. Det tråkiga är att virket fortfarande ligger kvar vid bilväg.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

källshult  
#579777 Ska ut i morgon och titta på ett uppdrag som en kund ringde till mig i dag om och dom har ca 400 hektar blir spännande och se hur mycket man hittar .

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Avslutat-02  
#579782
Svenf skrev:Inventerade skogen vid midsommartiden, avverkade träd med borrmjöl vecka 27, 28 både manuellt och med maskin. Mycket av den angripna skogen var äldre grov skog i år. Nu är det nog dax att ta en ny runda för att leta nytt borrmjöl. Det tråkiga är att virket fortfarande ligger kvar vid bilväg.



Men där fick 346:an något kvistigt att bita i...
Tråkigt med dessa borrar.
Ta det lugnt i borrskogen. :-bd

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580613 Undrar om denna marknad är särskilt stor \:d/

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580616
gnisten83 skrev:Undrar om denna marknad är särskilt stor \:d/


Sågade upp några i spekulationssyfte. Ifall vedkunder efterfrågade. Möjligtvis kan det ha gått åt en...

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580651 Lite skillnad på årsringarna efter de gallring för 25 år sen

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

alias  
#581204
Robertberg skrev:Förra året avverkade vi 11 m3fub/hektar 1600 virke.
I måndags ringde vår inspektor som hade hittat nya angrepp.
Han sa att det har blossat upp efter midsommar och sedan gått fort. Lite mer inåt landet i Torsås kommun har det märkts tidigare, ut mot kusten kommer angreppet något senare.
Mest bara äldre/större träd som blivit angripa nu.

Vi skrev kontrakt på ytterligare 7 m3fub/ hektar. Der var så mycket vi uppskattade volymen till.

(Jag har alltså slagit ut vår avverkade volym på så många hektar skog vi har, att bara säga att man avverket 100 m3 säger ju inget om angreppets storlek)


@Robertberg:

Fy för den lede...

Hoppas att detta är att beteckna som extremt mycket även borta hos er mot Kalmarhållet och inte normalmängden.

Jag tycker att det är mycket när man talar med folk som avverkat 2-3 m³fub barkborrevirke/ha under 2018-2019.

Lycka till i barkborreletandet och avverkandet!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Seb macahan  
#581206 Konstigt att det skiljer så mycket i andelen angrepp. Har själv haft ca 10fub på 130ha. Förra året hade nästan inget 3-4fub. Men det är spridda "skurar" på likvärdig mark och i närområdet. En del har mycket skador i år och andra nästan inget.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581209 Har huggt 130fub på 170ha hittills, få se vad jag missat....

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

isteskog  
#581240 Inget latmansgöra det, Gnisten! Hoppas du hittat allt så du inte får nya borreangrepp.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

hlb  
#581422 Idag har vi, tre generationer, 40, 75 och 12 år. (Fällning, upparbetning med Hypron och skotning), krigat mot barkborrarna. Vi hugger det bästa 4,90, dränker under vatten, tar upp i februari då vi sågar till bräder och plankor, som kan torka ute i vårsolen. Hoppas kvaliteten blir bra. Hösten är ingen bra årstid för att lägga upp brädstaplar ute utan tork.
Hoppas metoden fungerar, annars blir det mycket att slänga.
Tack Sture Andersson för all info om baggarnas liv under vatten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).