Avverkning (slutavverkning)

Mer barkborre

242 inlägg 55786 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Erre  
#572612 Ja nu är det för varmt att flänga runt med såg och skyddskläder.
Jag har inte hittat många angrepp, men dom som är angripna är så här fulla med larver överallt.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Sture Andersson  
#572614 Har nån av er testat och sänka stockarna under vatten och se om det går att dränka dom ,och i så fall hur länge .

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

hlb  
#572627 Har tänkt i samma banor. Fördjupa och bredda ett dike, som är åtkomligt att lasta och lossa i. Lyssnar ivrigt på expertisen.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Sture Andersson  
#572636 Var i väg i kväll och tog ner några trä med borrar i ,åkte över en kanal ,tog en av stockarna och hållde ner den i 10 minuter under vatten .Tog upp den och kolla ,men konstatera att vattnet inte kommit in till borrarna ,det blir nog luftficker .Men ska prova att lägga ner några stockar i flera dar får vi se.Bara konsten att få dom under vattnet ,nu hållde jag ju ner dem med gripen.
Prata med en äldre kompis som ringde i kväll ,han berätta att han jobbat på sågverk i slutet på 50 talet och körde timmerbil ,och vid denna tiden på året lassa dom på en tank på timmerbilen med diesel .
Och körde ut till timmervälterna i skogen och spruta dom med diesel ,för att ta livet av insekter i timret .

Andra tider då :wink:

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

hlb  
#572652 Jag har också funderat på hur sänket skall se ut. Funderade på några långa flata stenar, som kan lyftas med gripen. Stenlådor av armeringsjärn eller liknande.
Jag menar att virket skulle ligga några veckor och kanske sågas eller levereras efter jul eller så, när man har samlat till fulla lass. Virket borde väl bli intakt under vatten.
Intressant att du testar.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

hlb  
#572654
hlb skrev:Jag har också funderat på hur sänket skall se ut. Funderade på några långa flata stenar, som kan lyftas med gripen. Stenlådor av armeringsjärn eller liknande.
Jag menar att virket skulle ligga några veckor och kanske sågas eller levereras efter jul eller så (då är väl baggarna lugnare i alla fall), när man har samlat till fulla lass. Virket borde väl förbli intakt under vatten.
Intressant att du testar.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Håkan A  
#572657 Fem tankar med upparbetning av några strödda vindfällen och fällning av övergrova granbarkborreträd under kvällen innan skördaren kommer vid 07.30 i morgon. Det var inte svårt att hålla sig varm iaf...

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Bm350boxer  
#572721 Att vara tvungen o kvista ända ut i topp gör ju inget enklare. De angriper ända upp.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Bm350boxer  
#572723
Bm350boxer skrev:Att vara tvungen o kvista ända ut i topp gör ju inget enklare. De angriper ända upp.



Nästan så man är orolig för kvistarna.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

hemhuggare  
#572726 Fortsatt arbete men man behöver ju inte känna sig ensam.Dessa träd såg helt gröna och fina ut både på långt håll och nära.Det enda man såg på dom var borrhål och borrmjöl vid grenar och rot
1561394542_img_20190624_124054.jpg
1561394544_img_20190624_124046.jpg

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Sture Andersson  
#572843
hlb skrev:Har tänkt i samma banor. Fördjupa och bredda ett dike, som är åtkomligt att lasta och lossa i. Lyssnar ivrigt på expertisen.


Nu har stockarna liggat i kanalen 2 dar och flutet ,halva stocken under vatten .Tog upp en stock nu och kolla ,på den torra sidan var det fullt liv ,men på undersidan helt stendöa .
Jag är ju inte helt hundra på om dom är helt livlösa på grund av att dom varit i vatten och piggnar till sen.Men det skulle förvåna mig ,Hoppas fler testar här ,så vi blir säkra, om det funkar borde vi ju sprida denna kunskap .Dom flesta har väl nån kanal ,dam ,sjö, eller liknande att testa i .
Om det funkar kanske vi skulle starta en ny tråd på detta,så alla ser det.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Avslutat-02  
#572848 Ta patent på det där om det fungerar.
Borr dränkning..... :lol:

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Håkan A  
#572919 Måndagens barkborrehuggning gav ca 50 m3fub barkborrevirke och 10 m3fub vindfällen från måndagsstormen för tre veckor sedan. Ett tråkigt konstaterande var att i några av de upparbetade stammarna fanns det nästan helt färdigutvecklade barkborrar, så det var hög tid att få ut virket ur skogen. Nu återstår bara att vänta och se när virket blir borttransporterat från avlägg.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

axwell  
#572977 #570065
Sörmlandsskog - lör 08 jun 2019, 09:32

Vad gör ni av era angripna stockar nu på försommaren? Verkar finnas många åsikter när jag läser på olika ställen. Bäst är förstås att snabbt skicka till industrin, men om det inte går vad gör ni då?

Räcker det att barka stockarna även när det är så sent på våren som nu? Läste att då bör man elda barken, annars är det inte säkert att det hinner göra nytta.

Trava och täcka stockarna med presenning?

Klyva till ved, hinner det torka tillräckligt för att krypen inte ska hinna lämna boet?

Hur gör ni?

Mvh Sörmlandsskog


Hur ställer sig industrin till att nu få in massa resp. timmer som avverkades i feb. -19 ?

Gott om borrmjöl på massaveden som jag delvis inte fått ut ur skogen.
Inget synligt på timret än, men det är väl en tidsfråga. :???:

Mossen håller med svårighet för ATV + knappt halv last på liten boggievedvagn. Granriset som behövs börjar bli en bristvara.

Skall jag anmäla hämtning till köparen nu och göra ved av dom 10% som jag inte fått ut än??
Runt 40 bitar timmer + lite större volym massa.
Avtalet med pris/volym fub löper till in i sept -19.

Räknar med att få ut resten inom en månad om det blir en torr sommar.
Vattnet står mindre än 10 cm under omgivande marknivåer.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

pjaer  
#573063 Regeringen tillför Skogsstyrelsen extra medel för bekämpning av granbarkborre

Regeringen beslutar därför på torsdag att 2,2 mnkr från det nationella skogsprogrammet ska användas till insatser för bekämpning av granbarkborren.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... barkborre/

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).