Avverkning (slutavverkning)

Mer barkborre

242 inlägg 55303 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571061 Sök o plock går ju ut på att ta de färska angreppen o få iväg virket innan en ny generation är klar
Att vänta på bruna barr är att vänta förlänge

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

hemhuggare  
#571064
ÅsaNisse skrev:Är ju självmarkerande med bruna barr. Innan dess är det ju ingen panik att fälla en massa skog. Det kan vara många granar som klarar ett moderat angrepp nu i år när vädret för en gång skull är " lagom" och granarnas kåda flödar friskt.

jag håller på med borreträd nu och jag har hittat dom på borrmjöl och borrhål men barren är fortfarande gröna så där ser de helt friska ut men när man kör dom genom aggregatet så vill barken släppa och de är helt mörkbruna inne vid träet och fulla med baggar och larver

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Brozzlaren  
#571170 Ja hittar man borrmjöl så verkar det som om trädet är dödsdömt, kändes som jag hade fått kontroll, hittade borrmjöl på 3 nya. Flängde av barken för att studera närmare, oräkneliga mängder med larver. Bara att starta sågen igen.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Erre  
#571566 Lite till.
Larver överallt.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

ananders  
#571573 Just nu känns det som att jag missar något. :roll: Är ute och letar barkborrar nästan varje helg men hittar bara på en grannes mark, inget på vårat.

Hittade 8 träd som det såg ut så här nere vid rotbenen idag.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571574 Var glad dom är hos grannen än så länge 😉
Har med haft svårt att hitta nu efter 65mm regn i veckan som spolat bort de synliga

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

mareka  
#571575 Någon som vet hur många "ungar" det blir efter en borre?

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Brozzlaren  
#572336 Sks Kom med en film om borren i senaste nyhetsbrevet, kolla den.
Nu har jag fått ut det senaste till bilväg, skönt kan kanske släppa borrarna ett par veckor nu.
Fick se en nybliven skolsmsegrare i skotning i aktion, hans första uppdrag efter vinsten, det var en fröjd för ögat. Stort grattis Emil och glad midsommar till alla.
Häls, Börje.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

alias  
#572395 Tog en sväng idag på mitt och föräldragården då jag hade hittat ytterligare en avbruten gran på mitt som jag tänkte slänga med i den påbörjade traven med 1600.

Slutade med att jag hittade 13 angripna träd (frågan är hur många jag har missat p.g.a. den senaste tidens nederbörd?) fördelat på 5 ställen, så nu är morgondagen räddad... 😈

Det blir inte många dagars röjning denna sommar om det ska hålla på så här och dyka upp nya angrepp allteftersom.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

halvproffs  
#572405
alias skrev:Tog en sväng idag på mitt och föräldragården då jag hade hittat ytterligare en avbruten gran på mitt som jag tänkte slänga med i den påbörjade traven med 1600.

Slutade med att jag hittade 13 angripna träd (frågan är hur många jag har missat p.g.a. den senaste tidens nederbörd?) fördelat på 5 ställen, så nu är morgondagen räddad... 😈

Det blir inte många dagars röjning denna sommar om det ska hålla på så här och dyka upp nya angrepp allteftersom.

MVH
Alias


Ni borde ju ha någon sorts uppmuntran i er jakt på borrarna. Och i den här värmen. Hur många är det som inte ens går ut i skogen för att leta efter angripna träd?.
All heder år er som tar problemet på allvar!.
Häromkring verkar problemet med gbb vara litet eller inget. Vi har även mycket mera tall på våra ofta magra och steniga marker.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Brozzlaren  
#572422 Frugan letade efter borrmjöl i hårbotten på mig vid frukosten, menade på att jag fått borrar på hjärnan.
Också en uppmuntran. 😀

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

hemhuggare  
#572442 Jaha 50 nya träd hittade i dag så nu är sysselsättningen räddad ett litet tag till men inte så grova som väl är. Och nyangripna så virket är ju inte fördärvat i alla fall

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Amatörhuggare 62  
#572455 Ja dom här borrarna.
Kan nog bli drygt å slippa.

Kör försiktigt i skogen.
Går fort, å bli tillslagen.
Begriper inte än,var granen spännde.

Mvh Amatörhuggare 62

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Erre  
#572591 Varmt idag. ☹️.
Men när det ser ut så här så har man inget val.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572604 Fy vad tråkigt!
Ja idag var de varmt att ta enstaka gbb träd men tror jag är klar med denna rundan....
Få se hur länge de dröjer innan de blir bortkört, anmälde de i måndags

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).