ons 16 jan 2019, 12:42#544735
Kanske lite felaktigt av mig...
Ganska säker på att det var nyckelbiotop. Avverkingsstopp blir det väl inte direkt men certifierad industri får väl inte köpa?
Anledningen var enligt morsan att det var grönsten och nån taggsvamp. Anar att han menade att skyddsvärdet berodde på taggsvampen och att den trivs på grönstensbergrunden.
Som jag förstod det grundade han det inte på en faktisk inventering utan hävdade snarare att han visste. Här har han ju ur min synpunkt nåt att faktiskt bevisa.
Känslan var att han fick brått att meddela detta då tänkt avverkningstart var idag.
Att det sedan ... som jag förstår det väljer att godtyckligt avsätta 0,7 hektar som inte ger någon ersättning känns ju också som ett sätt att straffa den lilla skogsägaren.
Är snart dags för generationsskifte i familjen... känns som att man utsätter sig för stor risk att köpa ut syskon. Omliggande bestånd som är i gallringstånd står så vitt jag kan se på samma marktyp. Frågan är om man kan våga hoppas på att dessa inte klassas som nyckelbiotop innan eller omedelbart innan detta ska slutavverkas.
Grannarna har blivit ersatta för ca 17 hektar som de har gått in och skyddat. Så känslan är att risken är stor att de kommer klassa mer i närområdet.
På den här sidan av fastigheten med just grönsten har vi vår bästa skogsmark, hög bonitet i Kalmar län.
Vi får se vad detta mynnar ut i....