På senare tid har det förts lobbyverksamhet att generellt sänka omloppstiden. Det varma klimatet gör att det växer fortare, skogsplantor med bättre gener och att skogen tappar i tillväxten och står och ruttnar bort har använts relativt flitigt.
Något som jag personligen inte sett förrän nu är hur det sågade virkets (från timret) hållfasthet påverkas av slutavverkningsåldern. Jag håller på med en annan tråd och dök i researchen på diagrammet nedan. Det visar på vart det sågade konstruktionsvirket hamnar i C-klassen beroende på åldern på trädet när det avverkades.
Jag tycker det är ganska intressant och noterar att vid en slutavverkningsålder på 40 år så vrakas 10% av konstruktionsvirket, helt enkelt för att det inte håller ens C14 klass.
Går man upp på 70 år så stiger hållfastheten dramatiskt och majoriteten av det sågade virket hamnar i C40 klass. Det är med andra ord för limträ av allra högsta kvalitet, fanérkvalitet och stolp.
För oss i Norden finns ett problem med diagrammet; det avser Douglasgran från Frankrike. Men efter lite sökningar så visar det sig att virket från douglas är relativt lika sågad gran, det borde alltså gå att dra paralleller.
Vad är dina tankar om detta?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto