Avverkning (slutavverkning)

Stormen Jan - skador på skogen?

8 inlägg 2565 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormen Jan - skador på skogen?

Torbjörn Johnsen  
#543611 Det var skarpa varningar för stormen Jan på nyheterna i går. Hur har det gått så här långt för er som bor uppåt i landet? Har det värsta dragit över ännu eller blåser det fortfarande?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Stormen Jan - skador på skogen?

Fredrik Reuter  
#543616 SVT sänder live just nu (länk längre ner).
Vindmätningsstationen i Stekenjokk slutade tydligen fungera i natt, blåste sönder?
Många större vägar i Jämtland är avstängda och nedfallna träd har orsakat strömavbrott.

Har du ström @zeetorg?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... tormen-jan

Användarvisningsbild

Re: Stormen Jan - skador på skogen?

rokon  
#543617 blåste hyfsat mycket i natt uppskattar det till ca 20 m/s i byarna men inga vindfällen syns från huset och jag har bra utsikt mot omgivande skog. Det blåste från Sydväst nu vindkantring så det är lugnare just nu men skall bli NV som skall kulminera kring kl 14 med 22 m/s enligt SMHI timprognos. Ingen nederbörd och nu plus 0,9 Grader C

Användarvisningsbild

Re: Stormen Jan - skador på skogen?

rokon  
#543618 det mesta av upplegan försvinner från träd och elledningar vilket är positivt, inget elavbrott

Avatar Fallback

Re: Stormen Jan - skador på skogen?

zeetorg  
#543622 Har du ström zeetorg?

Ja här finns det ström.
Jämtkraft var ganska tidiga att gräva ner elledningarna så det är inte så mycket avbrott nu för tiden.

Avatar Fallback

Re: Stormen Jan - skador på skogen?

zeetorg  
#543624 I natt var det tydligen runt 27m/s i byarna som mest, men nu är det bara runt 15.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Jan - skador på skogen?

Fredrik Reuter  
#543632 Enligt SVT:s meteorolog så var det toppar på över 50 m/s på Åreskutan i natt med medelvindar mellan 30 - 40 m/s... 😱

Avatar Fallback

Re: Stormen Jan - skador på skogen?

zeetorg  
#543634 Men huvaligen!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).